کد خبر: ۷۸۱۸۰۳
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۸

پوتین در مورد خرید پهپاد از ایران با تهران گفتگو نخواهد کرد

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین روز چهارشنبه گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سفر به ایران در ۱۹ جولای (۲۸ تیر ماه) درباره خرید پهپاد گفتگو نخواهد کرد.
پوتین در مورد خرید پهپاد از ایران با تهران گفتگو نخواهد کرد
آفتاب‌‌نیوز :

پسکوف چهارشنبه در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا این موضوع (خرید پهپاد ) در سفر پوتین به تهران مورد بحث قرار خواهد گرفت یا خیر، گفت: «خیر».

به گزارش اسپوتنیک، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید که در آستانه سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه غرب آسیا عصر دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در کاخ سفید سخن می‌گفت، ادعا کرد که بر اساس اطلاعات آمریکا، ایران در حال مقدمه چینی برای ارسال پهپاد به روسیه به منظور استفاده آن‌ها در اوکراین است.

وی مدعی شد که تهران درحال فراهم سازی زمینه آموزش روس‌ها برای کار با این پهپادها است.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین مدعی شد که مشخص نیست ایران هم اکنون این پهپادها را در اختیار روسیه قرار داده است یا نه؟

وی ادعا کرد: اطلاعات ما نشان می‌دهد که دولت ایران در یک جدول زمانی تسریع شده برای ارسال چند صد پهپاد از جمله پهپادها با قابلیت حمل سلاح به روسیه است.

سالیوان در ادعاهای خود افزود، ارسال این تسلیحات از ایران به روسیه نشان می‌دهد که بمباران‌های شدید روسیه در اوکراین که در هفته‌های اخیر منجر به دستاوردها در شرق اوکراین شده، به قیمت تامین سلاح‌های این کشور تمام شده است.

وی مدعی شد که ایران پهپادهای مشابهی را در اختیار حوثی‌های یمن (انصار الله) قرار داده است و قرار بود قبل از برقراری آتش بس در اوایل سال جاری، انصارالله با استفاده از این پهپادها به عربستان سعودی حمله کند.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز روز سه شنبه به وقت محلی در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان درباره ادعای جدید آمریکا مبنی بر ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه و تاثیر آن بر مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: نمی‌دانم که ارائه پهپاد از سوی ایران به روسیه لزوما بر تلاش‌های ما برای امضای یک توافق هسته‌ای با ایران تاثیر خواهد گذاشت یا خیر اما این اقدام قطعا بر حمایت ما از اوکراین تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: ما باید ببینیم روس‌ها چگونه با ایرانی‌ها پیش خواهند رفت و چه نوع و چه تعداد پهپاد از ایران تحویل خواهند گرفت و چگونه از آن‌ها استفاده خواهند کرد. بنابراین ما از نزدیک این امر را دنبال می‌کنیم.

این در حالی است که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اظهارات مشاور امنیت ملی امریکا درباره فروش فناوری‌های نوین ایرانی به روسیه، تصریح کرد: سابقه همکاری‌های میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری‌های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین بر می‌گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ اوکراین کاملا روشن است و بارها بصورت رسمی اعلام شده است.

کنعانی در ادامه افزود: ادعای مقام امریکایی در حالی است که امریکا و اروپایی‌ها سال‌ها است کشورهای اشغالگر و متجاوز از جمله در منطقه غرب آسیا را به انباری از سلاح‌های کشنده متنوع خود تبدیل کرده‌اند که قطعاً بدون این تسلیحات، تداوم بیش از هفت دهه تجاوز، جنایت و اشغالگری صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی ممکن نبود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین