کد خبر: ۷۸۶۰۰۴
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱

علم‌‌الهدی: در رأس نظام یک مرجع تقلید قرار دارد که مردم همراه آن هستند

سید احمد علم‌الهدی گفت: انقلاب اسلامی به این دلیل استمرار پیدا کرده است که اولاً در رأس آن یک مرجع تقلید قرار دارد و ثانیاً مردم همراه با آن هستند و این نهضت استمرار خواهد داشت.
علم‌‌الهدی: در رأس نظام یک مرجع تقلید قرار دارد که مردم همراه آن هستند
آفتاب‌‌نیوز :

سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مشهد که در رواق امام خمینی(ره) در حرم مطهر رضوی(ع) برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن ۱۱ مرداد و سالروز شهادت آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری اظهار کرد: سرنوشت این عالم ربانی که مظلومانه در اثر بروز یک جریان انحرافی در انقلاب مشروطیت به درجه رفیع شهادت نائل آمد، باید مورد تبیین قرار بگیرد، زیرا در غیر این صورت، ممکن است حتی جریان‌های انقلابی اصیل هم قابل تحریف باشد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در تشریح و تبیین سه انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: پس از فتوای تحریم تنباکو توسط آیت‌الله شیرازی و شکست توطئه نابکارانه انگلیس‌ها در استعمار اقتصادی کشور، سه حرکت انقلابی در کشور صورت گرفت؛ یکی انقلاب مشروطیت بود که به عنوان یک انقلاب ضداستبداد، به فرمان مرجع تقلید شیعیان در آن زمان، مرحوم آیت‌الله خراسانی آغاز شد و با حمایت سه عالم بزرگ وقت، حضرات آیات بهبهانی، سیدمحمد طباطبایی و شیخ فضل‌الله نوری انقلاب مشروطیت در کشور قوام یافت.

وی ادامه داد: انقلاب دوم، مسئله نهضت ملی مقابله با انگلیس‌ها در جریان ملی شدن صنعت نفت بود که با حمایت و فداکاری مرحوم آیت‌الله کاشانی و رهبری دکتر مصدق، این نهضت هم توانست در ابتدا به دستاوردهای مهمی برسد. انقلاب سوم هم انقلاب مقدس اسلامی است که برخلاف دو انقلاب پیش از خود، تا به امروز استمرار یافته و بیش از ۴۳ سال است که در مسیر موفقیت و پیشرفت حرکت می‌کند.

علم‌الهدی تصریح کرد: انقلاب مشروطیت به انحراف مبدل شد و اگرچه مردم تصمیم گرفتند که جریانی منطبق با اسلام و قرآن را ایجاد کنند، جریان‌های ناپاک انقلاب را به‌گونه‌ای منحرف کردند که به جای قرآن، قانون اساسی بلژیک در مجلس شورای ملی تصویب شد. در این هنگام بود که وقتی مرحوم شیخ فضل‌الله نوری با این انحراف مواجه شد، با آن مخالفت کرد و فرجام او به جایی رسید که این عالم مجاهد به مخالفت با مشروطیت متهم شد و درنهایت هم به شهادت رسید.

امام‌ جمعه مشهد اضافه کرد: انقلاب دوم، نهضت ملی شدن صنعت نفت بود که با تشکیل حکومت ملی ادامه پیدا کرد، اما آن هم با کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد شکست خورد که دلیلی جز فاصله گرفتن مردم نداشت و مردم هم به این دلیل از نهضت فاصله گرفتند که از ۳۰ تیر تا ۲۸ مرداد، آیت‌الله کاشانی از جریان نهضت کنار گذاشته شد و مردم که مشاهده می‌کردند دیگر یک مرجع تقلید در صدر امور نیست، نهضت را به‌گونه‌ای ترک کردند که در ۲۸ مرداد، آمریکایی‌ها توانستند حکومت ملی را به کل سرنگون کنند و محمدرضا پهلوی را که مزدور خودشان بود، دوباره به عرصه امور برگردانند.

نماینده مشهد در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ولایت‌فقیه و حمایت مردم، دو مزیت اساسی انقلاب اسلامی و رمز دوام و استمرار آن بوده، عنوان کرد: انقلاب اسلامی به این دلیل استمرار پیدا کرده است که اولاً در رأس آن یک مرجع تقلید قرار دارد و ثانیاً مردم همراه با آن هستند و این نهضت استمرار خواهد داشت، مادامی‌که این دو عنصر در آن نقش‌آفرین باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی امام جمعه مشهد، وی افزود: در طول تاریخ، هر جا مردم آمدند و در میدان اثرگذار بودند، توانستند خواست و اراده خود را به ثمر بنشانند. اساساً تمام مظالمی هم که در عاشورا بر اولیای الهی و امام معصوم (ع) پیش آمد، به دلیل فاصله گرفتن امت از ولایت بود. به طور مثال، در روز هفتم محرم‌الحرام سال ۶۱ هجری قمری که عمر سعد، در جمع فرماندهان لشکر خود به شبث ابن ربعی مأموریت داد تا نزد امام (ع) برود و از او درباره علت همراه آوردن ۸۴ زن و کودک به کربلا سؤال کند، شبث از انجام این مأموریت استنکاف کرد و در پاسخ به عمر سعد گفت که ای عمر، من خود از امضاکنندگان دعوت‌نامه‌ای بودم که حسین‌ابن‌علی (ع) را به کوفه دعوت کرد و به همین دلیل، اگر نزد حسین (ع) بروم، شرمنده دعوت خود هستم.

علم‌الهدی ادامه داد: شبث ابن ربعی یک نمونه از امضاکنندگان عهدشکن کوفی بود اما باید دقت داشت که او از جنگاوران صفین بود و حتی در سپاه امیرالمؤمنین(ع) با معاویه می‌جنگید، اما مردم کوفه در نهایت به این دلیل از امام زمان خود رویگردان شدند که دنیای خود را حفظ کنند، زیرا می‌دانستند اگر خودشان حسین‌ابن‌علی (ع) را به شهادت نرسانند، دستگاه حکومت بنی‌امیه آنان را به سخت‌ترین شیوه مجازات خواهد کرد.

وی بیان کرد: به همین دلیل، مردمی که نامه نوشتند و امام حسین(ع) را دعوت کردند، کار را به جایی رساندند که شمار لشکریان عمر سعد به ۱۲۰ هزار جنگاور رسید و فرماندهی این لشکر هم در دست امثال شبث بن ربعی بود که حتی تا ذبح کودک ۶ ماهه، دست از جنایت خود برنداشتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین