کد خبر: ۷۸۶۶۹۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱

امرالله صالح: طالبان جسد الظواهری را مخفیانه دفن کردند

امرالله صالح، معاون اشرف غنی، رئیس جمهور سابق افغانستان مدعی شد که طالبان جسد الظواهری را مخفیانه دفن کرده است.
امرالله صالح: طالبان جسد الظواهری را مخفیانه دفن کردند
آفتاب‌‌نیوز :

صالح در صفحه فیس بوک خود نوشت: کسی از قندهار با ارسال عکس و مختصات به من مدعی شده است که جسد الظواهری،‌ رهبر القاعده و همراهانش در شهرستان پنجوایی قندهار مخفیانه دفن شده است.

صالح پیش از این نیز نوشته بود: سردسته‌های طالبان که ادعای پابندی به دین را دارند پس از سه روز رایزنی و یک جلسه چهار ساعته در یک "دروغ نامه" که اسمش را اعلامیه گذاشتند مدعی‌اند که از حضور الظواهری خبر نداشتند. گفته‌اند که دروغ گو حافظه ندارد. همین طالب‌ها تا زمانیکه جو بایدن حرف نزده بود پی در پی می‌گفتند که راکت به یک خانه خالی از سکنه اصابت کرده و به کسی آسیب نرسیده است.

دیلی میرور: در حمله به ظواهری اعضای خانواده سراج‌الدین حقانی نیز کشته شده‌اند

از سوی دیگر روزنامه انگلیسی دیلی میرور گزارش داده که در حمله هوایی آمریکا به اقامتگاه ایمن‌الظواهری در کابل، برخی از اعضای خانواده سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان نیز کشته شده‌اند.

این حمله روز شنبه هفته گذشته در کابل صورت گرفت که در پی آن، ایمن‌الظواهری،رهبر القاعده کشته شد.

دیلی میرور به نقل از منابع خود گفته‌است که در این حمله دو موشک استفاده شده که علاوه بر رهبر القاعده برخی از اعضای خانواده سراج‌الدین حقانی کشته شده‌اند.

به گفته این روزنامه، رهبر القاعده در خانه‌ای متعلق به سراج‌الدین حقانی اقامت داشته و حقانی با ظواهری دیدار داشته؛ اما در زمان حمله در آن خانه نبوده‌ است.

دیلی میرور به نقل از منابع خود نوشته‌است که حمله به الظواهری باعث ایجاد شکاف بالقوه خشونت‌آمیز بین حقانی‌ها و یک طایفه دیگر طالبان به نام یعقوب‌ها در قندهار شده‌ است.

یک تحلیلگر اطلاعاتی غربی به دیلی میرور گفته‌ است: «ما معتقدیم سراج‌الدین با ظواهری ملاقات داشته‌است؛ اما احتمالاً در زمان کشته‌شدن او در خانه نبوده‌است.»

این تحلیلگر اطلاعاتی افزوده‌ است: «اطلاعاتی که ما داریم این است که اعضای خانواده او نیز در حمله جان باخته‌اند؛ اما ما هویت آن‌ها را نداریم و ممکن است هرگز به آن دست پیدا نکنیم.»

پیش از این العربیه نیز به نقل از منابع خود گفته بود که در این حمله دو تن از دستیاران سراج‌الدین حقانی نیز کشته شده‌اند.

با این حال، برخی از مقامات اطلاعاتی آمریکا از گسترش فعالیت‌های تروریستی در افغانستان به خارج از مرزهای کشور ابراز نگرانی کرده و گفته‌ است که ممکن است این وضعیت، تهدیدی متوجه ایالات متحده کند.

کریس رای؛ رئیس اف‌بی‌آی، روز پنج‌شنبه در پاسخ مستقیم به سناتور لیندسی گراهام، در مورد این‌که آیا نگران حمله‌ای «منشأ گرفته از مکان‌هایی مانند افغانستان» است، گفته‌ است: «ما نگران هستیم. به‌ویژه اکنون که از این کشور بیرون شده‌ایم. من نگران از دست‌دادن احتمالی منابع اطلاعاتی هستم.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین