کد خبر: ۷۸۳۰۷۸
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸

وزیر اقتصاد، اظهارات روحانی را تائید کرد: ذخایر اسکناسی و ارزی کشور در وضعیت خوبی بود

وزیر امور اقتصادی و دارایی در واکنش به اظهارات رئیس دولت قبل مبنی بر آنکه با چه وضعیتی دولت را تحویل داده، گفت: مجموع ذخایر اسکناسی و ارزی کشور در وضعیت خوبی بود.
وزیر اقتصاد، اظهارات روحانی را تائید کرد: ذخایر اسکناسی و ارزی کشور در وضعیت خوبی بود
آفتاب‌‌نیوز :

وزیر اقتصاد و امور دارایی از شروع به کار سامانه مودیان مالیاتی فروشگاهی خبر داد. سید احسان خاندوزی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به وعده‌ای که پیش از این برای اجرای قانون سامانه مودیان فروشگاهی داده بودیم، مقرر شد در تیرماه ۱۴۰۱ با حضور رییس جمهور این سامانه شروع به کار کند. اما به دلیل مشغله کاری رییس جمهور و مهمان خارجی، ایشان نتوانستند در این مراسم حضور یابند، اما وزارت اقتصاد به وعده خود عمل کرد و این سامانه شروع به کار کرد.

خاندوزی گفت: اطلاعیه‌ای مبنی بر اینکه چه گروه‌های اقتصادی و با چه ترتیبی باید وارد سامانه شوند، از طریق سازمان مالیاتی منتشر خواهد شد. امیدوار هستیم این امر تفاق جدیدی در عرصه عمل به کالیف قانونی بر زمین مانده و هم در زمینه حرکت به سمت شفافیت اقتصادی و عادلانه شدن نظام مالیاتی و پرداخت در کشور باشد.

به نوشته ایرنا، خاندوزی در پاسخ به این سوال که آیا زیرساخت‌های لازم برای حذف ارز ترجیحی در دولت فراهم نبوده، خاطر نشان کرد: دوستان با تاخیر در این زمینه اظهار نظر می‌کنند، چون مطلع هستید هم در زمینه کالا‌هایی که ارز ترجیحی دریافت می‌کردند و هم در زمینه دارو کار به مرحله اجرا رسیده و مقدمات در سایر حوزه‌ها فراهم شده به اجرا خواهد رسید. ما صورت مساله را پشت سر گذاشته ایم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در واکنش به اظهارات رئیس دولت قبل مبنی بر آنکه با چه وضعیتی دولت را تحویل داده(اینجا بخوانید)، گفت: مجموع ذخایر اسکناسی و ارزی کشور در وضعیت خوبی بود، اما مطلع هستید که ذخایر اسکناسی ارزی کشور برای پرداخت‌های خدماتی است و به کار واردات کالا‌های کشور نمی‌آید و کمکی به حل مسائل تجارت کشور نمی‌کند.بهتر بود در کنار این شاخص‌ها به خزانه خالی اشاره‌ای می‌شد که طبق نامه آقای واعظی به جناب نوبخت، مسئله خزانه خالی را با بیش از ۵۴ هزار هزار میلیارد تومان استفاده از تنخواه را مطرح کردند.

روحانی اخیرا با مقایسه شرایط تحویل دولت‌های یازدهم و سیزدهم گفته بود: زمانی که در مردادماه ۱۳۹۲ دولت را تحویل گرفتیم چند صد میلیون دلار اسکناس در بانک مرکزی بود. اما در زمان تحویل دولت در مردادماه ۱۴۰۰ به دولت سیزدهم، چند میلیارد دلار اسکناس در بانک مرکزی موجود بود.

روحانی در پاسخ به سؤال یکی از حاضران درباره کسری بودجه سال ۱۴۰۰ و بازپرداخت بدهی دولت قبل توسط این دولت گفت: دولت دوازدهم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را با سقف ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی ارائه داد، اما مجلس یازدهم سقف این بودجه را به حدود ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان رساند؛ بنابراین ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه، همان رقم افزایش یافته توسط مجلس است. با کاهش درآمد‌های نفتی پس از تحریم‌های ظالمانه آمریکا، دولت طبق مجوز مجلس برای رفع کسری بودجه، اقدام به فروش اوراق قرضه کرد. همانطور که ما بدهی دولت قبل را پرداختیم و دولت بعدی هم باید بدهی فروش اوراق قرضه توسط این دولت را بپردازد.

حالا وزیر اقتصاد دولت رئیسی بدون اشاره به ثبت رکورد تورم، چاپ پول و بدهی‌های دولت انقلابی(اینجا بخوانید)، مدعی شد: امسال به‌رغم اینکه هزینه‌های دولت در سال ۱۴۰۱ بالاتر است، هنوز در چهار ماهه اول به سقف تنخواه استفاده شده در سال قبل نرسیدیم. هزینه‌های دولت را مدیریت کردیم، کاش به این‌ها اشاره‌ای میشد. کاش به استفاده‌ای که در ۵ ماه اول سال از مجموعه اوراق شده بود اشاره‌ای می‌کردند، یا به ۵۵۰ درصد افزایش بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی از ابتدا و انتهای دوره هشت ساله اشاره می‌شد. خوب بود آقای روحانی به افزایش ۵۳۰ درصدی بدهی دولت به مجموع شبکه بانکی کشور و بانک مرکزی در آغاز و پایان دولت خود اشاره می‌کرد. مجموع این‌ها تصویر دقیق‌تری را فراهم و اقتضا می‌کند که با مردم با صداقت کامل و با انصاف بیشتری صحبت کنیم.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این در حالی است که مقامات دولت قبل بارها پاسخ ادعاهای دولت رئیسی درباره خزانه خالی، بدهی دولت و ... را داده بودند ولی این ادعاها همچنان تکرار می شود.

در خصوص ادعای خزانه خالی و ماجرای نامه واعظی و ... نیز محمدباقر نوبخت، رییس وقت سازمان برنامه و بودجه گفته بود: در دولت قبل تصمیم گرفته شد تا طرح‌های عمرانی اولویت‌دار که تا پایان عمر دولت دوازدهم قابل اتمام هستند را هرچه زودتر به سرانجام برسانیم تا طرح‌های نیمه تمام کمتری باقی بمانند. برای این منظور ردیفی مختص طرح‌های اولویت دار نزد خزانه در نظر گرفته شد. مقرر شده بود پس از تایید اولویت طرح‌ها از سوی دستگاه مربوطه و با توافق رییس جمهور، از محل این ردیف، بودجه لازم تخصیص یابد. در همین راستا در چهار ماهه اول امسال قریب به ۶۴ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی هزینه شد. موجودی این ردیف اوایل مرداد ماه به اتمام رسیده بود. از همین روی آقای رییس جمهور در پاسخ به درخواست تخصیص بودجه برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه آبیک، مرقوم فرمودند که موجودی این ردیف به پایان رسیده است.

خزانه هیچوقت خالی نمی شود

رییس پیشین سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه خزانه در پایان دولت دوازدهم خالی نبوده، یادآور شد: خزانه ورودی مستمر دارد و هر روز در آن مبالغی تجمیع می‌شود. این بدان معناست که خزانه هیچوقت خالی نمی‌شود. حتی اگر چنین ادعای محالی صحت داشت؛ پس چطور طی سه ماه گذشته حقوق‌ها از سوی دولت جدید پرداخت شده است؟؟ به این ترتیب هم ادعای خالی بودن خزانه تکذیب می‌شود و هم اینکه عیان می‌شود دولت دوازدهم تا آخرین روزهای عمر خود متعهد به انجام طرح‌های عمرانی بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین