کد خبر: ۷۸۶۲۳۹
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۳

تلف شدن دسته‌جمعی ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار ماهی در بندر ماهشهر

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تلفات ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار ماهی گفت: علت مرگ دسته‌جمعی هزاران قطعه ماهی در بندر ماهشهر در حال بررسی است.
تلف شدن دسته‌جمعی ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار ماهی در بندر ماهشهر
آفتاب‌‌نیوز :

محمدجواد اشرفی اظهار داشت: روز جمعه از مرگ هزاران قطعه ماهی در دریاچه نمک بندر ماهشهر باخبر شدیم و نمونه‌برداری از ماهی‌ها و آب انجام شده که درحال بررسی است و نتایج آن هنوز مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه تلفات شامل چند گونه ماهی و بچه ماهی از جمله بنی و شانگ بوده است، افزود: برآورد دقیقی از میزان تلفات نشده اما به نظر می‌رسد حدود ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار قطعه ماهی تلف شده باشد.

اشرفی اضافه کرد: این تلفات در حوضچه‌های مصنوعی استحصال نمک پتروشیمی بندر امام رخ داده که از خوریات ماهشهر آبگیری می‌شود، و با توجه به اینکه این حوضچه‌ها ارتباطی با منابع آلاینده ندارد این موضوع در حال بررسی است که آیا عامل آلاینده خاصی وارد آب شده و یا کاهش اکسیژه آب عامل مرگ این ماهی‌ها شده است.

به گفته وی، اداره شیلات و دامپزشکی نیز همزمان در حال بررسی این موضوع هستند.

بر اساس این گزارش، ویدیوهایی از مرگ و میر گسترده ماهی در بندر ماهشهر از سوی کاربران و فعالان محیط زیست منتشر شده است.

پیش از این نیز مرگ و میر دسته جمعی ماهیان در بندر ماهشهر به دلیل ورود مواد آلاینده از پتروشیمی‌ها رخ داده است. در مهر ماه سال ۱۳۹۲ سرازیر شدن مواد شیمیایی «استایرن» و «جیوه» پتروشیمی بندر امام به «خورموسی» در سواحل شمال غرب خلیج فارس باعث تلف شدن بیش از ۲۰ هزار ماهی شده بود. همچنین در تیر ماه ۱۳۸۹ در پی مرگ و میز ماهیان در نزدیکی منطقه ویژه ماهشهر و در نواری به طول ۲ کیلومتر، نبوی معاون وقت سازمان حفاظت محیط زیست آن را ناشی از ورود مواد آلاینده عنوان کرده بود. به گفته وی، وقتی مرگ و میر دسته جمعی اتفاق می‌افتد باید پذیرفت که آلاینده‌ای کشنده وارد آب شده است. زیرا نرسیدن اکسیژن کافی به آب است باعث می‌شود ماهیان به طور تدریجی تلف شوند و دسته جمعی نمی‌میرند.

بندر ماهشهر در جنوب خوزستان که محل استقرار نزدیک به ۳۰ واحد پتروشیمی است، همیشه با چالش آلودگی‌های محیط زیستی روبرو بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین