کد خبر: ۷۸۶۶۱۸
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۶

عادت به نوسان‌های برجامی پایان می‌یابد؟

دور جدیدی از مذاکرات برجام در وین آغاز شده و به واسطه این موضوع بورس در اولین روز کاری هفته سبزپوش شد. این سبزپوشی حفظ می‌شود؟
عادت به نوسان‌های برجامی پایان می‌یابد؟
آفتاب‌‌نیوز :

روز پنجشنبه بود که علی باقری، رئیس هئیت مذاکره کننده ایران به وین سفر کرد و پس از گذشت حدودا چهار ماه دیپلمات‌ها برای انجام مذاکرات برجام به وین رفتند.

باقری روز چهارشنبه با اعلام سفرش به وین، پایتخت اتریش، برای شرکت در دور جدید گفتگوهای رفع تحریم‌ها و احیای برجام در توئیتر شخصی خود نوشت: برای پیشبرد مذاکرات عازم وین هستیم. مسؤولیت بر عهده آنهایی است که توافق را نقض کرده و در فاصله گرفتن از میراث منحوس گذشته ناکام مانده‌اند. آمریکا باید قدردان فرصتی باشد که با سخاوتمندی اعضای برجام فراهم شده است. توپ در زمین آنهاست تا از خود پختگی نشان داده و مسئولانه عمل کنند.

نوسان در بورس به واسطه مذاکرات

مذاکرات برای رفع تحریم‌ها و بازگشت به برجام از روزهای نخست دی ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد و پس از آن در اسفند ماه متوقف شد. پس از گذشت چند ماه دور جدید مذاکرات در هفتم و هشتم چند هفته پیش در دوحه قطر برگزار شد. اما پس از گذشت چند ماه هنوز نتیجه روشنی از این مذاکرات وجود ندارد.

کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه عقیده دارند به واسطه این عدم قطعیت در مذاکرات، بورس نیز نوسانی است. یعنی با اعلام سفر دیپلمات‌ها بازار کمی جان می‌گیرد و پس از عدم اعلام نتیجه این بازار سرخ‌پوش می‌شود.

مذاکرات مسیر بورس را تغییر می‌دهد؟

درست است نبود نقدینگی مسیر بورس را نزولی کرده است. اما عدم قطعیت در مذاکرات تاثیر منفی روی بازار سرمایه دارد. یعنی سهامداران نمی‌توانند تصمیم گیری کنند که کدام سهام برای خرید بهتر است. زمانی که تکلیف مذاکرات مشخص شود، معاملات بورس نیز افزایش پیدا می‌کند و سهامداران می‌توانند تصمیم بگیرند کدام گروه و صنایع را بخرند.

به طور کلی اگر مذاکرات برجام به توافق برسد، بورس در بلند مدت روند صعودی به خود می‌گیرد. اما در کوتاه مدت به واسطه کاهش قیمت دلار و دیگر ریسک‌های موجود روند بازار نزولی می‌شود.

از سوی دیگر به واسطه عدم توافق بازار سرمایه در کوتاه مدت و بلند مدت صعودی می‌شود. این صعود به واسطه تورم و گاها افزایش تحریم‌ها خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین