کد خبر: ۷۸۶۰۵۶
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹

تمرین در هوای شرجی بله یا خیر؟

یک فیزیولوژیست ورزشی معتقد است که مربیان باید از تمرین‌ تیم‌های ورزشی در هوای شرجی و گرما خودداری کنند.
تمرین در هوای شرجی بله یا خیر؟
آفتاب‌‌نیوز :

سلیم شریعتی اظهارکرد: تمرین در هوای شرجی و گرما باعث تعریق زیاد و از دست دادن آب بدن به ویژه کلر و سدیم و همچنین پتاسیم و منیزیم می‌شود و از سویی نیز وجود یون‌ها در مایعات داخل و خارج سلولی باعث اختلاف بار الکتریکی در دو سوی غشای سلول عصبی و عضلانی می‌شود و مواد مندرج در فوق، مسئول حفظ تعادل آب بدن و توزیع تعادل اسیدی و بازی و ضرب آهنگی قلب به شمار می‌روند.

وی ادامه داد:‌ میزان مطلوب آب و الکترولیت‌ها در جریان ورزش بسیار مهم هستند و برهم خوردن تعادل آن‌ها در جریان ورزش باعث افت عملکرد فرد و از دست رفتن سدیم کلر و کاهش آب بدن فرد می‌شود که این امر نیز منجر به ایجاد اختلال در روند انقباضات عضله و کاهش عملکرد بازیکن و همچنین تحلیل و تجزیه عضلات شده و حتی در ضرب طبیعی آهنگ قلب ورزشکار خلل به وجود می‌آورد. ضمن این‌که باعث برون‌دهی خون از قلب و رساندن اکسیژن به عضلات فعال و دفع اسید لاکتیک از طریق بازدم می‌شود.

این فیزیولوژیست ورزشی بیان کرد: گاها مربیان در این زمینه به بازیکنان خود گوشزد می‌کنند که مایعات زیاد مصرف کنید که متاسفانه این امر موجب می‌شود سدیم خون ناشی از خوردن آب زیاد، رقیق‌تر و موجب خلل زیاد در روند انقباضات عضلات اسکلتی و عضلات قلب و همچنین ایجاد خلل در دفع اسید لاکتیک و عدم رساندن اکسیژن به عضلات فعال شود.

وی عنوان کرد: همچنین مربیان فکر می‌کنند خوردن مایعات زیاد، سریع جذب بدن و برگرداندن الکترولیت‌ها به حالت طبیعی می‌شود، در صورتی که بازگرداندن حد طبیعی الکترولیت‌ها پس از مصرف مایعات و مواد محلول بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از تمرین و حالت طبیعی خود طول می‌کشد. پس مربیان حاضر در لیگ برتر و لیگ یک کشور حدالمقدور باید از تمرین تیم خود در هوای شرجی و گرما جدا خودداری کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین