کد خبر: ۷۸۷۴۷۰
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
درباره ویروس نیل غربی چه می‌دانیم

دردسر تازه نیش پشه برای ایتالیایی‌ها؛ افزایش آمار قربانیان

به طور خاص در تابستان سال جاری افزایش چشمگیر موارد ابتلا در ایتالیا رخ داده که باعث نگرانی مقام‌های بهداشتی آن کشور شده است. تنها در هفته گذشته، ۵۰ مورد دیگر از ابتلا به تب نیل غربی در ایتالیا گزارش شده جایی که عفونت‌های این ویروس در تابستان امسال افزایش یافته است.
دردسر تازه نیش پشه برای ایتالیایی‌ها؛ افزایش آمار قربانیان
آفتاب‌‌نیوز :

پشه‌ها به عنوان آفت تابستان ایتالیا شناخته می‌شوند زیرا گرم‌ترین و مرطوب‌ترین ماه‌های سال منجر به وجود حشرات مزاحم فراوان در تمام اوقات روز می‌شود.

به گزارش یورونیوز، با این وجود، ایتالیایی‌ها آمادگی کم‌تری برای رویارویی با تهدید ناشی از پشه‌های ناقل ویروس نیل غربی دارند بیماری‌ای که بومی آفریقا، خاورمیانه، آسیا و استرالیا بوده و به تازگی به اروپا و امریکای شمالی انتقال یافته است.

به طور خاص در تابستان سال جاری افزایش چشمگیر موارد ابتلا در ایتالیا رخ داده که باعث نگرانی مقام‌های بهداشتی آن کشور شده است. تنها در هفته گذشته، ۵۰ مورد دیگر از ابتلا به تب نیل غربی در ایتالیا گزارش شده جایی که عفونت‌های این ویروس در تابستان امسال افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های تازه منتشر شده از سازمان بهداشت عمومی ایتالیا از جدیدترین عفونت‌ها تعداد کل موارد گزارش شده ابتلا در مناطق شمالی ونتو، پیمونته، لومباردیا و امیلیا رومانیا اکنون به ۱۴۴ نفر رسیده است. سه بیمار دیگر نیز در هفت روز گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این ویروس را به ۱۰ نفر رساند.

شیوع ویروس نیل غربی در اروپا به چه میزان است؟
از سال ۱۹۹۹ میلادی این ویروس که باعث به اصطلاح تب نیل غربی می‌شود از مناطقی که به طور سنتی شیوع داشته دور شده است. اکنون این ویروس در تمام قاره‌های سیاره زمین به جز قطب جنوب یافت می‌شود و در ایالات متحده عامل اصلی بیماری‌های انتقال یافته از طریق پشه است. در اروپا حضور این ویروس نسبتا نادر است. طبق آخرین گزارش مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری که در تاریخ ۳ آگوست منتشر شد حدود ۱۲۰ مورد ابتلا به ویروس نیل غربی در سال جاری گزارش شده است.

با این وجود، داده‌ها یک واقعیت نگران کننده را نشان می‌دهند: از این ۱۲۰ مورد ۹۴ مورد تنها در ایتالیا گزارش شده است و این بیش از سه برابر موارد گزارش شده در یونان است (با ۲۳ مورد) کشوری که در میان چهار کشور اروپایی که وجود ویروس را در قلمروی خود گزارش کرده‌اند رتبه بعدی را از آن خود کرده است. سایر کشورها از جمله صربستان، اسلواکی و رومانی به ترتیب ۲۳.۲ و ۲ مورد ابتلا را گزارش کرده اند.

نگرانی بیش‌تر آن است که از بین افرادی که به این ویروس مبتلا شده‌اند ۱۰ نفر در اروپا تا تاریخ ۱۱ آگوست بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند که همگی آنان در ایتالیا بوده اند. از ابتدای سال جاری، ایتالیا شیوع ویروس را در میان اسب‌ها و پرندگان گزارش کرده است.

شیوع ویروس نیل غربی در سال جاری چه میزان است؟
در هفته گذشته، تعداد مبتلایان گزارش شده در ایتالیا تا تاریخ ۱۱ آگوست به ۱۴۴ نفر رسیده و تنها در یک هفته ۵۰ مورد جدید ثبت شده است. مجموع تلفات این ویروس در هفته در فاصله تاریخ ۱ تا ۷ آگوست از ۵ به ۷ نفر افزایش یافت و پنج مورد در منطقه ونتو یک مورد در امیلیا رومانیا و یک مورد در پیمونته جان خود را بر اثر ابتلا به آن از دست دادند. در هفته گذشته، تعداد قربانیان بار دیگر به ۱۰ نفر افزایش یافت.

موارد ابتلا در ایتالیا عمدتا در شمال آن کشور متمرکز شده‌اند و شهر پادووا در ونتو به عنوان کانون شیوع ویروس در آن کشور در نظر گرفته می‌شود.

با توجه به این که جنوب ایتالیا گرم‌تر و مرطوب‌تر از شمال است گسترش جغرافیایی شیوع شاید تعجب‌آور باشد و برخلاف تصورات درباره زیستگاه بهتر برای پشه‌های حامل ویروس بوده است. با این وجود، مناطق پست ونتو با زیستگاه طبیعی خود در واقع مکان مناسبی برای پرورش پشه‌ها هستند. طبق گزارش روزنامه ایتالیایی «کوریه ره دلاسرا» حشره‌شناسان امسال دریافتند که تعداد پشه‌ها در آن منطقه ۲۷ درصد افزایش یافته است.

علائم ویروس نیل غربی چیست؟
اکثر افراد در واقع اصلا علائمی را بروز نمی‌دهند در حالی که آنانی که علائم را نشان می‌دهند دو تا ۱۴ روز پس از مواجهه با نیش پشه علائم را نشان می‌دهند. علائم ویروس نیل غربی تب همراه با علائمی شبیه آنفولانزا مانند سردرد، بدن درد و اسهال است.

در موارد نادر، آن ویروس قادر است باعث عفونت مغز و پوشش آن (آنسفالیت یا مننژیت) شود که می‌تواند کشنده باشد. همه پشه‌ها ناقل ویروس نیل غربی شناخته نشده اند. دانشمندان به طور خاص گونه کولکس را به عنوان مسئول انتشار ویروس شناسایی کرده اند. پشه‌های کولکس ۴ تا ۱۰ میلی‌متر به رنگ قهوه‌ای و بدون الگوی خاصی روی بدن‌شان هستند. این نوع از پشه به دلیل دارا بودن پروبوسیس (دهان گزنده کوچک) متفاوت از دیگر انواع پشه‌های اروپایی هستند.

پاهای آنان نیز فاقد الگوهای حلقه‌ای کم رنگ و تیره است و شکم این نوع از پشه برخلاف دیگر پشه‌ها گرد و نه صاف است. بعید است که شانس مشاهده پشه را برای مدت طولانی به منظور شناسایی آن داشته باشید و اگر این کار را انجام دهید ممکن است پیش‌تر خون شما را مکیده باشد. اگر پشه‌ای ای به ویروس نیل غربی آلوده شده باشد ویروس از طریق نیش آن منتقل می‌شود.

چرا موارد ابتلا به ویروس نیل غربی در حال افزایش است؟
موارد ابتلا به ویروس نیل غربی در ایتالیا موضوع تازه‌ای نیست اما هرگز به این تعداد در یک تابستان گزارش نشده بود. اگرچه کارشناسان هنوز علت افزایش موارد ابتلا به این بیماری را شناسایی نکرده‌اند مطالعات تازه نشان می‌دهند که بین دمای بالاتر ناشی از گرم شدن سیاره زمین و حالت انفجاری عفونت‌های ناشی از پشه ارتباط وجود دارد. کارشناسان پیش‌تر چند سال پیش هشدار داده بودند که تغییرات آب و هوایی می‌توانند منجر به افزایش تعداد پشه‌های ناقل بیماری شوند.

نتیجه پژوهشی صورت گرفته در سال ۲۰۲۰ میلادی توسط امپریال کالج لندن و دانشگاه تل آویو نشان داد که تا سال ۲۰۳۰ میلادی دمای بالاتر ممکن است باعث تشدید شیوع دنگی، تب زرد و پشه‌های ناقل زیکا در اروپا شود. در مطالعه‌ای دیگر در سال ۲۰۱۹ میلادی پیش بینی شده بود که با افزایش دما، پشه‌های ناقل بیماری به شدت افزایش خواهند یافت دمای بالاتر بدان معناست که فصل تولید مثل پشه‌ها به طور فزاینده‌ای طولانی‌تر می‌شود و هم چنین دوره انتقال بیماری را افزایش می‌دهد.

مقام‌های ایتالیایی در این باره چه می‌کنند؟
مقام‌های ایتالیایی نمی‌توانند کار زیادی انجام دهند به علاوه آن که تنها می‌توانند به مردم بگویند از پشه‌ها دوری کنند زیرا هیچ واکسنی علیه ویروس نیل غربی وجود ندارد و در دسترس نیست.

دولت ایتالیا به شهروندان آن کشور توصیه کرده که هنگام بیرون رفتن در ساعات صبح و عصر (با وجود دمای بالای فعلی) شلوار و آستین بلند بپوشند، از پشه بند در مقابل پنجره‌های خود استفاده کنند و مطمئن شوند که آب راکد در گلدان‌های گل و گیاه و کاسه‌ها وجود ندارد.

توصیه‌های دیگر شامل قطع علف برای جلوگیری از تکثیر پشه‌ها و وارد کردن ماهی به استخرها است تا حشرات به طور طبیعی از بین بروند.

آیا توصیه‌های مسافرتی برای ویروس نیل غربی وجود دارد؟
هیچ اخطاریه‌ای در مورد سفر به ایتالیا یا سایر مناطق آسیب دیده از این ویروس وجود ندارد. با این وجود، علاوه بر توصیه‌های مقام‌های بهداشتی ایتالیا اقداماتی وجود دارد که در صورت سفر به منطقه‌ای که موارد ابتلا به این بیماری را تجربه می‌کنید باید در نظر بگیرید. طبق گفته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده توصیه می‌شود در اقامتگاه‌هایی بمانید که دارای تهویه مطبوع یا پشه بند هستند. هم چنین، از مواد دفع کننده حشرات استفاده کنید. با این وجود، پیش از استفاده از آن مواد به خصوص در مورد حضور کودکان و افراد باردار در محل مورد استفاده اطلاعات و راهنمایی کسب کنید.

آیا باید نگران باشیم؟
کم‌تر از ۱ درصد از افراد آلوده به ویروس نیل غربی (۱ نفر از هر ۱۵۰ نفر) در واقع شدیدترین علائم را بروز می‌دهند و از هر ۱۰۰۰ نفر آلوده تنها ۱ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس می‌میرند. کسانی که تنها علائم خفیف دارند ۲۰ درصد از افراد آلوده را شامل می‌شوند و در بدترین حالت ظرف مدت چند روز یا چند هفته با علائمی مانند تب ویروس را پشت سر می‌گذارند.

افراد مسن بیش‌تر از جوانان در برابر این ویروس آسیب‌پذیر هستند به طوری که بیش‌تر قربانیان در ایتالیا در اواخر دهه هفتم و هشتم زندگی خود بوده اند. با این وجود، ممکن است در ایتالیا اوضاع تا پیش از پایان تابستان بدتر شود. «جورجیو پالو» ویروس‌شناس و رئیس آژانس پزشکی ایتالیا (آیفا) بر اساس گزارش روزنامه ایتالیایی «ایل گازتتینو» انتظار دارد تا ماه سپتامبر میزان شیوع و ابتلا به این ویروس افزایش یابد.

منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین