کد خبر: ۷۸۲۱۴۹
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
هشدار مسئولان دامپزشکی استان زنجان؛

لبنیات سنتی را با احتیاط مصرف کنید

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مشترک دام و انسان در مصرف شیر و دیگر لبنیات سنتی احتیاط کنید.
لبنیات سنتی را با احتیاط مصرف کنید
آفتاب‌‌نیوز :

محمدباقر حاج‌کاظمی با اشاره به بیماری‌های مشترک بین دام و انسان به خصوص تب مالت، اظهار کرد: از شهروندان درخواست داریم در صورت امکان از مصرف لبنیات سنتی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه در گذشته افراد شاغل در صنف قصابان و دامداران که مستقیم با دام در ارتباط بودند، به این بیماری مبتلا می‌شدند، افزود: امروزه تب مالت در افرادی که با دام هیچ ارتباطی ندارند نیز دیده می‌شود که علت آن مصرف فرآورده‌هایی مانند شیر سنتی، سرشیر، پنیر تازه و بستنی سنتی است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان اضافه کرد: شیر در مقایسه با سایر فرآورده‌های دامی به دلیل ترکیبات موجود و حالت فیزیکی مایع، به مراتب در برابر عوامل بیماری‌زا و آلودگی‌ها آسیب‌پذیرتر است که باید توجه بیشتری در تولید، نگه‌داری، حمل و نقل و فرآوری آن انجام شود تا سالم به دست مصرف‌کننده رسد.

حاج‌کاظمی با بیان اینکه شیر پاستوریزه در مقایسه با شیر سنتی ارزش غذایی و سلامت بیشتری دارد، ادامه داد: طعم خوشمزه شیر سنتی به علت چربی بالاتر آن است. اگر چه جوشاندن مستقیم شیر برای از بین بردن آلودگی‌های شیر راهکار صحیحی است اما باید توجه داشت شیر جوشیده شده ارزش غذایی خیلی کمتری در مقایسه با شیر پاستوریزه دارد؛ چرا که در اثر جوشاندن شیر، پروتئین‌ها و قند شیر شکسته شده و همین موضوع ارزش غذایی آن را به شدت کاهش می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه اگر شهروندان اصرار به خرید شیر سنتی دارند، باید آن را به مدت پنج دقیقه پس از رسیدن به مرحله جوش بجوشانند، تصریح‌ کرد: شیر پاستوریزه نیازی به جوشاندن ندارد؛ در کارخانه‌های شیر پاستوریزه، تحت شرایط خاصی شیر را ۷۲ تا ۷۵ درجه سانتی‌گراد ‌و تنها به مدت چند ثانیه حرارت می‌دهند که در مقایسه با روش خانگی بسیار متفاوت بوده و تغییرات کمتری را در ترکیب شیر ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: در بین محصولات لبنی، پنیر و بستنی سنتی خطرناک‌ترین فرآورده‌ها به شمار می‌رود و برای تولید این فرآورده‌های لبنی به شیوه سنتی، شیر تا حدودی گرم می‌شود و به مرحله جوش نمی‌رسد، لذا احتمال بیماری‌زا بودن آن بیشتر است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تصریح کرد: مصرف پنیر تازه‌ای که از شیر سنتی تهیه شده باشد هم مانند شیر است ولی پنیری که به صورت سنتی تهیه شده، حداقل باید به مدت سه ماه در آب نمک نگه‌داری شود تا باکتری‌های آلوده به تب مالت از بین برود.

حاج‌کاظمی، وجود زمان تولید و انقضا روی محصولات لبنی پاستوریزه را از مزایای آن دانست و خاطرنشان کرد: درج این موارد بر روی محصولات لبنی به مصرف‌کننده نشان می‌دهد که این فرآورده در چه تاریخی تولید شده و تا چه زمانی مجوز مصرف دارد، در حالی که این مورد درباره شیرهای سنتی صدق نمی‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین