کد خبر: ۷۸۳۹۶۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
بعد از افزایش تعرفه، کاهش سرعت اینترنت و فعال شدن قفل کودک برای ایرانیان

اختلال و قطع گسترده اینترنت در تهران و برخی نقاط کشور| ماجرا چیست؟ آیا طرح صیانت در حال اجراست؟

برخی گزارش‌ها حاکی از قطع گسترده اینترنت در تهران است.در شهرهای دیگر نیز کاربران از سرعت اینترنت ناراضی هستند.
اختلال و قطع گسترده اینترنت در تهران و برخی نقاط کشور| ماجرا چیست؟ آیا طرح صیانت در حال اجراست؟
آفتاب‌‌نیوز :

مخاطبان از قطعی گسترده اینترنت‌های خانگی و همراه در تهران خبر داده اند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ هنوز علت این موضوع مشخص نشده است.

اخیرا وزیر ارتباطات سفری به روسیه داشته است و گفته شده که یکی از اهداف سفر وی به مسکو رایزنی و همکاری در خصوص شبکه اینترنت ملی و ... بوده است. در همین ایام نیز گوگل روسی در ایران که قبلا فیلتر بود، رفع فیلتر شده است.

پیش از این نیز در در اردیبهشت‌ماه، کاربران در تهران شاهد قطع اینترنت بودند. 

در شهرهای دیگر نیز کاربران از سرعت اینترنت ناراضی هستند.

بعد از روی کارآمدن دولت رئیسی، نه تنها سرعت اینترنت کاهش پیدا کرده بلکه در برخی مواقع نیز شاهد اختلال و قطع دسترسی کاربران به اینترنت بوده‌ایم.

اخیرا نیز دولت رئیسی قفل کودک گوگل را برای تمامی کاربران اینترنت در ایران فعال کرده است. این اقدام دولت با انتقاد گسترده کاربران مواجه شده بود اما وزیر ارتباطات اعلام کرده که به درخواست خانواده ها و برای امنیت بیشتر مردم این قفل کودک فعال شده است!

این در حالی است که مسئولان و اپراتورها دلیل قانع کننده‌ای برای این کندی و قطعی‌های گسترده نمی‌آورند. در حالی که وزارت ارتباطات وعده داده بود با افزایش تعرفه‌های اینترنت نه‌تنها سرعت اینترنت بلکه کیفیت آن نیز افزایش می‌یابد.

هنوز توضیح خاصی در زمینه قطع اینترنت و وضعیت شبکه و زمان رفع آن ارائه نشده، اما به نظر می‌رسد این اختلال در دسترسی کاربران بتدریج در حال گسترش است و به کرج هم رسیده است.

علت قطعی اینترنت چیست؟

یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات و فناوری درباره این قطعی گسترده به تجارت‌نیوز اعلام کرد: «اختلال برق در شرکت ارتباطات زیرساخت (ساختمان LCT) منجر به قطعی اینترنت شده‌است.»

یکی از کارشناسان این حوزه نیز در توییتر درباره علت قطعی اینترنت توضیح داد: «امروز چندمین بار هست که در سال ۱۴۰۱ اختلال برق در ساختمون LCT باعث میشود[تقریبا] تمام شبکه کشور تحت تاثیر قرار بگیرد. (ارتباطات داخل کشور و بین الملل). تجهیزات اصلی اغلب شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات دسترسی و دیتاسنتر در این مرکز قرار دارد و به نوعی قلب اینترنت کشور هست. اختلال برق در سالن colocation رخ داده‌‌است. در حال حاضر دسترسی به برخی از تجهیزات میسر نیست. تجهیزاتی که در این سالن قرار دارند برقرار کننده ارتباطات اکثر سرویس دهنده‌ها باهم هستند. به‌عنوان اگر شما اینترنت شاتل داشته باشید و بخوایید آپارات رو که در شرکت آسیاتک نگهداری میشه ببینید، ارتباط شما در این سالن برقرار می‌شود. البته این روند برای تمام سرویس دهنده صدق نمیکند. ولی اکثر سرویس دهنده‌های خدمات ثابت(adsl و p2p) در همین سالن هستند.

تجهیزات شبکه به‌صورتی ساخته شدند که ۲۴ساعته روشن باشند و شدیدا به تغییر ولتاژ برق حساس هستند. قطع برق باعث می‌شود که در معرض آسیب قرار بگیرند.

این کارشناس می‌گوید: «به این معنی که ممکن است برق وصل شود ولی تجهیزات از کار افتاده باشد. این روند زمان رفع مشکل رو بیشتر میکنه، چون نیازمند کار فیزیکی و تغییر در تجهیزات هست. یکی از دلایلی که طراحی دیتاسنترها به‌صورتی هست که اختلال برق در آنها به حداقل برسد همین مسائل هستند.»

نگرانی کاربران برای اجرای پنهانی طرح صیانت

با وجود این با افزایش قیمت تعرفه‌ها، اینترنت با قطعی‌های مکرر، کندی شدید، محدودیت‌های بیشتر منجر به ضررهای فراوانی به کاربران شد. همچنین؛ طی یک ماه اخیر آمارهای جهانی درباره رتبه ایران در سرعت اینترنت نزول و کاهش آن را نشان می‌دهد.

هنوز مشخص نیست که قطعی گسترده اینترنت تنها مربوط به تهران است و یا سایر شهرهای ایران هم همچنان اینترنت ندارند.

لازم به ذکر است که اینترنت در بسیاری از نقاط کاملا قطع است. در برخی از نقاظ کاربران تنها به اینترنت تلفن همراه دسترسی دارند و در برخی دیگر از نقاط هم اینرنت مدام دچار قطع و وصل می‌شود.

نگرانی عمده‌ای که کاربران در شبکه‌های مجازی عنوان می‌کنند این است که مبادا این قطعی‌ها به دلیل اجرای طرح صیانت باشد.

اطلاعیه مخابرات| قطعی اینترنت در تهران مربوط به مخابرات ایران نیست

شرکت مخابرات ایران نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به دریافت گزارش‌هایی از کاربران در مورد قطعی گسترده اینترنت‌های همراه و خانگی در تهران و مناطق مختلف به اطلاع می‌رساند این قطعی ارتباطی به شرکت مخابرات ایران ندارد.

اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران در عین حال تایید کرد که از ساعاتی پیش اختلال ایجاد شده باعث قطعی موقت اینترنت در برخی نقاط کشور شده است.

تکمیلی/اختلال اینترنت در تهران برطرف شد

شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد اختلال در شبکه اینترنتی برخی مناطق تهران که از حدود ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح امروز اتفاق افتاده بود، برطرف شد.

به گزارش ایسنا، از حدود ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح امروز، اینترنت در برخی نقاط تهران دچار اختلال شده بود و کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز به این نکته اشاره کرده‌اند. در این راستا شرکت مخابرات ایران با توجه به دریافت گزارش‌هایی از کاربران در مورد اختلال گسترده اینترنت‌های همراه و خانگی در تهران و مناطق مختلف، اعلام کرد در حالی که از ساعاتی پیش اختلال ایجاد شده باعث کندی سرعت موقت اینترنت در برخی نقاط کشور شده است، این اختلال ارتباطی به شرکت مخابرات ایران ندارد.

همچنین دقایقی پیش، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به نقل از روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت، صبح امروز بر اثر فرسودگی خطوط و تجهیزات انتقال برق، در شبکه اینترنتی برخی از مناطق تهران اختلال ایجاد شده بود که با پیگیری و همکاری کارشناسان این شرکت و هماهنگی شرکت توانیر مشکل برطرف و در حال حاضر تمامی ارتباطات به حالت پایدار درآمده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
0
61
خجالت بکشید. یک جی میل کار نمیکند ولی اینترنت داخلی برقرار شده!... کارها و ارتباطات بین المللی همگی موعد دارند و دیرکرددر این مواقع یعنی از دست رفتن قرارداد ، فرصت شغلی، تحصیلی، درامد... ..در عصر حجر نیستیم مدام برق و اب و اینترنت ما را قطع میکنید بعد بهانه قطع کابل و ...می اورید. .ها درامدتان بابت اینترنت افتضاح چند برابر دنیاست ولی خدماتتان....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
خجالت براي صاحبان حجب و حياست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
1
52
اینقدر با اعصاب مردم بازی نکنید . اینقدر با مردم بد نکنید . اینقدر سر به سر مردم نگذارید . اینقدر مردم را اذیت نکنید . مردم عصبانی اند . مردم ناراحتند . مردم کمی آرامش میخواهند . مردم زیر انواع و اقسام فشارها دارند گذران عمر و نه زندگی میکنند . خدا را خوش نمی آید . بترسید از خدا بترسید از خدا ترسید از خدا
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین