کد خبر: ۷۸۴۰۶۷
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹
مذاکرات هسته‌ای نتایج مورد نظر را نداشته است

ادعای گروسی درباره فعالیت‌های غنی‌سازی ایران: به سطح نظامی بسیار نزدیک است

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با سی ان ان گفت که ایران به غنی سازی اورانیوم در سطوح بالا ادامه می دهد اما آژانس، اطلاعاتی درباره تلاش برای ساخت سلاح هسته ای در اختیار ندارد.
ادعای گروسی درباره فعالیت‌های غنی‌سازی ایران: به سطح نظامی بسیار نزدیک است
آفتاب‌‌نیوز :

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با یک رسانه آمریکایی گفت که اطلاعاتی مبنی بر تلاش ایران برای تولید سلاح هسته‌ای در اختیار نیست.

گروسی در گفتگو با شبکه سی ان ان افزود: ایران هم اکنون مشغول غنی سازی اورانیوم در سطوح بالا و راه اندازی سانتریفیوژهای نسل جدید است. ما نمی‌دانیم چه اتفاقی در مورد برنامه هسته‌ای ایران می‌افتد. ایران باید تمام قابلیت‌های بازرسی ما را احیا کند. راه دستیابی به اعتماد، داشتن نظارت است و بیان صحبت‌های خوب کافی نیست.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی پیرامون مذاکرات هسته‌ای گفت: این مذاکرات هنوز نتیجه‌ای به همراه نداشته و در صورت شکست وارد فاز بسیار نامشخصی خواهیم شد.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از این هم در مصاحبه‌ای با روزنامه اسپانیایی Pais گفته بود: یک چارچوب قانونی وجود داشت که مستلزم تعدادی محدودیت داوطلبانه برای ایران بود که بخشی از برنامه جامع اقدام مشترک به شمار می‌رفت.

به گفته «رافائل گروسی»، پس از اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به خروج یکجانبه از برجام (همراه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل) تصمیم گرفت، ایران به تدریج و پیوسته از تعهداتش خارج می‌شود.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره ادامه داد: امروز ما یک برنامه هسته‌ای داریم که به شدت رشد کرده است، بسیار بیشتر از سال ۲۰۱۵. این بدان معنا نیست که ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای است. فعالیت هسته‌ای ایران نه فقط کمی بلکه کیفی نیز رشد داشته است.

«رافائل گروسی» در ادامه اضافه کرد: بنابراین، ما در شرایط بسیار سختی قرار داریم، زیرا ایران نه تنها قاطعانه و با سرعت به جلو پیش می‌رود، بلکه در عین حال دید آژانس را در همه این حوزه‌ها کاهش داده و این چیزی است که من فکر می‌کنم در کنار موارد دیگر، یک موقعیت حساس به شمار می‌آید.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه هم‌افزایی مدیریت ایران و در جمع خبرنگاران درباره تازه‌ترین خبر‌های همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: بسیار مهم است که مردم و مسئولان، حافظه تاریخی خود را به هنگام کنند، ۲۰ سال است که غرب به جمهوری اسلامی اتهام ساخت بمب اتم را می‌دهد و هر روز آدرس جدیدی از محل ساخت آن. پرونده ایران مدام به شورای امنیت رفته و علیه جمهوری اسلامی قطعنامه صادر شده است.

اسلامی افزود: نتیجه مذاکرات ایران تاکنون به سند برجام رسیده است، اما غرب همچنان اتهاماتی را بر مبنای اسناد ربایش شده و موارد ادعایی متوجه ایران می‌کند. اساس پذیرش برجام از سوی جمهوری اسلامی رفع اتهام و اعتمادسازی بود. ایران پذیرفت که ظرفیت فعالیت‌های خود را محدود کند تا اعتمادسازی اتفاق بیافتد، با این همه آن‌ها به تعهدات خود پایبند نبودند.

وی تصریح کرد: دوربین‌های برجامی برای رفع آن اتهامات بود و اگر قرار است اتهامات پابرجا بماند دیگر دلیلی برای وجود دوربین‌های برجامی نیست. دوربین‌ها به دست خود آژانس جمع شده، پلمپ شده و در تأسیسات نگهداری می‌شود تا روزی که به این سند برگردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اظهار تاسف از لفاظی‌های صورت گرفته علیه برنامه هسته‌ای ایران، گفت: جمهوری اسلامی هرگز فعالیت‌های پنهان و غنی‌سازی خارج از چارچوب و بدون هماهنگی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداشته است. ایجاد ظرفیت آب سنگین یا دیگر زیرساخت‌های صنایع اتمی ایران، با هماهنگی آژانس بوده و اکنون هم تحت نظارت آژانس است.

اسلامی تصریح کرد: کسی این تصور اشتباه را نداشته باشد که آژانس در حال حاضر بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارتی ندارد، آژانس هم‌اکنون هم مطابق ضوابط پادمانی مستقر است و نظارت خود را انجام می‌دهد. این دوربین‌های فراپادمانی بوده و به توافق نامه برجام مربوط است که در صورت بازگشت به این سند و اطمینان ایران از عدم شیطنت غرب، جمهوری اسلامی برای آن‌ها تصمیم خواهد گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین