کد خبر: ۷۸۴۰۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
فعلا برنامه‌ای برای کاهش سطح روابط سیاسی با سوئد نداریم

سخنگوی وزارت خارجه: دولت اقتصاد و معیشت مردم را به مذاکرات گره نزده است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تصریح کرد: درحال حاضر ایران برنامه‌ای برای کاهش سطح روابط سیاسی با دولت سوئد ندارد.
سخنگوی وزارت خارجه: دولت اقتصاد و معیشت مردم را به مذاکرات گره نزده است
آفتاب‌‌نیوز :

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه صبح روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر پادشاه اردن مبنی بر اینکه اردن نیز مانند سایر کشور‌های عربی از گسترش روابط با ایران استقبال می‌کند، ولی درخصوص فعالیت‌های نیرو‌های تحت حمایت ایران در سوریه در مرز اردن نگرانی‌هایی داریم، تصریح کرد: ما از نگاه‌های مثبت کشور‌های عربی برای گسترش روابط با ایران استقبال می‌کنیم و در همین چهارچوب منتظر اقدامات عملی این کشور‌ها در این زمینه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اردن از جمله کشور‌های عربی است که ما با آن رابطه رسمی داریم، افزود: سیاست اصولی ایران این است که روابط خود را با کشور‌های عربی و اسلامی گسترش دهد و اردن نیز در زمره این کشور‌ها قرار دارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه ایران امنیت کشور‌های منطقه را امنیت خود می‌داند، گفت: ما اتهامات مبنی بر مداخله ایران در امور داخلی کشور‌های عربی و منطقه را رد می‌کنیم و تاکید بر این داریم که باید اظهارات سازنده باشد، چرا که اظهارات سازنده ما را به سمت جلو هدایت می‌کند.

کنعانی ادامه داد: گفتگو‌ها در مورد اختلاف نظر‌ها از پشت تریبون‌ها کمک کننده نیست و ما دوستان خود در منطقه و کشور‌های منطقه را به انجام گفتگو‌های دو جانبه و چند جانبه در خصوص موضوعات احتمالی اختلافی و همچنین دیگر مسائل منطقه دعوت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه ایران در تامین امنیت منطقه از جمله امنیت اردن نقش مهمی ایفا کرده است افزود: اگر نقش ایران در مقابله با تروریسم افراطی در سوریه و مبارزه با تروریسم سیاه در سوریه و عراق نبود که اردن نیز با هر دوی این کشور‌ها همسایه است امنیت اردن و منطقه از این موضوع متاثر می‌شد. نقش ایران در تامین امنیت منطقه سازنده و ثبات آفرین بوده و ایران به این نقش خود ادامه می‌دهد و همچنین از نقش سازنده کشور‌ها برای رفع سوء تفاهم‌ها و برداشتن گام‌هایی به سمت جلو برای گسترش روابط استقبال می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا آقای رئیس جمهور قصد دارد که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که در اواخر شهریور ماه در نیویورک برگزار می‌شود به صورت حضوری شرکت کنند، تصریح کرد: در مورد این موضوع در زمان خودش از سوی مراجع رسمی و ریاست جمهوری اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات اخیر مهدی صفری معاون رئیس جمهور مبنی بر اینکه به زودی شاهد لغو روادید بین ایران با تعدادی از کشور‌های آسیای مرکزی و آفریقا خواهیم بود و نام این کشور‌ها چیست؟ افزود: جمهوری قزاقستان رسما اعلام کرد که شهروندان ایرانی می‌توانند بدون روادید به این کشور سفر کنند و ما نیز در سایت وزارت خارجه در این زمینه اطلاع رسانی کردیم. این اتفاق مثبتی است که به توسعه روابط دو کشور کمک می‌کند. در حوزه کشور‌های آفریقایی نیز در حال حاضر حضور ذهن ندارم که کدام کشور‌ها هستند و باید بپرسم و سپس اطلاع رسانی خواهم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایران هفته گذشته در پی حکم دادگاه سوئد در ارتباط با حمید نوری تبعه بازداشتی ایران در این کشور، سفیر ایران در سوئد را برای انجام مشورت‌های بیشتر در ارتباط با این موضوع به تهران فراخواند و آیا این به منزله تصمیم تهران جهت کاهش روابط با سوئد است، گفت: ما در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای کاهش سطح روابط سیاسی با سوئد نداریم. با توجه به حکم غیر اصولی و غیر سازنده دادگاه سوئد در مورد شهروند ایرانی ما سفیر خود در این کشور اروپایی را به تهران برای پاره‌ای مشورت‌ها فراخواندیم و همانطور که گفتم هیچ برنامه‌ای برای کاهش سطح روابط سیاسی با سوئد نداریم. ما نگاهمان این است که باید در سایه گفت‌وگوی دو جانبه با مقامات سوئد این مشکل را حل کنیم. ما دیدگاه‌های خود را با صراحت به مقامات سوئد منتقل کردیم و گفت‌وگوهایمان در این زمینه ادامه دارد. همانطور که در جلسه قبل گفتم دیدگاه‌های یک سازمان بدنام و تروریستی نباید مبنای بازداشت و برخورد قضایی با یک شهروند ایرانی قرار بگیرد و ما صلاحیت این دادگاه را از نظر قضایی به رسمیت نمی‌شناسیم. اتفاق افتاده ناخوشایند است و در تلاش هستیم که مقامات این کشور اروپایی را متقاعد کنیم که این روند را اصلاح کنند. ما از تمام امکانات خود برای آزادی این شهروند ایرانی استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه دولت بار‌ها تاکید کرده است که موضوع معیشت مردم را به برجام گره نزده است، ولی برخی از گروه‌های سیاسی تاکید بر این دارند که دولت شتابزده هر توافقی را در زمینه احیای برجام بپذیرد و در این زمینه احساسی عمل کند، تصریح کرد: همانطور که بار‌ها اعلام کرده‌ایم سیاست اصولی دولت سیزدهم در این راستا که اقتصاد و معیشت مردم را به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گره نزند و همزمان رویکرد دیگر هم این است که ایران به روند مذاکرات به عنوان یک انتخاب جدی ملتزم و پایبند است و این مسیر را تا زمان رسیدن به یک توافق خوب قوی و پایدار ادامه خواهد داد و ما به این مسیر ملتزم هستیم.

کنعانی با بیان اینکه در همین چهارچوب ایران میز مذاکرات را ترک نکرده است به ارائه گزارشی از مذاکرات وین و دوحه پرداخت و گفت: فارغ از مواضع رسانه‌ای که بعضا از سوی برخی از کشور‌ها به ویژه مقامات آمریکایی در مورد روند مذاکرات اتخاذ می‌شود و فشار‌های روانی و توقعات یکجانبه‌ای که از ایران مطالبه می‌کنند که ایران سریعا به تصمیم برسد و زمان محدود است. ایران در این زمینه نه احساسی عمل می‌کند و نه شتابزده و منافع کشور و ملت را قربانی روند شتابزدگی نمی‌کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه روند گفتگو‌ها از طریق کانال‌های ارتباطی ادامه دارد، افزود: تاکنون پیشنهاد‌های مختلفی رد و بدل شده است و وزرای برخی از کشور‌ها با نگاه دوستانه و در راستای تسهیل امور ورود پیدا کرده و پیشنهاداتی را برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به هم مطرح کرده‌اند. در منطقه وزرای خارجه کشور‌های دوست از جمله عمان، قطر و عراق تلاش‌هایی را انجام داده‌اند و برخی از کشور‌های اروپایی در این زمینه ورود کرده‌اند. از جمله ایتالیا و فرانسه و تلاش‌هایی را مبتنی بر حسن نیت برای ایجاد نزدیکی دیدگاه‌ها انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: ما علاقمند هستیم که در آینده‌ای نزدیک این توافق شکل بگیرد، ولی در این روند احساسی و شتابزده عمل نمی‌کنیم. ما تاکنون انعطاف‌های زیادی داشته‌ایم. ابتکارات سازنده مختلفی از سوی ایران مطرح شده است و معتقدیم که اگر آمریکایی‌ها به اندازه ایران سازنده و با حسن نیت عمل کنند و به ابتکارات مثبت ایران واکنش مناسب و مثبت نشان دهند به توافق نزدیکیم. نزدیک یا دور بودن از توافق مرتبط با تصمیم سیاسی دولت آمریکاست و دولت واشنگتن باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی، مبنی بر اینکه آقای گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تازگی در مصاحبه با روزنامه ال پایس اسپانیا اظهار کرد که برنامه هسته‌ای ایران به سرعت در حال پیشروی است و ما باید پایگاه‌های داده خود را بازسازی کنیم و بدون آن هر گونه توافقی روی بنیانی شکننده قرار خواهد داشت، تصریح کرد: همانطور که بار‌ها گفته‌ایم جمهوری اسلامی ایران عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عضو معاهده عدم اشاعه است و در سالیان متمادی به خصوص در سالیان اخیر و با نگاه تعاملی و سازنده و با تاکید بر اینکه موضوع که به سو تفاهمات خاتمه دهد اجازه داده که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار‌ها و به دفعات از مراکز مورد نظر بازدید کند. بیشترین ماموریت بازرسان آژانس برای بازرسی مراکز هسته‌ای، مربوط به مراکز هسته‌ای ایران بوده و این بر اساس نگاه تعاملی و حسن نیت ایران صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه متاسفانه اقدامات سازنده ایران با واکنش سازنده آژانس و مدیرکل آن مواجه نشده است با انتقاد از گروسی تاکید کرد: متاسفانه آقای گروسی به خصوص در ماه‌های اخیر در مورد برنامه هسته‌ای ایران یک رویکرد غیر حرفه‌ای، غیر دقیق و غیر منصفانه اتخاذ کرده است. دیدگاه‌هایی که ایشان مطرح می‌کنند کمک کننده و سازنده نیست. معتقدیم که در برابر همکاری سازنده ایران با آژانس مدیرکل آژانس نیز باید رویکرد سازنده و تعاملی داشته باشد. ما اظهارات آقای گروسی را فنی و حرفه‌ای نمی‌دانیم و ایشان را به رعایت بی طرفی و رعایت انصاف و اجتناب از اظهارات با انگیزه‌های سیاسی دعوت می‌کنیم. این شائبه وجود دارد که برخی از اظهاراتی که ایشان مطرح می‌کنند اظهاراتی است که مقامات رژیم صهیونیستی در مورد فعالیت‌های صلح آمیز ایران مطرح می‌کنند. آقای گروسی باید اصل بیطرفی را رعایت کند. ایشان را به اجتناب از سنگ اندازی در مذاکرات رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به توافق و تعهداتشان دعوت می‌کنیم.

وی همچنین از بی توجهی و عدم نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به فعالیت‌های زرادخانه‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضع ایران در خصوص بحران اوکراین و اظهارنظر‌های برخی از مقامات آمریکایی در مورد موضع ایران در خصوص جنگ اوکراین تصریح کرد: موضع ایران در مورد بحران اوکراین کاملا روشن است. ایران با هرگونه راهکار نظامی و جنگ درباره هر کشوری در منطقه مخالف است و بار‌ها تاکید کرده که اختلافات باید از طریق سیاسی حل و فصل شود. معتقدیم که بحران اوکراین نیز باید از طریق راهکار‌های سیاسی حل و فصل شود و هیچ تغییری در موضع عملی و سیاسی ایران در مورد این بحران اتفاق نیفتاده است و ما در حال تماس و مشورت‌های مستمر با طرفین در این بحران برای حل و فصل سیاسی آن هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات اخیر فواد حسین وزیر خارجه عراق مبنی بر اینکه محمد بن سلمان پیشنهاد داده که مذاکرات ایران و عربستان در سطح سیاسی و علنی برگزار شود و وزرای خارجه دو کشور در بغداد با یکدیگر دیدار کنند، گفت: همانطور که در نشست قبلی اعلام کردم پنج دور مذاکرات بین تهران و ریاض به میزبانی دولت عراق در بغداد برگزار شده، خوشبختانه این مذاکرات نتایج خوب و دلگرم کننده‌ای داشته است.

کنعانی با اشاره به برگزاری چند روز پیش اجلاس جده در عربستان با حضور رئیس جمهور آمریکا و تعدادی از کشور‌های عرب منطقه از جمله عراق گفت: بعد از اجلاس جده، وزیر خارجه عراق به صورت تلفنی با آقای امیر عبدالهیان صحبت کرد و ایشان را در جریان برخی از مسائل مطرح شده در اجلاس جده و مسائل مرتبط با آن قرار داد. در این گفت‌وگوی تلفنی آقای فواد حسین به این موضوع اشاره کردند که آقای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در حاشیه گفتگو‌ها در جده اظهار تمایل و آمادگی کرده که دور بعدی گفتگو‌های ایران و عربستان به صورت رسمی و علنی و در سطح سیاسی برگزار شود. این یک نشانه مثبت است و گمان می‌کنیم که با توجه به اراده مثبت طرفین برای حرکت به سمت جلو این زمینه فراهم است که نشست بعدی را در سطح سیاسی و رسمی در بغداد داشته باشیم و این می‌تواند گامی ملموس و بزرگ در جهت ارتقاء و از سرگیری مناسبات دیپلماتیک دو کشور باشد.  از اقدامات و تلاش‌های دولت عراق در این زمینه نیز تشکر می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه روز گذشته چند تن از سفرای جدید ایران در کشور‌های اروپایی انتخاب شدند و آیا نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین انتخاب شده و یا اینکه همچنان آقای قائدی به عنوان سرپرست مسئولیت در این نمایندگی را بر عهده خواهند داشت، تصریح کرد: انتخاب‌ها و انتصاب‌ها و تعیین سفرای جدید ایران در دیگر کشور‌ها یک روند منطقی و حرفه‌ای در وزارت خارجه دارد. این تغییر و تحولات دوره‌ای است.

وی افزود: سفرای جدید انشالله به زودی در محل ماموریت خود حضور پیدا خواهند کرد. در وین نیز رئیس نمایندگی انتخاب شده و انشالله شروع بکار خواهد کرد. آقای قائدی نیز از دیپلمات‌های خوب ما هستند و از ظرفیت‌های ایشان استفاده می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از اخبار منتشر شده که آقای امیر عبدالهیان قرار است به کویت سفر کند و از دیگر سو وزیر خارجه پنجشنبه شب در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کردند که سفرای جدید کویت و امارات در تهران انتخاب شده‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر اطلاع دقیقی از زمان دقیق سفری که شما به آن اشاره کردید ندارم. در خصوص روابط با کویت نیز روابط ما با این کشور روابط مثبتی است. سفیر جدید این کشور در تهران تعیین و معرفی شده، موافقت صورت گرفته و انشالله در آینده نزدیک شاهد حضور سفیر جدید کویت در تهران خواهیم بود. در مورد امارات نیز فضای مناسبات بین دو کشور مثبت است و در مجموع شاهد یک فضای رو به جلو و مثبتی در مناسبات ایران با کشور‌های دوست و برادر در منطقه هستیم و ما از این فضا استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از مباحث عمده مطرح شده در اجلاس آستانه در تهران مخالفت با اقدام احتمالی ترکیه در شمال سوریه بود و روسیه و ایران با این اقدام احتمالی مخالفت کردند، ولی بعد از این سفر مقامات ترکیه بر تصمیم خود پافشاری کردند و آیا به نظر شما اجلاس آستانه در تهران موفق بود که ترکیه را از انجام این اقدام بازدارد، گفت: اجلاس تهران اجلاس موفقی بود و اجلاس آستانه الگوی موفقی از همکاری‌های چند جانبه برای حل و فصل اختلافات منطقه‌ای است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه برخی از مشکلات موجود در مرز مشترک سوریه و ترکیه پیچیده است و بخشی از این موضوع ناشی از سیاست‌های دولت آمریکا و حمایت‌های پیدا و پنهان آن از برخی از گروه‌ها در آنجاست، تصریح کرد: ما هم در نشست آستانه در تهران و هم در گفتگو‌های دو جانبه‌ای که با مقامات ترکیه داشتیم تاکید بر این کردیم که اختلافات در این منطقه باید از طریق سیاسی حل و فصل شود و مبتنی بر توافقاتی باشد که در گذشته بین سوریه و ترکیه وجود داشته است.

وی در پاسخ به این سوال بار دیگر با تاکید بر اینکه اجلاس آستانه در تهران موفق بود، گفت: این اجلاس تاثیرات ایجابی خود را داشت و می‌تواند برای ادامه کار در ارتباط با موضوع سوریه موثر باشد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد گفت‌وگوی دو ساعته تلفنی اخیر روسای جمهور ایران و فرانسه و نقشی که فرانسه می‌تواند در حصول توافق در احیای برجام داشته باشد، گفت: این گفت‌وگوی دو ساعته تحول دیپلماتیک قابل توجهی بود.

کنعانی خاطرنشان کرد: چندی پیش گفت‌وگویی تلفنی بین وزرای خارجه ایران و فرانسه انجام شد و در این گفتگو وزیر خارجه فرانسه این نکته را به آقای امیرعبدالهیان منتقل کردند که رئیس جمهور فرانسه دیدگاه‌هایی را در خصوص روند مذاکرات دارد که می‌تواند برای نزدیک کردن دیدگاه‌های دو طرف اصلی در روند مذاکرات، کمک کننده باشد.

وی با بیان اینکه گفت‌وگوی تلفنی آقای مکرون و آقای رئیسی مکمل گفت‌وگوی تلفنی اخیر وزرای خارجه دو کشور ایران و فرانسه بود، گفت: همانطور که در ابتدای این جلسه گفتم کشور‌های مختلفی چه در منطقه و چه در خارج از منطقه علاقمند هستند که با ارائه ابتکاراتی به نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین در روند مذاکرات کمک کنند تا این مذاکرات به نتایج عملی و مطلوب خود برسد. اینگونه اقدامات و ابتکارات توام با حسن نیت می‌تواند به نزدیک کردن دیدگاه‌ها کمک کند و دولت فرانسه نیز در شرایط کنونی مایل است در کنار سایر تلاش‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد نقش کمک کننده و مثبتی را ایفا کند.

وی افزود: ما از هر طرفی که بخواهد در این زمینه نقش سازنده ایفا کند استقبال می‌کنیم و گفت‌وگوی مورد اشاره نیز در همین چهارچوب صورت گرفت و امیدواریم کمک کننده باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست مطبوعاتی که یک ساعت به طول انجامید در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه حدود یک سال است از حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان می‌گذرد و آیا ایران برنامه‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان دارد و نوع تعامل ایران با این گروه در حال حاضر چگونه است؟ تصریح کرد: موضوع افغانستان جزو موضوعات مهم در منطقه ماست. ما حدود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان داریم و بنابراین هر تحولی که در این کشور رخ دهد برای ایران حائز اهمیت است. ما نسبت به تحولات و اهمیت تحقق ثبات و امنیت در افغانستان حساس هستیم.

وی با اشاره به تاثیر اشغال خاک این کشور توسط آمریکایی‌ها و تحولات کنونی افغانستان و با بیان اینکه خروج آمریکایی‌ها از این کشور نیز غیر مسئولانه بود افزود: تلاش ایران به عنوان کشور همسایه افغانستان این است که در چهارچوب تعاملات سازنده با هیات حاکمه سرپرستی موقت افغانستان و همکاری با همسایگان این کشور به بازگشت ثبات و آرامش به این کشور کمک کنیم و گمان می‌کنیم که تا کنون موفقیت‌های خوبی در این زمینه به دست آورده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به برگزاری سه دور اجلاس وزیران امور خارجه کشور‌های همسایه افغانستان در کشور‌های پاکستان، ایران و چین، گفت: فردا نیز نشستی در ارتباط با موضوع افغانستان در تاشکند ازبکستان برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما با دو رویکرد مسائل مرتبط با افغانستان را پیگیری می‌کنیم، گفت: رویکرد اول تعامل سازنده با هیات حاکمه افغانستان است به عنوان جهتی که اکنون مسئولیت در این کشور را بر عهده دارد و در همین چهارچوب تلاش داریم که مسائل دو جانبه در ارتباط با افغانستان را از جمله بحث مدیریت آب، امنیت مرزها، ترانزیت و بهداشت به جلو ببریم. مدیریت و سازماندهی کنیم و در همین چهارچوب با طرفی که مسئولیت رسمی در افغانستان را دارد تعامل و گفتگو کنیم و کمک به مردم افغانستان نیز در همین مجرا انجام می‌شود. رویکرد دوم مکانیزم‌های منطقه‌ای از جمله اجلاس وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان است که به آن اشاره کردم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در مورد مسائل مربوط به آموزش زنان نیز با مقامات هیات حاکمه افغانستان ایران رایزنی داشته است. با توجه به اینکه آن‌ها محدودیت‌هایی را در این زمینه با زنان به وجود آورده‌اند، گفت: ارزش‌های حقوقی و انسانی به ویژه مسائل مربوط به حقوق زنان ارزش‌هایی است که در حوزه دینی ما بر آن تاکید شده است. این‌ها در مجموع ارزش‌های جهان شمولی هستند و مواضع جمهوری اسلامی ایران نیز در این زمینه مشخص و روشن است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی اقدام به مدفون کردن زباله‌های هسته‌ای خود در کرانه باختری کرده است، تصریح کرد: ایران همواره نسبت به تهدید فعالیت‌های غیر قانونی هسته‌ای رژیم صهیونیستی برای صلح، ثبات و امنیت منطقه هشدار داده است و ما معتقدیم که در این زمینه شمشیر در دست یک دیوانه زنجیری است که تحت هدایت برخی از کشور‌ها من جمله آمریکا دست این رژیم باز گذاشته شده است.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اهمیت نظارت سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های هسته‌ای این رژیم گفت: آژانس بین‌المللی هسته‌ای باید فعالیت‌های غیر قانونی این رژیم در این زمینه را تحت کنترل خود قرار دهد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر گزارش‌های عدیده‌ای در این زمینه وجود دارد که علاوه بر تهدیدات زرادخانه‌های هسته‌ای این رژیم شاهد دفن غیر اصولی زباله‌های هسته‌ای این رژیم در اراضی اشغالی، کرانه باختری و اطراف برخی از کشور‌های منطقه هستیم و این یک تهدید جدی است که متاسفانه در ارتباط با آن شاهد غفلت از سوی کشور‌های منطقه و سازمان‌های بین‌المللی هستیم و جامعه جهانی باید در این زمینه به این موضوع به عنوان یک کیس خاص و ویژه نگاه کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع اسدلله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک و آخرین پیگیری‌های وزارت خارجه در این زمینه برای آزادسازی این دیپلمات تصریح کرد: گفتگو‌ها و تماس‌های ما با دولت بلژیک در این زمینه برقرار است. ما معتقد به بیگناهی این دیپلمات ایرانی و ضرورت آزادی بی قید و شرط او هستیم. تماس‌های ما با مقامات بلژیک در این زمینه ادامه دارد. ما در این تماس‌ها بر ضرورت آزادی هر چه سریعتر این دیپلمات ایرانی و رعایت مقررات کنوانسیون ژنو تاکید داریم و امیدواریم در سایه این گفتگو‌ها و رویکرد منطقی که دولت بلژیک اتخاذ می‌کند شاهد آزادی این دیپلمات ایرانی باشیم. ما تاکید داریم که این دیپلمات ایرانی باید بدون قید و شرط سریع آزاد شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با آخرین تحولات سیاسی صورت گرفته در سریلانکا و نگاه ایران به این تحولات، گفت: ما روابط خیلی خوب و دوستانه‌ای با سریلانکا داشته و داریم و تحولات سیاسی و اجتماعی رخ داده در این کشور را با نگرانی و حساسیت دنبال کرده‌ایم. در روند تحولات سیاسی در این کشور خوشبختانه این روز‌ها شاهد بازگشت تدریجی ثبات و آرامش در این کشور هستیم. در همین راستا شاهد این هستیم که پارلمان این کشور رئیس جمهور موقت سریلانکا را انتخاب کرده، نخست وزیر انتخاب و کابینه دولت این کشور تشکیل شده، ما از این اقدامات ابراز خرسندی می‌کنیم و از روند مثبت تحولات در این کشور در راستای بازگشت آرامش به آن استقبال می‌کنیم. به رئیس جمهور جدید، نخست وزیر و اعضای کابینه آن تبریک می‌گوییم و امیدواریم که روند ثبات سیاسی در این کشور در راستای تحقق آرامش و تحقق دیدگاه‌ها و منویات مردم این کشور به پیش برود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس از سفر آقای پوتین به تهران در روز‌های گذشته تحریم‌ها و اظهارنظر‌های مختلفی منتشر شده است و اینکه آیا ایران در مقابل بلوک غرب قرار گرفته و روابط ایران با روسیه و نگاهش به شرق چیست؟ تشریح کرد: ایران بر مبنای سیاست منطقه گرایی، شرق محور و آسیا محور گسترش همه جانبه مناسبات را با کشور‌های منطقه مد نظر دارد و در این مسیر عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس سیاست خارجی متوازن و پویا و در همین چهارچوب به سیاست گسترش تعامل با همسایگان و کشور‌های منطقه توجه دارد، ادامه داد: ما به سمت بلوک بندی‌های جدید حرکت نمی‌کنیم. به سمت تشکیل بلوک بندی‌هایی که ایجاد تقابل و رقابت غیر سازنده کند حرکت نمی‌کنیم.

وی در مورد مناسبات ایران و روسیه گفت: مناسبات تهران و مسکو متنوع و متکثر است و تلاش داریم که این مناسبات را در حوزه‌های مختلف گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو کشور در حال رایزنی برای تدوین سند جامع همکاری‌های بلندمدت هستند، گفت: ما روی پیش نویس آن در حال مذاکره هستیم و به محض نهایی شدن امضا می‌کنیم. ما اینگونه اسناد را با کشور‌های چین و ترکیه نیز امضا کرده ایم و این آمادگی را داریم که با کشور‌های موثر چنین اسناد جامعی را امضا کنیم.

وی تصریح کرد: مبنای حرکت ما روابط سازنده، متوازن و پویا است و با هر کشوری که آمادگی داشته باشد که در چهارچوب منافع و مسائل مشترک با ما همکاری کند همکاری می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که روابط خود را توسعه دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با رژیم صهیونیستی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی از زمان شکل گیری تا الان منشأ و عامل اصلی بی ثباتی و ناامنی در منطقه بوده است. متاسفانه شاهد بی توجهی و غفلت جامعه بین‌المللی نسبت به جنایت‌های این رژیم هستیم. دیدگاه ما در خصوص ماهیت این رژیم روشن است و برخی از تلاش‌ها برای ادغام این رژیم در ساختار‌های سیاسی و امنیتی منطقه یک خطر برای منطقه است و این رژیم نمی‌تواند شریک صلح و ثبات در منطقه باشد.

وی افزود: بسیاری از ملت‌های منطقه نیز با عادی سازی روابط با این رژیم مخالف هستند و معتقدند که این رژیم عامل بی ثباتی و ناامنی در منطقه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
0
24
ایکاش گره میزد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین