کد خبر: ۷۸۷۰۲۲
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۴

آیا نتانیاهو از گردونه رقابت خارج می‌شود؟

در حالی که نگاه رسانه‌های جهان به اختلاف‌های اسرائیل با لبنان در مورد ترسیم مرز‌های دریایی و تنش‌های موجود با نوار غزه است، احزاب و جریان‌های سیاسی اسرائیل خود را برای رقابتی سخت در انتخابات پارلمانی (کنست) آماده می‌کنند.
آیا نتانیاهو از گردونه رقابت خارج می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

چند سالی است که انحلال‌های متوالی کنست و سقوط کابینه‌ها به پای ثابت رویدادهای سیاسی رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

با نزدیک شدن به موعد انتخابات کنست که نوامبر پیش رو برگزار می‌شود، جریان‌های سیاسی اسرائیل جنگ سخت خود را برای جلب نظر رأی‌دهندگان تشدید بخشیده و کار را با انتخابات داخلی آغاز کرده‌اند.

در این بین حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل، که در انتخابات قبلی با وجود کسب بیشترین کرسی در میان دیگر احزاب موفق به تشکیل کابینه نشد، تکاپوی بیشتری را برای بازگشت به قدرت از خود نشان می‌دهد و این تکاپو را ظاهراً با یک خانه‌تکانی داخلی به نقطه اوج خود خواهد رساند.

با این حال این حزب راه دشواری را برای رسیدن به این مهم پیش رو دارد، به ویژه اینکه در حال حاضر جنگ داخلی شدیدی بین اعضایش جهت حضور در لیست انتخابات آن هم پیش از برگزاری انتخابات داخلی‌اش شاهد است، در حالی که گفته می‌شود انتخابات داخلی نام‌های جدیدی را وارد این لیست کرده و شماری از اعضای بارز را از گردونه خارج می‌کند.

برخی از رسانه‌های عربی هم به نقل از منابع اسرائیلی خبر دادند، رقابت میان اعضای لیکود به جایی رسیده است که هزاران نفر از اعضای لیکود پیامک‌های تهدیدآمیزی را در رابطه با جانبداری از شخص (نتانیاهو) و حمله اشخاصی (رقبای نتانیاهو) دریافت کرده‌اند.

روزنامه یدیعوت آحارانوت در این رابطه نوشت: پیامک‌‌هایی از مبدا نامشخص برای اعضای بارز و فعالان حزب لیکود ارسال شده که اتهاماتی علیه برخی از نامزدهای انتخابات داخلی در آن آمده است.

کارشناسان به این رسانه عبری‌زبان خبر دادند با توجه به قوت گرفتن گمانه‌زنی‌ها در رابطه با امکان عدم پیروزی بنیامین نتانیاهو در انتخابات داخلی لیکود، جنگ بر سر جانشینی او به شکل زودهنگامی از انتخابات داخلی لیکود آغاز شده است.

این کارشناسان در ادامه تاکید می‌کنند: جناحی در داخل حزب لیکود شرایط فعلی را فرصت مناسبی برای زمینه‌سازی جهت نفوذ و قدرت گرفتن در داخل حزب می‌بیند.

گفته می‌شود یاریو لوین، دستیار نتانیاهو و ایلی کوهن، یکی دیگر از اعضای لیکود محبوبیت قابل توجهی در میان اعضا پیدا کرده و در حال بهبود جایگاه قدرت خویش در حزب هستند و همین امر باعث شده تا حملات شدیدی علیه آنها از سوی منابع ناشناس صورت گیرد.

در این بین برخی طرفداران نتانیاهو همچون نیر برکات این تقابل را علنی‌تر کرده و تا حد مشاجره با این ایلی کوهن هم پیش رفته است.

به اعتقاد کارشناسان، امروز لیکود به عنوان قوی‌‌ترین حزب صحنه سیاسی اسرائیل در تلاطم پوست‌اندازی مهمی قرار دارد که اگر این فرایند تحقق پیدا کند، شخصیت‌های مهمی از آن کنار گذاشته شده و نام‌های جدیدی را در خود خواهد دید. در این رابطه حتی بنیامین نتانیاهو و شخصیت کاریزماتیکش هم از تحول در امان نخواهد بود، مگر آنکه او و متحدانش طی هفته جاری کاری برای خود بکنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین