کد خبر: ۷۸۰۳۶۲
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹

بی‌علامت بودن وبا در ۸۰ درصد افراد/مرگ‌ومیر ۵۰ درصدی در موارد شدید

سرپرست مدیریت پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه حدود ۷۵ الی ۸۰ درصد از کسانی که به وبا مبتلا می‌شوند، بدون علامت هستند، گفت: متاسفانه این بیماری در موارد شدید اگر درمان نشود ۵۰ درصد مرگ‌ومیر را به همراه دارد؛ یعنی اگر فردی دچار اسهال شدید و کم‌آبی بدن شد، باید به موقع به مراکز درمانی ارجاع داده شود.
بی‌علامت بودن وبا در ۸۰ درصد افراد/مرگ‌ومیر ۵۰ درصدی در موارد شدید
آفتاب‌‌نیوز :

ناصر امینی درباره شیوع بیماری وبا در خراسان رضوی اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون در خراسان رضوی هیچ مورد مشکوکی درباره بیماری وبا یافت نشده است. موارد احتمالی که در سطح شهر، درمانگاه‌ها و کلینیک‌ها دیده می‌شود، با آن تعریفی که برای اسهال وبایی شده، متفاوت است.

وی ادامه داد: وبا اسهالی شدید و آبکی همراه با بیرون‌روی زیاد شبیه آب برنج و بدون دل درد و تب است. این بیماری علائمی مانند استفراغ، کم‌آبی، خواب‌آلودگی، کاهش هوشیاری و دردهای عضلانی خصوصا در پشت پا برای فرد مبتلا به همراه دارد. ما به دلیل حساسیت موضوع در حال نمونه‌گیری هستیم که تا کنون تمام نمونه‌های گرفته شده منفی بوده است.

امینی با اشاره به علائم بیماری وبا ادامه داد: وبا یک بیماری باکتریایی است. بهترین مشخصه آن اسهال آبکی متوسط تا شدید است. حدود ۷۵ الی ۸۰ درصد افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند بدون علامت هستند؛ به عبارت دیگر باکتری وارد بدن فرد می‌شود اما هیچ علائم دیگری وجود نداشته و هیچکس متوجه نمی‌شود. حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد موارد افراد دچار اسهال خفیفی می‌شوند که با اسهال ویروسی و سایر علل ایجاد کننده اسهال اشتباه گرفته می‌شود و تنها در ۲ الی پنج درصد موارد اسهال شدید ایجاد می‌کند.

سرپرست مدیریت پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: عمدتا منبع باکتری این بیماری انسان و بومی کشور ماست. در بیشتر استان‌ها از جمله خراسان رضوی این بیماری در سال‌های قبل دیده شده است. اوج شیوع وبا در فصل تابستان و اوایل فصل پاییز است.

امینی افزود: فرد مبتلا معمولا بیشترین نقش را در انتقال بیماری دارد. وبا نوعی بیماری مدفوعی دهانی است که افراد بر اثر خوردن آب یا غذای آلوده مبتلا می‌شوند. سبزیجات و میوه‌جات نقش بیشتری در این آلودگی دارند.

وی با اشاره به نگرانی‌هایی که در مورد انتقال وبا از طریق آب غیرشرب وجود دارد، عنوان کرد: آب لوله‌کشی به سیستم شبکه شهری متصل و تحت نظارت دقیق اداره آب و فاضلاب و مراکز بهداشت است که به طور مکرر کلرسنجی و نمونه‌برداری می‌شود. تنها نگرانی ما این است که هنگامی که افراد برای تفریح و پیک‌نیک به خارج از شهر مراجعه می‌کنند، ممکن است آن روستا و منطقه مجهز به آب لوله‌کشی نباشد و احتمال آلودگی وجود دارد؛ بنابراین افراد باید آب را قبل از مصرف بجوشانند که باکتری به راحتی از بین رود. متاسفانه در بعضی مناطق سبزیجات و میوه‌جات با آب فاضلاب و آلوده آبیاری می‌شود. فاضلاب انسانی حامل یک تعداد باکتری است. بنابراین شهروندان نباید از دست‌فروشان و فروشگاه‌های غیرمعتبر خریدهای خود را انجام دهند.

سرپرست مدیریت پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: متاسفانه وبا در کشورهای همسایه شرقی و غربی شیوع پیدا کرده است. مسافرانی که وارد کشور شده یا هموطنانی که به کشورهای دیگر سفر می‌کنند، در معرض ابتلا به این بیماری قرار گرفته و هنگام بازگشت به عنوان یک مخزن بیماری وارد کشور می‌شوند و با سایر افراد ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را نیز آلوده می‌کنند. بنابراین این مساله بسیار مهم است افرادی که به مسافرت می‌روند، حتما از آب و غذای مطمئن استفاده کنند و به افرادی که علامت‌دار هستند، نزدیک نشوند.

امینی عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مجموعه مدیریتی استان‌ها و شهرستان‌ها در مبادی ورودی و خروجی مرزهای هوایی و زمینی کشور نیرو مستقر کرده و مراقب‌های سندرمیک انجام می‌دهند؛ یعنی کسانی که وارد کشور می‌شوند، حتما تحت بررسی قرار گرفته و اگر علامت‌دار باشند، نمونه از آن‌ها گرفته می‌شوند. در حال حاضر تعداد زیادی از هموطنان ما برای زیارت به عتبات عالیات سفر کرده‌اند. ما به کاروان‌ها آموزش‌های لازم را در رابطه با بیماری‌های کرونا و وبا داده‌ایم. تیم‌های پزشکی کاملا هوشیار هستند. چنانچه مورد علامت‌داری در بین کاروان‌ها و مسافران دیده شود، به سرعت قرنطینه شده و مورد بررسی و تشخیص پزشکی قرار می‌گیرند. اگر مبتلا شده باشند، درمان شروع می‌شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه این بیماری در موارد شدید اگر درمان نشود، ۵۰ درصد مرگ‌ومیر را به همراه دارد؛ یعنی اگر کسی دچار اسهال شدید و آب بدنش کم شد، باید به موقع به مراکز درمانی ارجاع داده شود و فرد باید آب الکترولیت به صورت تزریقی یا خوراکی دریافت کند. با توجه به باکتریایی بودن این بیماری فرد باید تحت نظر پزشک آنتی بیوتیک مصرف کند.

سرپرست مدیریت پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: زمانی‌ که فردی متوجه می‌شود به وبا مبتلا شده باید مایعات بیشتری مصرف و نکات بهداشتی را رعایت کند. فرد مبتلا منبع انتشار باکتری است و باید نکات بهداشتی مانند شستن دست‌ها و ضدعفونی سرویس بهداشتی را رعایت کنند. مهم‌ترین کار مراجعه به مرکز درمانی یا پزشک است زیرا در موارد شدید اگر درمان نشود، مرگ‌ومیر دارد؛ یعنی به ازای هر ۲ نفر مبتلای شدید یک نفر فوت می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین