کد خبر: ۷۸۰۹۴۲
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

روبل سقوط کرد

روبل روسیه در روز پنجشنبه ۱۷ درصد در برابر دلار آمریکا تضعیف شد و به پایین‌ترین سطح خود از اواخر ماه می‌رسید.
روبل سقوط کرد
آفتاب‌‌نیوز :

روبل در معاملات صبحگاهی در بورس مسکو به ۶۴.۵ در برابر دلار رسید، مقامات روسیه ظاهراً در بازارهای ارز مداخله کردند تا از تقویت روبل جلوگیری کنند و صادرات انرژی به اروپا کاهش یافته است.

به گفته تحلیلگران مقامات روسیه در حال هماهنگی برای خرید ارزهای «کشورهای دوست» مانند یوان [چین] برای کاهش مصنوعی نرخ ارز هستند.

پس از سقوط ارز زمانی که کرملین در فوریه دستور اعزام نیرو به اوکراین را صادر کرد، روبل به طور چشمگیری در نتیجه کاهش واردات و مجموعه ای از کنترل های ارزی اعمال شده توسط مقامات تقویت شد. اما مقامات هشدار داده اند که تقویت روبل که هفته گذشته به ۵۰ در برابر دلار آمریکا نزدیک شد، می تواند برای اقتصاد روسیه مضر باشد زیرا درآمد روسیه از فروش کالاهای خارجی را کاهش می دهد.

آنتون سیلوانوف وزیر دارایی هفته گذشته گفت که دولت در حال بررسی مداخله در بازارهای ارز برای کاهش فشار صعودی بر روبل است.

همچنین اعتقاد بر این است که کاهش حجم صادرات انرژی روسیه باعث تضعیف روبل می شود. فروش کمتر گاز به اروپا به معنای کاهش درآمد صادرات و در نتیجه کاهش فروش ارز خارجی در بازار است. .

انتظار می‌رود در هفته آینده و در بحبوحه بسته شدن ۱۰ روزه خط لوله گاز نورد استریم، صادرات حتی بیشتر کاهش یابد.

در حالی که تقویت روبل از زمان تهاجم، تبدیل آن به بهترین ارز در جهان، توسط برخی مقامات روسی به عنوان نشانه ای مبنی بر عدم تاثیر تحریم‌های غرب بر اقتصاد روسیه تلقی می‌شود اما نرخ بالای ارز شروع به ایجاد مشکلاتی کرده است.

به گفته اقتصاددانان روسی رشد یک روبلی در ارزش پول روسیه معادل از دست دادن ۲۰۰ میلیارد روبل (۳ میلیارد دلار) درآمد دولت است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین