کد خبر: ۷۸۴۵۹۱
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
من کسانی را می‌آورم که ۲ بار ما را به جام جهانی بردند

تاج: سکوت ۳ ساله درباره پرونده ویلموتس داشتیم

نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: درباره پرونده ویلموتس ۳ سال سکوت کردیم.
تاج: سکوت ۳ ساله درباره پرونده ویلموتس داشتیم
آفتاب‌‌نیوز :

مهدی تاج در خصوص انتخابات فدراسیون فوتبال و پرونده مارک ویلموتس، عنوان کرد: بیشتر از کاندیداتوری دوست دارم درباره پرونده ویلموتس صحبت کنم، چون حق مردم است در این خصوص بدانند، اما سکوت ۳ ساله‌ای داشتیم. سکوت من در این خصوص این بود تا روز چهارشنبه وقتی رای آمد باید سکوت می‌کردم، چون هر چه می‌گفتیم مورد بهره‌برداری وکلای او قرار می‌گرفت. یک نفر ۳۷۳ بار درباره ویلموتس صحبت کرده و اینکه ترکمنچای بوده و مسائل دیگر. منافع ملی ایجاب می‌کرد سکوت کنیم حالا امروز در اولین فرصت است صحبت کنم.

*پس از لوپتگی و رنار به ویلموتس رسیدیم

رئیس سابق فدراسیون فوتبال افزود: ما دوران خوبی در فدراسیون و تیم‌های ملی فوتبال داشتیم. زمانی که می‌خواستیم ویلموتس را بیاوریم کی‌روش سرمربی بود، اظهارنظر متفاوتی وجود داشت. برنامه ۹۰ آن زمان پیامکی گذاشت شما با چه مربی موافقید؟ داخلی یا خارجی که اکثریت گفتند خارجی. آن زمان یکی از گزینه‌های ما لوپتگی بود که جلساتی با او و با حضور سفیر داشتم. نمی‌دانم چرا یک دفعه نظرش برگشت، اما مسئله بیماری پدرش را مطرح کرد و گفت سرطان دارد و نمی‌تواند به ایران بیاید.

تاج گفت: وقتی با لوپتگی قرارداد منتفی شد و وقتی مبلغ را هم گفت به این نظر رسیدیم که نمی‌شود، به سراغ رنار رفتیم. آقای ترابیان با او صحبت کرد و قرار شد رنار به ایران بیاید، اما بعد از جام ملت‌های آفریقا. او گفته بود شهریور می‌آید و ما آن زمان دیدار دوستانه داشتیم به این نتیجه رسیدیم از این گزینه بگذریم. سفیر ما با سرمربی اسلواکی صحبت کرد و گفته بود نمی‌تواند بیاید. در نهایت به سراغ ویلموتس رفتیم.

*موافقت با قرض ۲ میلیون یوریی

وی افزود: زمانی که ویلموتس با ما قرارداد بست قبلا سرمربی بلژیک بود و موفقیت‌ها و عدم موفقیت‌هایی هم داشت. او ۲۰۱۶ قرارداد بسته بود با مبلغ ۱.۲ میلیون یورو و ما ۲۰۱۹ با ۲.۲ میلیون یورو قرارداد بستیم. اعلام کردند شما پول نداشتید چرا با مربی خارجی قرارداد بستید؟ همان زمان با تحریم‌هایی که داشتیم و ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شد همه چیز تشدید شد. ما زمان کی‌روش مبلغ قرارداد را از پول فیفا می‌دادیم.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال با اشاره به نامه‌های نوشته شده برای قرارداد با ویلموتس از محل شستا، گفت: آقای سلطانی‌فر و رئیس جمهور با درخواست ما برای قرض ۲ میلیون یورو و اینکه ۱۰ میلیون دلار از فیفا طلب داریم موافقت کردند و قرار شد مبلغی را قرض بگیریم. ما به بانک مرکزی، مدیرعامل گل‌گهر و ... مذاکره کردیم. همه این‌ها به شورای امنیت ملی رفت و قرار شد این پول را قرض بگیریم تا از محل طلب فیفا پرداخت شود.

وی با بیان طولانی شدن پرداخت قرارداد ویلموتس، تصریح کرد: جان کلینر مسئول اصلی حقوقی فیفاست که آن زمان مسئول پرونده ویلموتس بود. من خودم بار‌ها به فیفا و‌ای اف سی نامه زده بودم، اما آن‌ها گفته بودند به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانند به ما پول بدهند. همه مسئولان کشور هم در جریان تعویق پرداخت به ویلموتس به خاطر تحریم‌ها بودند. ۱۱ نامه به فیفا و ۹ نامه به‌ای اف سی زدیم که پول ویلموتس را بدهید. فیفا گفت به خاطر تشدیدات آمریکا نمی‌توانند یک ریال پرداخت کنند.

*هیات رئیسه و کمیته فنی موافق ویلموتس بودند

تاج در مورد اینکه گفته می‌شود هیات رئیسه و کمیته فنی با قرارداد ویلموتس موافقت نکرده بود، عنوان کرد: رئیس کمیته فنی معتقد بود استفاده از مربی بلژیک می‌تواند برای ما خوب باشد و نظر آن‌ها مثبت بود. آن زمان آقای ساکت، خانم صوفی‌زاده، شیری و ... بودند. نامه دیگری هم از هیات رئیسه داشتیم و همه دوباره امضا کردند با علم به اینکه شرایط را می‌دانند.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه من از همین جا دعوت می‌کنم کسانی که از فساد در پرونده ویلموتس اطلاع دارند صحبت کنند، تصریح کرد: باید به دادسرا بروند و بگویند به این دلایل در پرونده ویلموتس فساد هست. برای معاون وقت وزیر متاسفم که عقبه این پرونده را نمی‌داند. من حیا داشتم و ۲-۳ سال سکوت کردم، چون دلم می‌خواست آرامش برقرار باشد. قرارداد ویلموتس درست بود و من از او دفاع می‌کنم، چون مربی نهم جهان بود و کی‌روش مربی هجدهم. پول ویلموتس را تقسیم بر اعزام مسافران، لاستیک‌های ماشین‌ها و ... کرده‌اند! آن موقع استقلال و پرسپولیس درگیر پرونده‌های مالی بودند و چرا این پول‌ها را تقسیم بر لاستیک ماشین‌ها نکردند؟

تاج یادآور شد: زمانی که به دادسرا معرفی شدیم فیفا نامه زد و گفت شنیده‌ام هیات رئیسه فدراسیون فوتبال ۸ نفر را به دادسرا معرفی کرده‌اند و اگر درست باشد فوتبال ایران را تعلیق می‌کنیم. اگر آن موقع می‌گفتیم به ویلموتس پول نداریم بدهیم همان را در پرونده می‌گذاشتند. ۲ ماه اگر کسی پول نگیرد می‌تواند فسخ کند. ما ۲.۲ میلیون دلار قرارداد داشتیم، اما حالا جریمه را هم باید پرداخت کنیم. الان هم می‌توانیم این پول را ندهیم و جریمه هم به آن تعلیق نمی‌گیرد، چون می‌توانیم موضوع تحریم را مطرح کنیم. ما از فیفا طلبکاریم.

*اگر حقوقی‌ها یک ایراد به پرونده ویلموتس گرفتند، قبول می‌کنم

وی خاطرنشان کرد: اگر لوپتگی را هم می‌آوردیم می‌شدیم پرونده فساد لوپتگی یا هیرو. من قرارداد را منتشر می‌کنم و اگر حقوقی‌ها یک ایراد گرفتند قبول می‌کنم. از همین امروز پیشنهاد می‌کنم اگر کسی به فساد پی برد جای آن صدا و سیما نیست، دادسراست، چون صدا و سیما و رسانه‌ها نمی‌توانند کسی را محکوم کنند. در کمیته اخلاق فیفا به ما براعت داده و ایران هم همین طور. کسانی که به خاطر پرونده ویلموتس ناراحت هستند به دادسرا شکایت کنند، چون همه ما ۸ عضو هیات رئیسه آن را امضا کرده و پای آن ایستاده‌ایم. این را برای کسانی می‌گویم که می‌گویند نمی‌توانند از خون شهدا و فساد بگذرند!

تاج درباره حضور در انتخابات و برنامه‌هایش، خاطرنشان کرد: من شنیدم نامه‌ایم آمده و باید با مجلس تعامل داشته باشیم، بدون تعامل با دولت هم نمی‌شود فوتبال را اداره کرد. باید مشکل را حل کنیم تا اساسنامه تصویب شود. بحث استقلال و پرسپولیس هم مطرح است و آن‌ها از لیگ قهرمانان حذف شدند.‌ای اف اسی به ما اعتماد کرده، اما ما این اعتماد را از بین بردیم.

*ویلموتس گزینه خوبی نبود

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر به عقب برگردید دوباره ویلموتس را انتخاب می‌کنید، اظهارداشت: خیر ابدا! من کسانی را می‌آورم که ما را ۲ بار به جام جهانی برده‌اند. من تایید می‌کنم که ویلموتس گزینه خوبی نبود.

تاج درباره اینکه آیا منظورش کارلوس کی‌روش است، گفت: منظورم مدل کی‌روش است، ولی بله می‌تواند خودِ کی‌روش هم باشد.

تاج درباره اینکه آیا اگر بیایید اسکوچیچ را نگه می‌دارید، یادآور شد: اسکوچیچ مربی خوبی است و من تا به حال او را ندیدم. تیم ملی شرایط بسیار سختی دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین