کد خبر: ۷۸۴۱۳۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
کارشناسان مسکن در گفت‌وگو با آفتاب نیوز مطرح کردند؛

دولت رئیسی آدرس ۲۰۳ هزار واحد مسکونی که ساخته را اعلام کند تا ببینیم!

قدرترین دولت‌ها نیز سالانه توان ساخت بیش از ۵۰ هزار واحد مسکونی را ندارند، چون اساساً ساخت مسکن کار دولت نیست و نیازمند، هوش تجاری و چالاکی مالی بخش خصوصی است. حال چگونه بر قول عجیب خود برای ساخت سالانه ۱ میلیون مسکن اصرار و ابرام می‌ورزند. با توجه به این امر که اخیراً چندین چهره سیاسی دولت را به جعل اخبار و آمارسازی متهم کرده‌اند، این گمانه‌زنی از سوی منتقدان تقویت شده است که ادعای سخنگو در مورد ساخت ۲۰۳ هزار مسکن به یکباره کذب باشد، زیرا با توجه به دموگرافی و بافت رسانه‌ای دولت، احتمالاً اگر چنین پروژه‌های وجود داشت، تا کنون صداوسیما ده‌ها گزارش حماسی از آن‌ها تهیه کرده بود و شخص وزیر مسکن و رئیس‌جمهور در افتتاح و مراسم کلنگ زنی آن‌ها شرکت می‌کرد.
دولت رئیسی آدرس ۲۰۳ هزار واحد مسکونی که ساخته را اعلام کند تا ببینیم!
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی دولت به تازگی اظهار کرد: ساخت یک میلیون و ۴۹۷ هزار و ۵۳۹ واحد مسکونی آغاز شده است. از این تعداد حدود ۶۳ هزار واحد به مرحله نازک‌کاری رسیده و بیش از ۱۴۰ هزار واحد هم در مرحله سفت‌کاری است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این اظهارات با واکنش تعدادی از کارشناسان حوزه مسکن مواجه و تردید‌های در مورد صحت آن ابراز شد. ساخت ۴ میلیون مسکن از جمله قول‌های سید ابراهیم رئیسی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بود. پس از گذشت قریب ۱ سال و بالا گرفتن انتقادات در مورد عدم تحقق این وعده، چندی قبل، محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، به نوعی آب پاکی را روی دست منتظران سالی یک میلیون واحد مسکن ریخت. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت ۴ میلیون مسکن در طول ۴ سال به ۳۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. این یعنی سالانه ۸۰ درصد نقدینگی کشور باید صرف تحقق این امر شود.

یک کارشناس پژوهشگاه مسکن به آفتاب‌نیوز گفت: اگر این ادعای سخنگوی دولت درست است و آمارسازی نیست، لطفاً به عنوان رسانه از سخنگوی دولت بخواهید آدرس این ۲۰۳ هزار مسکن در حال ساخت توسط دولت را به شما خبرنگاران ارائه کند تا مردم پروژه‌های در دست ساخت را ببینند.

با توجه به این امر که اخیراً چندین چهره سیاسی از جمله عبدالناصر همتی، دولت را به جعل اخبار و آمارسازی متهم کرده‌اند، این گمانه‌زنی از سوی منتقدان تقویت شده است که ادعای سخنگو در مورد ساخت ۲۰۳ هزار مسکن به یکباره کذب باشد، زیرا با توجه به دموگرافی و بافت رسانه‌ای دولت، احتمالاً اگر چنین پروژه‌های وجود داشت، تا کنون صداوسیما ده‌ها گزارش حماسی از آن‌ها تهیه کرده بود و شخص وزیر مسکن و رئیس‌جمهور در افتتاح و مراسم کلنگ زنی آن‌ها شرکت می‌کرد.

بیت‌الله ستاریان دیگر کارشناس اقتصاد مسکن نیز در توضیح سخنان سخنگوی دولت به آفتاب‌نیوز گفت: بخش خصوصی در ایران سالانه به صورت عادی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار واحد مسکونی در کشور می‌سازد. بعید نیست که سخنگوی دولت، مسکنی را که بخش خصوصی هرساله به صورت پراکنده و عادی می‌سازد را به عنوان آمار ساخت پروژه‌های دولتی اعلام کرده باشد.

وی افزد: ما سالانه به ۱ میلیون واحد مسکونی نیاز داریم. دولت بدون آنکه کار خاصی انجام دهد، به اصطلاح یک طبل در دست گرفته است می‌گویید ما سالانه ۱ میلیون واحد مسکونی خواهیم ساخت. سازنده خٌرد هم که به اصطلاح تحلیل اقتصادی ندارد، از این آمارسازی دولت خواهد ترسید و فکر می‌کند اگر مسکن بسازد، سال دیگر ارزشش کم خواهد شد. در نتیجه اگر به صورت عادی سالی تا ۲۵۰ هزار واحد مسکونی ساخته می‌شد، سال دیگر شاید نصف این عدد ساخته شود.

این کارشناس مسکن گفت: قدرترین دولت‌ها نیز سالانه توان ساخت بیش از ۵۰ هزار واحد مسکونی را ندارند، چون اساساً ساخت مسکن کار دولت نیست و نیازمند، هوش تجاری و چالاکی مالی بخش خصوصی است. حال چگونه بر قول عجیب خود برای ساخت سالانه ۱ میلیون مسکن اصرار و ابرام می‌ورزند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
یا حق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
59
21
گر صبر کنی زغوره حلوا سازند
پاسخ ها
یاشار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
شاید هم از توهم سیمان و میلگرد بسازند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
8
78
آدرس، تهران، زندان اوین.... نپرس فقط بگو به به
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
8
79
آدرس : سر کوچه رئیس جمهور
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
6
50
آدرس تیتر روزنامه کیهان
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین