کد خبر: ۷۸۷۵۱۶
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵

پایش‌های نظارتی و حفاظتی مشترک خراسان رضوی و سمنان برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی ایرانی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی از استقرار تیم‌های محیط‌بانی و انجام پایش های نظارتی و حفاظتی مشترک دو استان خراسان رضوی و سمنان برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی ایرانی خبر داد.
پایش‌های نظارتی و حفاظتی مشترک خراسان رضوی و سمنان برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی ایرانی
آفتاب‌‌نیوز :

مهدی اله‌پور که به‌منظور بازدید از مناطق یوز خیز استان عازم شهرستان‌های جغتای، بردسکن و سبزوار شده بود، افزود: پیرو مشاهدات اخیر یوزپلنگ در زیستگاه‌های مجاور جاده و در حوزه استان سمنان و خراسان رضوی و با توجه به ارزش بالای زیستی و اهمیت این‌گونه به‌عنوان یک‌گونه چتر، تیم‌های محیط‌بانی استان از چند روز گذشته با استقرار در منطقه جهت کنترل خودروها و پایش مناطق با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان مستقر هستند و پایش های نظارتی و حفاظتی مشترک بین دو استان ادامه دارد.

​به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی بابیان اینکه مناطق یوز خیز شهرستان‌های جغتای، بردسکن و سبزوار که در آن این‌گونه ارزشمند دارای سابقه مشاهده است، نسبت به بررسی مناطق و اقدام به تدوین طرح حفاظتی برای این مناطق شده است، بیان کرد: با بررسی گزارش‌های موجود، یوزپلنگ آسیایی از گونه‌های درخطر انقراض کشور به‌دفعات در زیستگاه‌های شهرستان بردسکن مشاهده و گاهی تصویربرداری نیز شده است ، ازاین‌رو مطالعه و بررسی مناطق بیابانی غرب استان که در مجاورت با پارک ملی توران قرار دارند از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر یوز در مناطق نایبندانِ طبس، بافق، دره انجیر و کالمند در استان یزد، ذخیره‌گاه زیست‌کره توران و پارک ملی کویر در سمنان، میاندشت در خراسان شمالی و بجستان در خراسان رضوی مشاهده‌شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی با اذعان به اینکه ازجمله دیگر مناطق حفاظت‌شده‌ای که به‌تازگی در آن‌ها یوزپلنگ شناسایی‌شده می‌توان به منطقه حفاظت‌شده درونه در شهرستان بردسکن اشاره کرد، ابراز کرد: بر اساس موجود سوابق ثبت اولین حضور یوزپلنگ در شهرستان بردسکن استان خراسان رضوی مربوط به سال ۱۳۵۹ است.

وی با تأکید بر اینکه بیشترین مشاهدات یوز ایرانی مربوط به استان خراسان اظهار کرد: در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۱ توسط محیط‌بانان مستقر در محیط‌بانی درونه ثبت چندین مشاهده ثبت‌شده است.

اله‌پور در خصوص مشاهدات این‌گونه ارزشمند در خراسان رضوی، به سال ۱۳۹۱ اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۱ مصادف با روز عید مبعث پیامبر اکرم (ص)یکی از دامداران روستای کلاته برق گزارشی مبنی بر حمله یوزپلنگ به دام‌هایشان در مرکز منطقه حفاظت‌شده درونه به اداره حفاظت محیط‌زیست بردسکن می‌دهد، ازاین‌رو مأمورین مستقر در محیط‌بانی درونه سریعاً به محل عزیمت و موفق به تصویربرداری از یک قلاده یوزپلنگ ایرانی در آن محل شدند. این تصویربرداری اولین ثبت تصویر از یوزپلنگ ایرانی در استان خراسان رضوی و منطقه حفاظت‌شده درونه بعد از سال ۵۹ است.

وی در خصوص اقدامات انجام‌شده توسط اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان به‌منظور حفظ این‌گونه ارزشمند تصریح کرد: آموزش جوامع محلی شامل برگزاری کارگاه‌های آموزشی، توزیع بسته‌های زیست‌محیطی و ...، انجام آموزش‌های چهره به چهره، ارتباط مستمر با دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاهای داخل و پیرامون منطقه حفاظت‌شده درونه در جهت آموزش و اطلاع‌رسانی، حضور از دفتر پروژه حفاظت یوزپلنگ ایرانی به شهرستان بردسکن و برگزاری کلاس آموزشی توسط کارشناسان و همچنین افزایش گشت و کنترل و حضور مأموران در منطقه ازجمله اقداماتی است که در خصوص افزایش ضریب حفاظتی در منطقه حفاظت‌شده درونه در دستور کار قرارگرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی بابیان اینکه مستندات نشانگر آن است که در منطقه حفاظت‌شده درونه و پناهگاه حیات‌وحش دشت لاغری شهرستان بردسکن که تقریباً چسبیده و متصل به مجموعه توران است، دارای جمعیت یوزپلنگ آسیایی است، گفت: در سنوات گذشته حضور یوزپلنگ در برخی از مناطق این استان ازجمله بجستان نیز منطقه حفاظت‌شده پروند شهرستان سبزوار و محدوده منطقه حفاظت‌شده سیرخون شهرستان خواف نیز ثبت‌شده است.

اله‌پور با اشاره به اهمیت حضور این‌گونه ارزشمند در مناطق تحت حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی، حفاظت و نجات این‌گونه ارزشمند را نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی ازجمله وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه‌وبودجه و استانداری خراسان رضوی بیان کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین