کد خبر: ۷۸۰۹۸۸
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶

مردم معترض آرژانتین هم به خیابان‌ها آمدند

آلبرتو فرناندز رئیس‌جمهور آرژانتین، عصر شنبه (به وقت محلی) در حالی که معترضان در بوئنوس آیرس به سمت کاخ ریاست‌جمهوری راهپیمایی کرده و از دولت او به خاطر تورم فزاینده و بدهی ملی انتقاد کردند، خواستار اتحاد شد.
مردم معترض آرژانتین هم به خیابان‌ها آمدند
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس جمهور آرژانتین با چالش فزاینده‌ای از سوی جناح چپ ائتلاف حاکم مواجه شده است.

به گزارش رویترز، این جناح خواهان کاهش سطح بالای فقر و تورم است. دو متحد اصلی میانه روی آلبرتو فرناندز در ماه گذشته کابینه او را ترک کردند.

این کشور آمریکای جنوبی که یکی از تولیدکنندگان عمده سویا و ذرت در جهان است، با تورم بالای ۶۰ درصد دست و پنجه نرم می‌کند و این تورم فشار شدیدی بر ارز ملی پزو وارد کرده است.

از سوی دیگر افزایش هزینه‌های واردات گاز ذخایر ارزی آرژانتین را تحت تاثیر قرار داده است.

فرناندز در سخنرانی خود به مناسبت سالگرد استقلال آرژانتین، خواستار "وحدت" شد و از جناح‌های مختلف خواست تا در این راستا تلاش کنند.

آرژانتین که دهه‌ها با بحران‌های اقتصادی مواجه است، اوایل سال جاری میلادی قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری برای پرداخت بدهی خود را با صندوق بین‌المللی پول امضا کرد تا این قرارداد جایگزین برنامه شکست خورده ۲۰۱۸ این کشور شود. بسیاری در آرژانتین صندوق بین‌المللی پول را به خاطر سیاست‌های سختگیرانه، مقصر بحران اقتصادی در این کشور می‌دانند.

هزاران معترض عصر شنبه در خیابان‌های بوئنوس آیرس با بنرهایی که روی آن نوشته شده بود «از صندوق بین‌المللی پول جدا شوید» و «سرمایه بیرون برو» راهپیمایی کردند. افراد شرکت کننده در این راهپیمایی از دولت انتقاد کردند و خواستار پرداخت نکردن بدهی به صندوق بین‌المللی پول شدند.

بخش‌هایی از دولت فرناندز، از جمله کریستینا فرناندز دی کرشنر، معاون رئیس‌جمهور، خواستار صرف هزینه‌های بیشتر برای کاهش تأثیر همه گیری کرونا و جنگ در اوکراین بر مردم آرژانتین شده‌اند.

خوان کارلوس جوردانو، یکی از شرکت کنندگان در این رهپیماهیی گفت: یک بحران عظیم در کشور ما وجود دارد.

استعفای ناگهانی مارتین گازمان، وزیر اقتصاد آرژانتین که یکی از متحدان نزدیک رئیس جمهور نیز بود، دولت فرناندز را با بحران بیشتری مواجه ساخت.

گازمان که رهبری مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول را بر عهده داشت. پس از استعفای گازمان، سیلوینا باتاکیس که یک اقتصاددان است جایگزین او شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین