کد خبر: ۷۸۷۴۵۸
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴

چه بازی‌هایی برای رشد ذهنی کودک مناسب است؟

مدیرگروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه برخی بازی ها برای رشد ذهنی کودکان مناسب هستند، گفت: بازی های سازه ای، پازل ها، پیدا کردن کلمات، خاله بازی، پیدا کردن اشیا و روبیک از جمله بازی هایی هستند که در رشد ذهنی کودکان موثر خواهند بود.
چه بازی‌هایی برای رشد ذهنی کودک مناسب است؟
آفتاب‌‌نیوز :

زهرا یوسف نژاد اظهار کرد: بازی، فرایند شکل گیری حافظه کودک است و کمک می کند تا کودکان هرچیزی را که می بینند دوباره تکرار و تقلید کنند.

وی افزود: بازی فرایندی همراه با تحرک و کاوش است که انسان از تولد تا سالمندی آن را انجام می دهد.

یوسف نژاد بیان کرد: برخی از متخصصین بازی را حل تعارضات درونی و ناکامی می دانند به عنوان مثال کودکی که تنبیه شده، ناراحتی خود را با خراب کردن اسباب بازی و عروسکش ابراز می کند.

وی ادامه داد: برخی دیگر از محققین بازی را فرایند شکل گیری حافظه کودک تلقی کرده و معتقد هستند که بازی کمک می کند تا کودکان هرچیزی را که می بینند دوباره تکرار و تقلید کنند و آن را در حافظه خود تحکیم ببخشند و گروهی دیگر بازی را راهی برای لذت جویی و آرامش بخشی در کودک یا بزرگسال توصیف می کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در مراحل مختلف زندگی با افزایش سن، شکل بازی در انسان تغییر می کند، گفت: مرحله اول، کاوشی است که کودک زیر یکسال بازی را برای کنترل حرکات بدنی و تعادل یابی و هماهنگی بدنی انجام می دهد و تلاش می کند اشیا را بشناسد و برای این بازی از بزرگسالان کمک می گیرد.

وی ادامه داد: مرحله دوم، در سنین یک سالگی تا قبل از ورود به مدرسه بوده و کودک برای بازی از اشیاء و اسباب بازی کمک می گیرد، در این دوران کودکان اسباب بازی خود را جاندار فرض می کنند.

مدیرگروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی شکل بازی در مرحله سوم را نمایشی خواند و گفت: این مرحله پس از ورود به مدرسه آغاز می شود و کودک به ارتباط با دیگران می پردازد و با انجام بازی‌های گروهی رشد اجتماعی شدن را در خود پرورش می دهد همچنین در این مرحله توصیه می شود که کودک و نوجوان به گروه هایی ملحق شده و بازی های آرامش بخش همراه با حرکات بدنی و فعالیت مثل ورزش را انجام دهد.

وی در خصوص مرحله چهارم بیان کرد: شکل بازی در این مرحله تخیلی است و فرد کمتر علاقه ای به بازی جمعی نشان می دهد و تلاش می کند تا در خلوت خود به حل معما یا بازی های فکری بپردازد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین