کد خبر: ۷۸۷۰۴۷
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰

روسیه به دنبال جمع‌آوری سلاح از گوشه و کنار دنیا برای استفاده علیه اوکراین

سه خبرنگار و تحلیلگر بلومبرگ در گزارشی با اشاره به پهلو گرفتن یک کشتی تحت تحریم در یکی از بنادر روسیه بر این نکته تاکید کرده‌اند که مسکو به دنبال جمع‌آوری سلاح از گوشه و کنار دنیا برای استفاده در جنگ علیه اوکراین است.
روسیه به دنبال جمع‌آوری سلاح از گوشه و کنار دنیا برای استفاده علیه اوکراین
آفتاب‌‌نیوز :

در این گزارش که به قلم سه خبرنگار این رسانه چند ملیتی، مستقر در نیویرک به نام‌های آلبرتو ناردلی، اکس ویکام و جنیفر جاکوبز به رشته تحریر درآمده ادعا شده است که یک کشتی تجاری تحت تحریم های آمریکا اواخر ماه گذشته در مسیر خود از سوریه به روسیه از تنگه بسفر ترکیه عبور کرد.

به ادعای تهیه کنندگان این گزارش مقامات اطلاعاتی اروپا که «اسپارتا۲» را ردیابی کردند، معتفدند که این کشتی حامل خودروهای نظامی برای تقویت قوای نظامی ارتش تحت امر ولادیمیر پوتین در جنگ علیه اوکراین بوده است.

پهلو گرفتن کشتی یاد شده در بندر «نووراسییسک» واقع در سواحل جنوب روسیه در دریای سیاه، به اعتقاد نویسندگان این گزارش نشانه‌ای قوی دال برتلاش‌ کرملین برای بهره‌برداری از کلیه منابع و امکانات موجود جهت تقویت قوای نظامی ارتش روسیه در تهاجم به خاک اوکراین است.

تحلیل‌گران معتقدند که روسیه در ششمین ماه از تهاجم نظامی به همسایه غربی که از آن به عنوان بزرگترین عملیات نظامی در اروپا پس از جنگ دوم جهانی یاد می‌شد با کمبود برخی ادوات و تجهیزات نظامی و نیز مشکلاتی در تامین تدارکات و نیرو روبه‌رو است.

این گزارش می‌افزاید: در حالی که اوکراین میلیاردها دلار تسلیحات از ایالات متحده و اروپا برای بالا بردن توان دفاعی خود در برابر تهاجم نظامی روسیه دریافت کرده، مسکو در مقابل بیشتر به منابع در دسترس و مختص به خود برای حمایت از نیروهای خط مقدم متکی است که گزارش‌ها از تلفات گسترده در میان آنها حکایت دارد.

بر اساس برآوردهای انجام شده توسط منابع نظامی در ایالات متحده، ده‌ها هزار نیروی ارتش روسیه تاکنون در جریان نبردها در اوکراین کشته یا زخمی شده و هزاران خودروی زرهی متعلق به روسیه نیز منهدم شده‌اند.

بلومبرگ به نقل از یک منبع اطلاعاتی اروپایی که نخواست نامش فاش شود آورده است که دولت آمریکا معتقد است روسیه از کشتی های تجاری برای انتقال محموله‌های نظامی به دریای سیاه استفاده می کند.

به گفته مقامات اطلاعاتی و نیز با توجه به تصاویر ماهواره‌ای روز‌های ۱۷ تا ۲۵ ژوئیه که بلومبرگ مدعی است آنرا مشاهده کرده، «اسپارتا۲» خودروهای نظامی را از بندر طرطوس سوریه که روس‌هادر آن پایگاه نظامی ایجاد کرده‌اند به بنادر دریای سیاه منتقل می‌کنند.

بلومبرگ مدعی است که گزارش‌ها وجود خودروهای زرهی را که ماهیت آنها دقیقا مشخص نیست در داخل این کشتی در زمان بارگیری در سوریه و همچنین هنگام عبور از تنگه بسفر و سپس در زمان تخلیه در بندر «نووراسییسک» تایید می‌کنند.

در این گزارش با استناد به داده‌های مبتنی بر ردیابی دریایی آمده است که کشتی متعلق به شرکتی تحت کنترل وزارت دفاع روسیه است که ایالات متحده ماه مه گذشته آنرا تحریم کرده بود.

کشتی اسپارتا۲ بنا به این ادعا در تاریخ‌های ۱۷ تا ۲۵ ژوئیه بدون ممانعت ترکیه، کشوری که عضو ناتو است موفق به عبور از تنگه بسفر و انتقال محموله‌های نظامی به بندری در روسیه شده است.

آنکارا پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه گذشته با استناد به کنوانسیون مونترو، تنگه بسفر را به روی کشتی‌های نظامی بست، اگرچه کشتی‌های تجاری می‌توانند از آن عبور کنند.

گفته می‌شود که شرکت‌ باری «اُبورون‌لوژیستیکا» در موارد دیگری نیز از کشتی‌های باری خود برای انتقال تجهیزات در همین مسیر استفاده کرده و در گذشته بارها محموله‌های نظامی را از روسیه به سوریه منتقل کرده بود.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پاسخ به سوال‌هایی در این خصوص را به دولت ترکیه ارجاع داد و از توضحیات بیشتر خودداری کرد.

یک مقام ترکیه‌ای نزدیک به این موضوع نیز گفت که یک کشتی تجاری تنها در صورتی مورد بازرسی قرار می گیرد که اطلاعاتی دال بر تخلف و یا احتمال تخلف در ارتباط با آن دریافت شده باشد.

سخنگوی کاخ سفید از اظهار نظر در مورد اینکه آیا ایالات متحده با مقامات ترکیه درباره این موضوع صحبت کرده است یا خیر، خودداری کرد.

روسیه بدون شک در طول یک دهه گذشته بر اساس برنامه مدرنیزاسیون ارتش این کشور که تحت نظارت پوتین انجام شد، انبارهای زیادی از تسلیحات در این کشور ایجاد کرد؛ در همین راستا مقامات کرملین هرگونه مشکل در تامین مجدد تجهیزات برای نیروهای نظامی درگیر در جنگ ارتش خود را انکار می‌کنند.

با این حال، مقامات آمریکایی و اروپایی می گویند که از دست دادن تعداد زیادی تانک و نفربر زرهی، مسکو را مجبور می کرده تا در انبارها به دنبال تجهیزات قدیمی تر، از جمله تانک های تی‌-۶۲ با چند دهه قدمت، برای استفاده در میادین نبرد بگردد، یا نیازهای خود را در زمینه تجهیزات و نیرو از گوشه و کنار دنیا و از متحدان خود تامین کند.

ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات آمریکا، سیا ماه گذشته طی سخنانی در یک همایش امنیتی در ایالات متحده گفته بود که روسیه در حال روی آوردن به ایران برای خرید پهپادهای تهاجمی است؛ وی همچنین گفته بود که این نشان دهنده «نقص صنایع دفاعی روسیه و مشکلاتی است که این کشور اکنون پس از متحمل شدن خساراتی قابل توجه با آن روبرو است.»

دیگر گزارش‌ها حاکی است که روسیه به رغم بالا گرفتن تنش‌ها میان ارمنستان و آذربایجان در منطقه قره‌باغ اخیرا شماری از نیروهای حافظ صلح خود را از این منطقه به جبه‌های نبرد در اوکراین منتقل کرده است.

ایالات متحده ماه مارس گذشته نیز مدعی شده بود که روسیه تعدادی از نیروهای خود را از منطقه جدایی‌طلب اوستیای جنوبی در گرجستان به اوکراین منتقل کرده است.

بلومبرگ همچنین به نقل از یک منبع آگاه نسبت به سیاست‌های دفاعی روسیه از کره شمالی به عنوان یکی دیگر از منابع جدید تامین کمک‌های نظامی برای این کشور یاد کرده است.

بر این اساس گفته می‌شود کره شمالی که ماه گذشته دونتسک و لوهانسک، جمهوری‌های تحت کنترل کرملین در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت به دلیل داشتن سامانه‌های با کیفیت توپخانه‌ای، مورد توجه تامین کنندگان سلاح در روسیه قرار گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین