کد خبر: ۷۸۷۳۰۵
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۸

صف‌آرایی خیابانی گروه‌های سیاسی در عراق

با فراخوان برگزاری تظاهرات در عصر امروز از سوی چهارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی، جریان صدر و حزب کمونیست و گروه‌های مدنی، بار دیگر بحران سیاسی در عراق به خیابان کشیده می‌شود.
صف‌آرایی خیابانی گروه‌های سیاسی در عراق
آفتاب‌‌نیوز :

این تظاهرات در حالی برگزار می‌شود که امکان بروز درگیری و برخورد میان طرفداران این گروه‌ها وجود دارد به خصوص پس از آنکه ضرب الاجل رهبر جریان صدر به دستگاه قضایی برای انحلال پارلمان منجر به تعلیق تلاش‌ها و میانجیگری‌ها برای گشودن کانال گفت‌وگو میان جریان صدر و چهارچوب هماهنگی شده است.

به گزارش العربی الجدید، در همین رابطه، چهارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی از برگزاری تظاهرات در اطراف منطقه الخضراء بغداد، استان بصره در جنوب و استان نینوا در شمال عراق طی عصر امروز جمعه خبر داد.

«کمیته سازماندهی حمایت از مشروعیت و حفاظت از نهادهای حاکمیتی» وابسته به چهارچوب هماهنگی در بیانیه‌ای از همه مردم عراق که عاشق کشور و حکومت‌شان هستند خواست تا در تظاهرات امروز عصر مشارکت فعال داشته باشند و ضمن درخواست برای احترام به نهادهای حاکمیتی به خصوص قوه مقننه و قضاییه، مانع از آشوب و ناامنی و اختلال در صلح و آرامش داخلی شوند.

چهارچوب هماهنگی همچنین خواستار تشکیل دولتی خدمات‌رسان و ملی برای کاهش درد و رنج مردم اعم از گرانی‌ها، کمبود آب و قطع برق و تصویب بودجه سال جاری برای فراهم‌سازی فرصت‌های شغلی و نابودی بیکاری و فقر شد؛ دولتی پروژه بندر بزرگ فاو و دیگر پروژه‌های معوقه را تکمیل خواهد کرد و از کشاورزان حمایت و با فعال‌سازی نقش هیات پاکدستی با فساد مبارزه خواهد کرد.

در همین رابطه، «صالح محمد العراقی»، معروف به «وزیر صدر» هم در توئیتی نوشت: «همه عاشقان اصلاحات برای حمایت از آن آماده باشند، فردا تجمع گسترده‌ای در بغداد، استان‌های جنوبی، نینوى و دیالى برگزار و تا اطلاع ثانونی معترضان در خیابان باقی بمانند.»

وی نوشت: «این امر برای خشمگین کردن مفسدان و پر کردن فرم‌های قانونی برای ارائه به دستگاه قضایی به خاطر انحلال پارلمان است.»

حزب کمونیست عراق و گروه‌های مدنی هم اعلام کرده‌اند عصر امروز راس ساعت 5 در میدان الفردوس بغداد تظاهرات خواهند کرد.

شکایت به دادگاه عالی فدرال برای انحلال پارلمان

یک عضو ارشد جریان صدر به العربی الجدید گفت:ضرب الاجل صدر به دستگاه قضایی پس از آن بود که درخواست رسمی به دادگاه عالی فدرال برای انحلال پارلمان ارائه شد زیرا پارلمان طی 10 ماه گذشته در تشکیل دولت جدید ناکام مانده است.

وی گفت: زمان جلسه دادگاه عالی فدرال 18 ماه جاری (یعنی پس از پایان مهلت یک هفته‌ای) خواهد بود و این شکایت را شماری از شخصیت‌های مرتبط با جریان صدر و دیگر افراد مستقل و وکلا ارائه داده اند.

این عضو ارشد جریان صدر با بیان اینکه صدر از اعمال فشارها بر دستگاه قضایی و به خصوص دادگاه عالی فدرال برای صدور حکم به سود چهارچوب هماهنگی آگاه است و ضرب الاجل مذکور برای روشن شدن فشارها در برابر افکار عمومی بوده است، گفت:پس از پایان ضرب الاجل و عدم صدور حکم قضایی برای انحلال پارلمان، گام‌های دیگری برخواهیم داشت و به تحصن در مقابل ساختمان دستگاه قضایی روی خواهیم آورد همچنین به رئیس جمهور برای استفاده از اختیارات قانونی خود در انحلال پارلمان و تعیین زمان برگزاری انتخابات جدید اعمال فشار خواهیم کرد.

تعلیق تحرکات برای حل بحران

منبع مذکور در جریان صدر تاکید کرد: ضرب الاجل صدر و اصرار وی به انحلال پارلمان موجب تعلیق تحرکات سیاسی برای حل بحران شده و به تلاش‌ها برای برگزاری دیدارهای مشترک میان دو طرف پایان داده است.

از سوی دیگر، «عارف الحمامی»، عضو چهارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی گفت: چهارچوب هماهنگی مخالف وارد کردن دستگاه قضایی به منازعات سیاسی است.تظاهرات طرفداران چهارچوب هماهنگی به خاطر مخالفت با تهدیدات برخی گروه‌ها و تاکید بر اتخاذ روش‌های قانونی برای حل همه اختلافات سیاسی است.

الحمامی گفت: چهارچوب هماهنگی اصرار دارد بحران کنونی با تشکیل جلسات پارلمان و توافق سیاسی برای انجام اصلاحات در قانون انتخابات و تشکیل دولت جدید شود، بدون تحقق این شروط نمی توان به سمت انحلال پارلمان حرکت کرد همچنین تحمیل نظر یک گروه سیاسی بر همه گروه‌ها امکانپذیر نیست.

وی اظهار داشت:چهارچوب هماهنگی خواهان بروز برخورد یا درگیری با طرفداران جریان صدر در تظاهرات امروز نیست بلکه با سیاست تهدید و حذف و تحمیل اراده مخالف است، شاید تظاهرات امروز به تحصن نامحدود در برابر منطقه الخضراء تبدیل شود؛ این موضوعی که رهبران چهارچوب هماهنگی طی ساعات آتی درباره آن تصمیمگیری خواهند کرد.

«علی البیدر»، کارشناس سیاسی عراق هم گفت: تکرار تشدید تنش خیابانی از سوی گروه‌های سیاسی می‌تواند به بروز درگیری میان طرفداران این گروه‌ها منتهی شود.

البیدر اظهار داشت: در سایه التهاب سیاسی و بن‌بست موجود، درگیری طرفداران گروه‌های سیاسی می‌تواند به منازعه مسلحانه کشیده شود به خصوص که هر دو طرف دارای گروه‌های مسلح هستند لذا همه باید بحران سیاسی و اختلافات خود را از صف‌آرایی خیابانی دور کنند، تنها راه‌حل بحران موجود، انحلال پارلمان است، در غیر این صورت، جریان صدر هر روز بر سطح تنش‌ها خواهد افزود تا به اهداف خود برسد، البته انحلال پارلمان خود راهکاری موقتی و نه دائمی است و احتمال دارد بعد از انتخابات جدید هم تکرار شود.

پیش از این، وزیر دفاع عراق خطاب به فرماندهان ارتش گفته بود: کشور عزیز ما این روزها با شرایط دشواری به دلیل بن بست سیاسی رو به رو است، از همه شما می‌خواهم از منازعات سیاسی دوری کنید و نسبت به همه گروه‌ها در یک فاصله قرار داشته باشید و از هیچ گروهی علیه گروه دیگر حمایت نکنید.

منبع: شفقنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین