کد خبر: ۷۸۳۸۵
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۶
صبح امروز به مدت 3 ساعت انجام شد؛

بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه فناوری و نوآوری

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز به مدت 3 ساعت از جدیدترین دستاوردهای علمی و فناوری دانشمندان و متخصصان کشورمان در بخش‌های مختلف بازدید کردند.

یه گزارش سرویس سیاسی آفتاب، در نمایشگاه فناوری و نوآوری‌های برگزیده در حسینیه امام خمینی(ره)، پنجاه و یک طرح دانشمندان و متخصصان کشورمان در بخش‌های نانوفناوری، زیست فناوری، میکروالکترونیک، ارتباطات و فناوری اطلاعات، انرژی‌های‌نو، سلول‌های بنیادی، هوا – فضا، گیاهان دارویی و طب ایرانی، علوم و فنون هسته‌یی، و مابین رشته‌یی ارائه شده بود.

برخی از این طرح‌ها و نوآوری‌ها برای نخستین بار در کشور انجام شده و دانش برخی از این فناوری‌ها در جهان محدود به یک یا چند کشور خاص است.

ساخت پوست مصنوعی با استفاده از بسترهای نانو، طرح ساخت کبد مصنوعی، مهندسی بافت به روش تک مرحله‌ای، تولید داروهای ضدسرطان با استفاده از فناوری نانو، طرح تولید میکروسکوپ تونلی روبشی، و طراحی و ساخت دستگاه نانوفیلتراسیون برای تصفیه آب، طرحها و نوآوری‌های ارائه شده در بخش نانوفناوری بود.

در بخش سلول‌های بنیادی، تولید سلول‌های بنیادی پرتوانِ القایی از جمله طرح‌های برجسته بود که پایه‌ای برای سلول درمانی است. ایران پنجمین کشور دنیا است که به این دانش دست پیدا می‌کند.

همچنین ساخت دستگاه همودیالیز نسل چهارم از جمله نوآوری‌ها در بخش سلول‌های بنیادی بود. تولید فرآورده‌های بیولوژیک مورد نیاز بیماران خاص با استفاده از حیوانات تراریخت از دیگر طرح‌ها در بخش سلول‌های بنیادی بود.

تولید فاکتورهفت نوترکیب که به عنوان یک فرآورده ارزشمند برای درمان بیماران هموفیلی کاربرد دارد. ساخت داروی نوترکیب اینترفرون بتا بی یک – بی که اولین داروی مشابه بتافرون در جهان است و طراحی و ساخت میلی بیوراکتور با پایش مستقیم به منظور کشت بافت و تولید آنزیم میکروارگانیس‌ها و دارو، از جمله طرح‌ها با فناوری بالا در بخش زیست فناوری بود.

در بخش میکروالکترونیک طرح‌ها و نوآوری‌های متنوعی ارائه شد که از جمله آن‌ها طراحی و ساخت رباتِ دستیار جراح بود. تولید داروی جدید برای بیماران MS، تولید سیم کارت چند منظوره نسل جدید تلفن همراه با قابلیت استفاده در کارت‌های هوشمند مختلف، طراحی و ساخت مدولاتور با کاربرد در فرستنده های پخش دیجیتال تلویزیونی، دستگاه جراحی الکتریکی فرکانس بالا، زیردریایی بدون سرنشین هدایت از راه دور به منظور شناسایی، تصویربرداری، اعمال مکانیکی و نمونه برداری در اعماق آب، اسکنر سه بعدی و تراش سه محور، دارای کاربرد در صنعت قطعه سازی، و طراحی و ساخت ups onlin صنعتی از دیگر طرح‌های به نمایش گذاشته شده در بخش میکرو الکترونیک بود.

احداث اولین نیروگاه بادی بینالود، طراحی و ساخت سامانه تولید بخارِ دما بالا از انرژی خورشید از جمله طرح‌های بخش انرژی‌های نو بود. در بخش هوا – فضا، طراحی و ساخت ماهواره مصباح برجسته‌ترین طرح بود. ماهواره مصباحِ یک هم اکنون آماده پرتاب است و ماهواره مصباحِ دو در آینده پرتاب خواهد شد. این ماهواره مأموریت انتقال داده بین ایستگاه زمینی به صورت ذخیره و ارسال را دارد.

در بخش علوم و فنون هسته‌یی، تهیه و تولید رادیو داروها و رادیو ایزوتوپ‌های مورد استفاده در درمان و تشخیص بیماری‌ها، به نمایش گذاشته شده بود.

طرح بومی‌سازی و تولید فناوری ساخت تله متریِ خودکارِ هشدار سیل و خشکسالی، طرح دیسپاچینگ ملی آب کشور، گیربکس دستی اتوماتیک شده، و تولید کربن فعال بهداشتی عیار بالا با کاربرد در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و تصفیه آب و فاضلاب، در بخش عمومی نمایشگاه فناوری نوآوری‌های برگزیده ارائه شده بود.

در بخش گیاهان دارویی و طب ایرانی نیز دو طرح عمده وجود داشت. یکی از این طرح‌ها، طرح ازدیاد درون شیشه‌ای گیاه دارویی صبرزرد بود که ژل حاصل از برگ‌های آن به عنوان ماده اولیه در ساخت دارو کاربرد دارد.

تولید امولسیفایر گیاهی با کاربرد ارتقای کیفیت ماندگاری نان و ایجاد زمینه مناسب برای ترکیب آب و چربی در برخی مواد غذایی، طرح دیگری بود که در این بخش ارائه شده بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان بازدید از این نمایشگاه بر لزوم آسان‌سازی روند اداری بررسی طرح‌ها و نوآوری‌های علمی تاکید کردند و افزودند: «با توجه به استعدادهای فراوان در کشور، معاونت علمی ریاست جمهوری باید بگونه‌ای برنامه‌ریزی کند که با آسان‌سازی روند اداری بررسی طرح‌ها، نحوه دریافت مساعدت‌ها با سرعت انجام شود».

ایشان همچنین بر لزوم اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص نوآوری‌ها در عرصه علمی و فناوری و جلوگیری از موازی کاری در این عرصه تاکید کردند.

نمایشگاه فناوری و نوآوری‌های برگزیده که تنها بخشی از توانمندی‌های علمی و فناوری دانشمندان ایرانی بود به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین