کد خبر: ۷۸۰۶۲۷
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۵

هشدار هواشناسی؛ خیزش گرد و خاک در ۱۹ استان

این مخاطرات پنج‌شنبه در ارتفاعات جنوبی کرمان و جنوب شرق بوشهر، جمعه در هرمزگان، نیمه جنوبی سیستان‌وبلوچستان، ارتفاعات جنوبی کرمان و شنبه در نیمه جنوبی سیستان‌وبلوچستان و ارتفاعات هرمزگان مورد انتظار است.
هشدار هواشناسی؛ خیزش گرد و خاک در ۱۹ استان
آفتاب‌‌نیوز :

هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ از رشد ابرهای هم‌رفتی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، رگبار و رعدوبرق در نواحی مستعد تگرگ و وزش باد شدید موقت خبر داد.

این مخاطرات پنج‌شنبه در ارتفاعات جنوبی کرمان و جنوب شرق بوشهر، جمعه در هرمزگان، نیمه جنوبی سیستان‌وبلوچستان، ارتفاعات جنوبی کرمان و شنبه در نیمه جنوبی سیستان‌وبلوچستان و ارتفاعات هرمزگان مورد انتظار است.

بر اثر این مخاطرات احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به شکل محدود و محلی، احتمال بالاآمدن ناگهانی سطح آب روخانه‌های فصلی، احتمال صاعقه، احتمال کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا به‌طور موقت و احتمال شکستن درختان فرسوده پیش‌بینی می‌شود.

هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها را توصیه می‌کند.

هواشناسی در ادامه این هشدار نسبت به خیزش گردوخاک، نفوذ گردوغبار و وزش باد شدید هشدار داد.

این وضعیت جوی روز پنج‌شنبه در اصفهان، یزد، سمنان، کهگیلویه‌وبویراحمد، خوزستان، شمال بوشهر، فارس، ایلام، لرستان، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، البرز، قم، جنوب تهران، جنوب خراسان‌رضوی، شمال و غرب خراسان‌جنوبی و شمال خراسان‌شمالی، روز جمعه در شمال سیستان‌وبلوچستان، شمال خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی، جنوب و شرق خراسان‌رضوی، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، مرکزی، شرق و شمال اصفهان، سمنان، البرز، قم، تهران و شمال بوشهر و روز شنبه در ایلام، خوزستان، خراسان‌جنوبی، شمال سیستان‌وبلوچستان، شمال خراسان‌شمالی، شرق و جنوب خراسان‌رضوی، سمنان، یزد، شمال اصفهان، قم، مرکزی، تهران و البرز پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل و احتمال شکستن درختان کهنسال دور از انتظار نیست.

به توصیه هواشناسی لازم است از قرارگیری در فضای باز به خصوص برای افراد آسیب‌پذیر در مواقع بروز گردوخاک خودداری شود، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، مالچ‌پاشی و سایر اقدامات پیشگیرانه در کانون‌های کنار مراکز جمعیتی، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها در دستورکار قرار گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین