کد خبر: ۷۸۰۲۸۰
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۶

بنا: چند میلیون دلار به کی‌روش پول دادند؛ به من ۷۰۰ هزار تومان!

محمد بنا گفت: وظیفه آقای سجادی است که بیاید وسط. اگر آقای پولادگر معاون توسعه قهرمانی است، آقای سجادی وزیر ورزش است.
بنا: چند میلیون دلار به کی‌روش پول دادند؛ به من ۷۰۰ هزار تومان!
آفتاب‌‌نیوز :

این مصاحبه با محمد بنا، واقعا چند دقیقه بیشتر طول نکشید، اما در همین چند دقیقه کوتاه او از درگیری رییس فدراسیون کشتی با معاون وزیر ورزش تا ادعای فدراسیون بوکس و پول‌های بی‌حسابی که توی فوتبال خرج می‌شود حرف زد. متن این مصاحبه را در زیر می‌خوانید:

از مسابقات پیش رو بگویید.

ما در مرداد ماه مسابقات کشور‌های اسلامی را داریم و در شهریور هم مسابقات جهانی صربستان.

قول چند مدال می‌دهید؟

قول دادنی نیست. همه مردم نگاه‌‍‌شان به نروژ است، ولی خب شرایط نروژ با صربستان متفاوت است و کار مقداری سخت‌تر. ولی در مجموع نبود روسیه به ما کمک می‌کند که نتیجه بهتری بگیریم.

بعضی‌ها ناراحت هستند که روس‌ها محروم شدند. می‌گویند بدون روس‌ها سطح مسابقات پایین می‌آید.

باشند یا نباشند برای ما مهم نیست. نباشند برای ما بهتر است که راحت‌تر قهرمان جهان بشویم (باخنده). طی سال‌هایی که تیم دست من بوده رقیب اصلی ما روس‌ها بوده‌اند. حتی در خیلی از مبارزات رو در رو ما توانستیم روس‌ها را جا بگذاریم. سال ۲۰۰۹ که برای اولین‌بار رفتیم روی سکو روس را جا گذاشتیم. سال ۲۰۱۱ هم. در مجموع بودن روس‌ها بالاخره مسابقات را چشم‌نوازتر می‌کند، ولی حالا دیگر کاریش نمی‌شود کرد. تصمیمی است که گرفته شده از سوی کمیته بین‌المللی المپیک. ما هم به همین دلیل عزم‌مان را جزم می‌کنیم که بتوانیم آن مدال‌هایی که آن‌ها می‌گرفتند را ما بگیریم.

راست است که محمد بنا برخی کشتی‌گیر‌ها را بیشتر دوست دارد؟

از چه لحاظ؟ من الان رضا را از همه بیشتر دوست دارم. به خاطر نوع کشتی که می‌گیرد. نگاه من به کشتی است. در طول تمام این سال‌ها گفته‌ام نگاهم به کشتی‌گیران وقتی پای شان را از تشک بیرون می‌گذارند، یکسان است. همه‌شان را دوست دارم. مثل بچه‌هایم هستند. ولی وقتی روی تشک قرار می‌گیرند منطق یک مربی می‌گوید فقط نوع عملکرد را ببینید. تلاشم را می‌کنم آن‌هایی که می‌آورم توی اردوی تیم ملی پیشرفت کنند. من و همه مربیان با هم سعی می‌کنیم. ولی طبیعتا آنجا دیگر کشتی‌گیری بهتر است که توجهات را جلب می‌کند. آن کسی که می‌دانی می‌تواند توی یک وزن بهتر کمکت کند. یک زمانی در قدیم بود که می‌گفتند بنا به انتخابی اعتقاد ندارد و همین جوری کشتی‌گیران را انتخاب می‌کند. آن هم درست نبود. ولی الان که کشتی‌گیران با مسابقات مختلف انتخاب می‌شود؛ طبیعتا هر کس کشتی بهتر می‌گیرد بیشتر دوستش دارم. کسی که بالاترین مقام را می‌آورد بیشتر دوستش دارم.

در مورد دعوای آقای دبیر و آقای پولادگر نظرتان چیست؟

من از خانواده کشتی‌ام و به عینه در این سه سال گذشته چه زحماتی برای پیشبرد و اعتلای کیفیت کشتی چه از نظر سخت‌افزار، چه نرم‌افزار و هر چیزی کشیده. خودم با چشم دیدم خیلی از کمک‌ها را ایشان از دوستان‌شان که به عنوان اسپانسر آمدند گرفتند. وزارت ورزش نمی‌تواند ادعا کند در ساخت خانه کشتی ابراهیم هادی کمک کرده. آن را برادران انصاری و ایران‌مال کمک کردند. خیلی از جا‌ها را به همین شکل درست کردند. از یک‌سری دوستان‌شان کمک گرفته‌اند برای خرید تشک و از یک‌سری دیگر کمک گرفته‌اند برای تجهیزات مثل تلویزیون و... بودجه‌ای که کشتی لازم دارد یک بودجه سنگین است، چون بحث دو رشته مطرح است. هم آزاد و فرنگی را داریم هم کلی اعزام برای رده‌های مختلف. شما همین الان ببینید در کمپ تیم‌های ملی قیامت است. مسابقات مختلف دارد و اگر قرار است کیفیت کشتی که همه مردم دوست دارند بالا برود بایستی بودجه لازم را داشته باشد. خود آقای دبیر دارد برای این‌ها می‌دود.

می‌گویند کشتی ۷۰ میلیارد از مجلس گرفته...

اول که ۷۰ میلیارد نبوده و خیلی بیشتر بوده و این تلاش آقای دبیر است که گرفته و ضمنا پول به بقیه ورزش‌ها هم رسیده. تنها فقط کشتی پول نگرفته. بعد اینکه فرض کنید همراه اول n میلیارد به فدراسیون کشتی داده. آیا این یعنی دیگر قرار نیست وزارت ورزش بودجه‌ای که قبلا مصوب شده و باید هم بیشتر می‌شده را بدهد؟ روی این حساب که فلان اسپانسر آمده و کمک کرده؟ چرا کسی توی فوتبال این سوال‌ها را نمی‌کند. چرا کسی آنجا از این حرف‌ها نمی‌زند؟ کسی تا حالا آمده حساب کتاب کند چقدر پول در این سال‌ها خرج شده؟ من کاری ندارم، ولی در همین ۱۰ سال اخیر نگاه کنید فقط با آمدن کی‌روش و مربیان خارجی دیگر و قرارداد‌های الا ماشاءالله که می‌بندند چقدر هزینه شده. کسی آمده از این‌ها سوال کند؟ جرات می‌کند کسی سوال کند؟ علی دبیر آمده و شبانه‌روز زحمت کشیده و حتی از هزینه شخصی‌اش گذشته و از دوستانش هم کمک گرفته تا این شرایط را درست کند. شما هم اگر عرضه دارید این کار‌ها را بکنید. شما فردا علی دبیر را بگذارید رییس فدراسیون بوکس همین کار‌ها را می‌کند. آقای ثوری! شما که الان آمدی ۱۵ سال آن ساختمانی که شما می‌گویی مال بوکس است فقط ۴ تا ستون بود آقای ناطق‌نوری آمد درست کند و نتوانست. یک خرابه شده بوده. دبیر آمده توافق کرده با هر جایی که بوده و شروع کرده به ساختن و حالا که دارد تمام می‌شود و همه چیزش عالی است می‌آیی می‌گویی سالن بوکس ما را گرفتی؟ این تنش‌هایی است که وزارت ورزش دارد برای علی دبیر درست می‌کند.

‌با سیاستی که وزارت ورزش پیش گرفته ورزشی‌ها جلوی هم قرار گرفتند.

طبیعتا همین است. مگر من سرمربی تیم ملی توانستم بروم یا رفتم وزارت ورزش بگویم آقای وزیر ورزش چرا کارلوس کی‌روش می‌آید یک میلیون دلار یا دو میلیون دلار یا هفت میلیون دلار پول می‌گیرد، اما فدراسیون کشتی به من ۷۰۰ هزار تومان حقوق می‌دهد؟ توانستم بروم بگویم؟ هر کسی دارد کار خودش را می‌کند. اگر علی مرادی رییس فدراسیون وزنه‌برداری است و نمی‌تواند برای ورزشکارش تغذیه درست بگیرد تقصیر خودش است و تقصیر وزارت ورزش. چون نمی‌خواستش بودجه کافی به او نداد. الان انوشیروانی آمده و اگر به او هم بودجه ندهند می‌شود یک علی مرادی دیگر. ولی چون علی دبیر می‌تواند شرایط درست برای ورزشکاران کشتی فراهم کند همه رشته‌ها باید بیایند بگویند چرا و فلان؟ ورزش‌های دیگر اصلا چه چیزی می‌خواهند بگویند؟ ۶۵درصد کل مدال‌های کشور در این ۴۳ سال مال کشتی است. از نظر المپیکی کشتی خیلی سطحش بالاتر است و عدالت حکم می‌کند بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. عدالت که مساوات نیست. عدالت این است که هر کس بهتر کار کند بودجه بیشتری بگیرد. من دارم می‌گویم فوتبال چهل و خرده‌ای سال است که ما را نبرده المپیک. مگر کسی آمده بپرسد در همین تورنمنت اخیر که تیم با مربیگری آقای مهدوی‌کیا در مرحله مقدماتی حذف شد چقدر هزینه شده است؟ همان تیمی که حتی به المپیک نمی‌رود! خیلی چیز‌ها هست که می‌شود گفت. آنجا می‌آیند می‌نشینند توی جلسه درحالی که صحبت‌های‍‌شان را جای دیگری کردند و بعد می‌آیند آنجا مظلوم‌نمایی می‌کنند. دبیر را عصبانی می‌کنند و بعد از اینکه عصبانی می‌شود انگ بی‌اخلاقی و سفسطه به او می‌زنند. جنگیدن برای حق کشتی بی‌اخلاقی است؟ مگر برای حق شخصی‌اش حرف زده؟ اینکه برای حق کشتی آمده دفاع کرده و داد زده می‌شود سفسطه و لابی‌گری؟ لابی برای چه می‌کنند؟ لابی برای کلاهبرداری است. آن‌هایی که جای‌شان توی ورزش نیست و کوتوله هستند لابی‌گری می‌کنند و در جایی که حق‌شان نیست صندلی می‌گیرند. وگرنه علی دبیر را هر جایی ببرید و هر کاری به دستش بدهید، چون یک آدم عملگراست کار را جلو می‌برد. همین استادیوم آزادی را بدهید دستش یک سال بعد روی همین استادیوم ۱۰۰ هزار نفره سقف می‌زند. برای فوتبال هم می‌زند. هیچ ادعایی هم ندارد.

‌اینکه آقای سجادی به عنوان وزیر ورزش وارد نمی‌شود هم عجیب است.

من اصلا نمی‌خواستم راجع به این چیز‌ها حرف بزنم. ولی وظیفه آقای سجادی است که بیاید وسط. اگر آقای پولادگر معاون توسعه قهرمانی است، آقای سجادی وزیر ورزش است. وظیفه‌اش بود که بیاید ورود کند. الان هم باید بیاید ورود کند. هیچ کس هم حرف زور نمی‌زند. حق کشتی این است که امکانات داشته باشد. با احترام به همه رشته‌ها و ورزشکاران. من کاراته را عاشقانه دوست دارم. تکواندو و دوومیدانی و بوکس را دوست دارم. در همه این‌ها کلی رفیق دارم، ولی کشتی دارد برای حق خودش می‌جنگد و امکاناتش را برای خودش می‌آورد. ما یک زمانی بود که اینجا اردو می‌گذاشتیم و غذا نداشتیم برای خوردن و با خوردن عدس پلو می‌رفتیم مسابقات. الان سه سال است که همه چیز این شکلی شده. آن هم توسط کی؟ آقای دبیر. معذرت می‌خواهم آقای دبیر پول وزارت ورزش را خورده؟ پول کسی را خورده؟ آقازاده است؟ یک آدم عملگراست که قهرمان المپیک است. آدم کمی نیست.

‌حتما می‌دانید که مردم خیلی شما را دوست دارند و به خاطر موفقیت‌های کشتی در چند سال اخیر این ورزش دوباره توجه همه جامعه را جلب کرده.

مردم به من لطف دارند. من نوکر همه مردم هستم. شعار هم نیست. برای همین راجع به این مساله هم زیاد صحبت نمی‌کنم. من تمام زمان‌هایی که بودم سعی کردم آبروی پرچمم و کشورم و دین و مملکتم حفظ شود. تمام سعی و تلاشم این بوده، چون می‌دانستم حتی برای یک لحظه هم که شده هیچ چیزی به این اندازه مردم کشورم را خوشحال نمی‌کند.

حتی سریال هم بر پایه کشتی ساخته‌اند. سریال یاغی...

یک چیزی من در مورد این سریال‌ها بگویم، چون شما بحثش را مطرح کردید. می‌خواهم بگویم لااقل توی این سریال‌ها توی گوش شکسته‌ها یک دکتر هم بگذارند. چون ما دکتر کشتی‌گیر هم زیاد داریم. هرچه آدم لمپن است برمی‌دارند گوش‌شان را می‌شکنند و می‌گذارند توی سریال‌ها.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین