کد خبر: ۷۸۶۵۰۷
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
مداحی هم درگیر ممیزی شد

ماجرای ممنوع‌الکاری دو هیئت عزاداری در یزد چیست؟

چند روزی است که در فضای مجازی ادعا می‌شود دو هیات سنتی یزد ممنوع الکار شده اند. گفته شده که برخی نهادها نسبت به اشعار انتقادی که در این هیات‌ها خوانده می‌شود، حساسیت داشته و مانع از پخش مراسم آنها از طریق صداوسیما شده‌اند.
ماجرای ممنوع‌الکاری دو هیئت عزاداری در یزد چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

چند روزی است که در فضای مجازی ادعا می‌شود برخی هیات سنتی یزد مثل شیخداد، بعثت، فهادان و...  ممنوع الکار شده‌اند.

سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد در این‌باره اطلاعیه صادر و نوشته است: به استحضار مردم شریف دارالعباده یزد می‌رساند تمام هیئت‌های عزاداری استان در حال فعالیت و اجرای مراسمات نوحه خوانی و سینه زنی در حسینیه‌ها و تکایا بوده و فعالیت خود را نیز در فضای مجازی منتشر می‌کنند. قابل ذکر است هیئاتی که تمایل دارند اجرای آن‌ها در پخش زنده شبکه سیمای استانی پوشش داده شود می‌بایست با توجه به شرایط و معیار‌های سازمان صدا و سیما از قبل هماهنگی‌های لازم را با سازمان تبلیغات و صدا و سیمای استان داشته باشند.

در این اطلاعیه آمده: از بین بیش از ۷۰ هیئت عزاداری که هماهنگی لازم را برای اجرا در پخش زنده انجام داده اند صرفاً دو هیئت علیرغم اینکه درخواست پوشش پخش زنده را دارند، اما از انجام این هماهنگی‌ها قبل از اجرا، امتناع می‌نمایند که بطور طبیعی در برنامه پخش زنده قرار نگرفته اند، لذا اساساً شایعه ایجاد محدودیت و ممنوعیت برای فعالیت دو هیات عزاداری در یزد به کلی تکذیب می‌گردد.

در بخش دیگری از اطلاعیه سازمان تبلیغات اسلامی نیز آمده: ضمن اینکه این دو هیات در روز‌ها و شب‌های گذشته در مراسمات متعددی در حسینه‌ها و تکایا اجرا نموده اند.در پایان لازم است از مردم نجیب دارالمومنین یزد و هیئات عزاداری و عزاداران حسینی که در زنده نگهداشتن آئین‌های اصیل عزاداری یزد و پاسداشت فرهنگ و هدف قیام سیدالشهدا علیه السلام تلاش می‌کنند تشکر و قدردانی شود.

مداحی هم درگیر ممیزی شد

به گزارش حوزه، به دنبال مانع‌تراشی، اعمال ممیزی‌های سخت‌گیرانه و فله‌ای، و فشارهای برخی نهادهای خاص بر مداحان، هیئات و حسینیه‌ها، جای برنامه‌های عزاداری و سینه‌زنی دو هیئت بزرگ و معروف یزدی (فهادان و بعثت) در عزاداری‌های امسال خالی‌ست.

جای برنامه‌های عزاداری و سینه‌زنی دو هیئت بزرگ و معروف یزدی (فهادان و بعثت) در عزاداری‌های امسال خالی‌ست ...گفته می‌شود یکی از شعرهای نوحه این هیئت‌ها که توسط شاعر تحسین شده در دیدارهای شاعران با رهبر انقلاب ، سعید بیابانکی سروده شده به تایید نرسید. به دنبال مانع‌تراشی، اعمال ممیزی‌های سخت‌گیرانه و فله‌ای، و فشارهای برخی نهادهای خاص بر مداحان، هیئات و حسینیه‌ها، جای برنامه‌های عزاداری و سینه‌زنی دو هیئت بزرگ و معروف یزدی (فهادان و بعثت) در عزاداری‌های امسال خالی‌ست.

یکی از شهروندان یزدی در رشته توییتی نوشته: فشارهای برخی نهادهای خاص بر هیئت‌ها و حسینیه‌های یزد چنان شدت گرفته که نوحه‌ها را عوض می‌کنند و حتی کار به سانسور واژگان نوحه‌ها هم رسیده تا جایی که یکی از نوحه‌خوانان معروف نیز ممنوع‌الصدا شده است. بعضا در مواردی پس از حذف کلمه‌های نوحه، خودشان کلمه‌های بی‌ربط را بدون رعایت نکات شعری و تخصصی جایگزین می‌کنند و به هیئت می‌گویند همین را بخوان! و از حرکت برخی هیئت‌های بزرگ به بهانه تایید نشدن شعر، جلوگیری می‌شود!

گفته می‌شود یکی از شعرهای نوحه این هیئت‌ها که توسط شاعر تحسین شده در دیدارهای شاعران با رهبر انقلاب ، سعید بیابانکی سروده شده به تایید نرسیده !

جالب این که سعید بیابانکی از شاعران معاصر، عضویت شورای سیاست‌گذاری جشنواره شعر فجر، دبیری هنری جشنواره ۱۳ سوره، عضویت در شورای عالی شعر صدا و سیما، و شورای‌عالی شعر وزارت فرهنگ و ارشاد را در کارنامه خود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین