کد خبر: ۷۸۳۷۴
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۱:۱۱
در کنفرانس تلفنی مقامات 5+1 تصمیم گرفته شد:

توافق 5+1 برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شش قدرت بزرگ دنیا روز دوشنبه توافق کردند که به دنبال تحریم‌های جدید علیه ایران باشند. ایران قرار بود که جواب خود به بسته پیشنهادی را تا آخر هفته بدهد که این امر صورت نگرفت.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، نمایندگان پنج عضو‌ دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان در یک کنفرانس تلفنی بلندپایه شرکت کردند. طبق اعلام آمریکا، در آن جا تصمیم گرفته شد که جواب ندادن ایران به بسته پیشنهادی که در راستای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای تنظیم شده بود، هیچ گزینه‌ای را غیر از اتخاد سیاست‌های تنبیهی بیشتر مقابل آن‌ها نمی‌گذارد.

«گونزالو گالگوس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفت: «از این که هیچ جوابی از ایران نگرفتیم ناامید شده‌ایم. با توجه به این که جواب روشن و مثبتی از سوی ایران دریافت نشد چاره دیگری نداریم جز این که اقدامات بیشتری علیه ایران انجام دهیم.»

این کنفرانس تلفنی بین دیپلمات‌های شش کشور و بعد از آن انجام شد که «سعید جلیلی»، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مسائل هسته‌ای به «خاویر سولانا» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که تهران تا روز سه‌شنبه جواب مکتوب خود را به بسته پیشنهادی ارائه خواهد داد.

گالگوس نگفت که اگر ایران بسته را بپذیرد، آیا تحریم‌های جدید اعمال خواهد شد یا نه، اما اضافه کرد که هر جوابی از تهران مورد بررسی قرار خواهد گرفت و تصمیم آن هنگام گرفته خواهد شد.

گالگوس گفته است: «ایران دو انتخاب روشن دارد: یا همکاری یا انزوا. بسته پیشنهادی شامل همه چیزهایی می‌شود که ایران برای رسیدن به برنامه مدرن تولید انرژی هسته‌ای نیاز دارد. رهبران ایران گفته‌اند که هدفشان تولید انرژی هسته‌ای است. فشار بر ایران برای موافقت کردن با درخواست‌های جامعه بین‌الملل و التزامات شورای امنیت تنها بیشتر خواهد شد.»

ایالات متحده آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی‌اش از این می‌ترسند که ایران بخواهد از این فن‌آوری برای تولید سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند و ایران این اتهامات را رد می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل تا حالا سه قطعنامه تحریم علیه ایران صادر کرده است. آمریکا، اتحادیه اروپا و اعضای این اتحادیه هم تحریم‌هایی علیه ایران شخصیت‌ها و نهادهای ایرانی وضع کرده‌اند.

در 19 ژوییه بود که شش کشور (انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا) ضرب‌الاجلی غیررسمی به مدت دو هفته برای ایران تعیین کردند که بسته مشوق‌های اقتصادی را یا بپذیرد و یا رد کند. در قبال پذیرفتن این بسته، ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق کند. این مدت آخر هفته جاری میلادی تمام شد و ایران جوابی روشن نداد.

روز یکشنبه، «محمود احمدی‌نژاد» رییس جمهور ایران گفت که دیپلماسی تنها راه خروج از وضعیت فعلی است و تاکید کرد که درباره مذاکرات جدی است. یک روز قبل او گفته بود که کشورش از حقوق هسته‌ای دست نخواهد کشید که نشانی بر این بود که ایران تقاضا برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم و یا دست کم توسعه ندادن کار غنی‌سازی را نخواهد پذیرفت.

روز شنبه، «کاندولیزا رایس» وزیر امور خارجه آمریکا گفت که اگر ایران توسعه برنامه غنی‌سازی را متوقف نکند، آمریکا گزینه‌ای ندارد مگر این که «آماده‌سازی قطعنامه‌های جدید تحریم ایران برای شورای امنیت را شروع کند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۵
0
0
در بيابان گر به شوق كعبه خواهي زد قدم

سرزنش ها گر كند خوار مغيلان غم مخور
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین