کد خبر: ۷۸۲۳۱۵
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰

"لبخند شماتت" بن سلمان در دیدار بایدن

یک رسانه عربی در گزارشی به جزئیات سفر بایدن به عربستان و نحوه استقبال از وی پرداخت و نوشت که سوال یکی از خبرنگاران از رئیس جمهور آمریکا باعث "لبخند شماتت" ولیعهد و دیگر مسئولان سعودی شد.
آفتاب‌‌نیوز :

یک رسانه عربی در گزارشی بخش های جالب توجهی از رسیدن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان و دیدار با ملک سلمان، پادشاه سعودی و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور را رصد کرد که به شرح ذیل است:

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از تل آویو و فرودگاه بن گوریون به شهر جده رسید و این اولین پرواز مستقیم تل آویو به جده بعد از گشایش حریم هوایی عربستان به روی هواپیماهای اسرائیلی به شمار می رود و رئیس جمهور آمریکا به عنوان اولین رئیس جمهوری که این کار را کرد به این امر افتخار می کند.

بایدن برای اولین بار به عنوان رئیس جمهور آمریکا به عربستان رسید، این سفر درحالی انجام شد که سطح روابط دو کشور به دلیل پرونده حقوق بشر در عربستان و جنایت ترور جمال خاشقجی کاهش قابل توجهی داشت.

بعد از پیشگویی ها و پرسش ها درخصوص شخصیت سعودی که قرار است در فرودگاه ملک عبدالعزیز جده از بایدن استقبال کند و همچنین بعد از انتشار اخباری مبنی بر استقبال بندر بن سلطان از رئیس جمهور آمریکا، سرانجام محمد بن سلمان در فرودگاه حاضر نشد و به استقبال بایدن نیامد و طبق پروتکل های عربستان خالد الفیصل، امیر مکه در فرودگاه حاضر شد. مساله قابل توجه در این استقبال حضور ریما بنت بندر، سفیر ریاض در واشنگتن در کنار خالد الفیصل بود، وی همزمان با سفر بایدن به کشورش مقاله ای در وبگاه پلیتیکو منتشر کرد و گفت که نفت در برابر امنیت دیگر قدیمی شده است و عربستان اکنون نه تنها در انرژی بلکه در زمینه های دیگر نیز پیشگام شده و تحولات گسترده ای داشته است.

نحوه استقبال در فرودگاه سریع بوده و با گرمی قابل توجهی همراه نبود و سعودی ها فرش های قرمز رنگ برای رئیس جمهور آمریکا پهن نکردند. بایدن با خودروی مشهور خود (کادیلاک) به سوی قصر السلام حرکت کرد و محمد بن سلمان در قصر منتظر وی بود.

این نحوه استقبال باعث شد که به عقب برگردیم و سفر ترامپ به عربستان و استقبال از وی را با سفر بایدن مقایسه کنیم؛ در سفر ترامپ خود شخص ملک سلمان تا درب هواپیما رفت و با دسته گل از رئیس جمهور آمریکا استقبال کرد سپس اسب سواران سعودی با در دست داشتن پرچم های عربستان و آمریکا، ترامپ و هیات آمریکایی را همراهی کردند؛ برخلاف استقبال از بایدن که بسیار کم رنگ بود.

در صحنه دیدار بایدن با محمد بن سلمان، ولیعهد جوان سعودی جلوی درب ورودی قصر السلام آمد تا از بایدن استقبال کند، بایدن از ماشینش پیاده شد و بن سلمان به سوی او رفت و تنها در چند ثانیه این دو مرد رو در رو شدند، در این دیدار ما شاهد دست دادن به طور مستقیم نبودیم و "ضربه مشت" بدون گرمای ملموس و لبخند تعارفی جای آن را گرفت و بعد از آن هر دو وارد قصر السلام شدند.

بعد از استقبال ولیعهد جو بایدن با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی دیدار کرد سپس تصاویر و ویدیوهای غیرمستقیمی از این دیدار منتشر شد، در این ویدیوها و تصاویر پادشاه سعودی و رئیس جمهور آمریکا در مقابل یکدیگر نشسته بودند و هر کدام مترجمی داشتند و شاهزاده بن سلمان و دیگر مسئولان سعودی نیز حضور داشتند.

ناظران به این مساله اشاره کردند که جو بایدن از دست دادن با بن سلمان در مقابل دوربین ها اجتناب کرد و به بهانه ویروس کرونا به ضربه مشت اکتفا کرد درحالی که با پدر وی دست داد و این دست دادن تقریبا طولانی بود و در مقابل دوربین ها لبخند می زد.

بن سلمان دیداری با بایدن برگزار کرد و تعدادی از مسئولان دو کشور حضور داشتند و این مهم ترین دیداری است که باعث شد بایدن به عربستان بیاید و وعده هایش در خصوص حقوق بشر را زیرپا بگذارد. مساله قابل توجه این بود که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی این کشور به همراه بایدن بودند و از طرف سعودی عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی و فیصل بن فرحان، وزیر خارجه و عادل الجبیر، وزیر دولت و همچنین ریما بنت بندر، سفیر این کشور در آمریکا حضور داشتند.

در دیدار دو هیات سعودی و آمریکایی به ریاست بن سلمان و بایدن خبرنگاران حاضر شدند و سوالاتی را مطرح کردند که یکی از این سوالات باعث "لبخند شماتت" بن سلمان و دیگر مسئولان سعودی به رئیس جمهور آمریکا شد؛ یکی از خبرنگارن از جو بایدن پرسید "آیا عربستان همچنان کشور طرد شده است؟" و این امر باعث شد که خبرنگاران را از اتاق دیدار خارج کنند.

سوال دیگری نیز مطرح شد که شبکه العربیه صدای آن را قطع کرد و رای الیوم آن را رصد کرد؛ پیتر الکساندر، خبرنگار شبکه آمریکایی ان بی سی از بن سلمان پرسید که "آیا از خانواده خاشقجی عذرخواهی می کنی؟" مطرح کردن این سوال از سوی خبرنگار بدون حضور رئیس جمهور آمریکا و از داخل قصر السلام در جده سخت و نادر است.

بن سلمان و بایدن گفت‌وگوهای دو جانبه‌ای در قصرالسلام جده برگزار کردند و این امر بدین معناست که اظهارات بایدن مبنی بر عدم دیدار با ولیعهد سعودی بر باد هوا رفت، بایدن که از زمان رسیدن به ریاست جمهوری از تعامل با بن سلمان اجتناب می کرد اکنون دیدار شخصی با وی برگزار کرد و امروز (شنبه) با حضور رهبران کشورهای شورای همکاری و مصر و اردن و عراق در نشست جده شرکت کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین