کد خبر: ۷۸۰۱۲۹
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰

افزایش چشمگیر مبتلایان کرونا / احتمال آغاز موج جدید در ایران

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه اکنون مجددا بر روی شاخه بالارونده بیماری هستیم و به نظر می‌رسد که این وضعیت، آغاز یک پیک باشد، گفت: از آنجایی رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته، ممکن است تعداد افراد زیادی درگیر بیماری شوند و وقتی جمعیت بالایی درگیر بیماری شود، مطمئنا عوارض و مرگ‌ومیر و بستری در آی‌سی‌یو بیشتر می‌شود.
افزایش چشمگیر مبتلایان کرونا / احتمال آغاز موج جدید در ایران
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر طبرسی درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: حدود یک هفته است که مجددا موارد سرپایی‌مان افزایش یافته که افزایش چشمگیری هم هست و به نظر می‌رسد که آغاز یک موج جدید دارد در کشور اتفاق می‌افتد. حال باید صبر کنیم که یک هفته تا ۱۰ روز دیگر بگذرد تا درباره ارتفاع این موج و شدت آن بتوانیم اظهارنظر کنیم.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهم است

وی با بیان اینکه در حال حاضر رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهمیت دارد، گفت: در شرایط فعلی رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک در فضا‌های بسته مهم است. همچنین افرادی که واکسیناسیون‌شان را تکمیل نکردند، هرچه زودتر واکسن‌شان را تزریق کنند تا مرگ‌ومیر و بستری افزایش نیابد. در حال حاضر باتوجه به اینکه روند بیماری چند ماهی خوب بود، متاسفانه رعایت پروتکل‌ها کاهش یافته است و برخی مردم نتیجه‌گیری کردند که کرونا تمام شده است، اما اکنون باتوجه به شواهدی که در یک هفته اخیر شاهد بودیم، بیماری متاسفانه رو به افزایش است.

سرماخوردگی؛ علامت اغلب مراجعه‌کنندگان

وی درباره حال عمومی بیماران سرپایی کرونا، گفت: در حال حاضر افراد با علائم سرماخوردگی مراجعه می‌کنند. البته درست است که موارد بستری هم افزایش یافته است، اما افزایش بستری به اندازه موارد سرپایی بیماری نبوده است. با این حال اگر بیماری بچرخد، به تدریج افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، به کرونا مبتلا می‌شوند و آن‌ها بستری خواهند شد و ممکن است دچار مرگ ومیر هم شوند. اکنون علائم بیماران سرپایی کرونا به صورت سرماخوردگی است، اما اگر بیماری در جامعه بچرخد و افراد بیشتری مبتلا شوند، برخی از مبتلایان هم نیاز به بستری در بخش و حتی آی‌سی‌یو پیدا می‌کنند.

ردپای زیرسویه‌های اُمیکرون در افزایش موارد کرونا

طبرسی با بیان اینکه به نظر می‌رسد این افزایش ناشی از زیرسویه‌های اُمیکرون یعنی BA ۴ و BA ۵ باشد، گفت: در کشور‌های اروپایی و سایر کشور‌ها هم این دو سویه منجر به شعله‌ور شدن بیماری شدند که ما هم به تبع ممکن است گرفتار شویم. به نظر می‌رسد که این افزایش بیماران سرپایی دو تا سه هفته دیگر تاثیرش را بر روی مرگ و بستری نشان دهد. در حال حاضر توصیه جدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن از سوی کسانی است که واکسن تزریق نکرده‌اند. زیرا واکسن واقعا جلوی عوارض و شدت بیماری را می‌گیرد. اینکه بیماری در حد یک سرماخوردگی باشد، قابل تحمل است، اما اگر قرار باشد بستری و مرگ هم افزایش یابد، قابل تحمل نخواهد بود.

توصیه‌ها سفت‌وسخت‌تر شوند

سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای دز یادآور تزریق کنند

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی باید توصیه‌ها سفت و سخت‌تر شود، درباره تزریق دز یادآور واکسن کرونا برای همه مردم در سال جاری، گفت: یکی از علل افزایش بیماری در جامعه این است که به تدریج ایمنی جامعه در حال کاهش است و افراد مستعد ابتلا افزایش یافتند؛ بنابراین اگر واکسن تزریق کنیم، احتمالا از بسیاری از موارد پیشگیری می‌کند. این موضوع بویژه در افراد مسن و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، صدق می‌کند. زیرا بیشترین موارد مرگ‌ومیر و بستری در آی‌سی‌یو در این گروه‌هاست؛ بنابراین در این گروه‌ها حتما تزریق واکسن یادآور کمک می‌کند که جلوی پیشرفت بیماری در این افراد را بگیرد. اگر قرار باشد شدت بیماری بیشتر شود، شاید نیاز باشد که همه افراد جامعه یک دز واکسن یادآور تزریق کنند. در مجموع تصمیم‌گیری در این زمینه بر اساس شرایط خواهد بود.

طبرسی گفت: البته باید توجه کرد که اگر موجی شکل گیرد، به شدت دلتا نخواهد شد، اما از آنجایی که اکنون رعایت اصول بهداشتی نسبت به زمان موج دلتا بسیار کاهش یافته است، ممکن است تعداد افراد زیادی درگیر بیماری شوند و وقتی جمعیت بالایی درگیر بیماری شود، مطمئنا عوارض و مرگ‌ومیر و بستری در آی‌سی‌یو بیشتر می‌شود.

وی گفت: با توجه به شرایط فعلی، ۱۰۰ درصد میزان بستری و مرگ‌ها بالا خواهد رفت و متاسفانه در این زمینه افزایشی خواهیم داشت. زیرا طبق تجربیات قبلی که داریم، وقتی کرونا شروع به بالا رفتن می‌کند، می‌رود بالا تا به پیک برسد. هرچند از آنجایی که اکنون تازه روی شاخه بالارونده بیماری قرار داریم، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی انجام داد. با این حال طی دو روز گذشته، مراجعه سرپایی به بیمارستان مسیح دانشوری سه برابر شده است و از ۱۲ نفر به ۵۰ نفر در روز گذشته رسیدیم که نشان می‌دهد بیماری رو به افزایش است.

طبرسی گفت: اکنون بر روی شاخه بالارونده بیماری هستیم و به نظر می‌رسد که آغاز یک پیک باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین