کد خبر: ۷۸۷۵۹۱
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲

آیا هر آتشی با آب خاموش می‌شود؟

تصور رایجی وجود دارد که بر اساس آن آب نقطه مقابل آتش است و به همین دلیل نیز عمده مردم از آب برای خاموش کردن آتش استفاده می‌کنند. اما آیا هر آتشی می‌تواند با آب خاموش شود یا گاهی آب روی آتش سبب شعله‌وری بیشتر آن می‌شود؟ یک کارشناس ایمنی و اطفای حریق درباره آتش‌هایی گفته که ممکن است با آب خاموش نشود.
آیا هر آتشی با آب خاموش می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

رامین نایب‌پور با اشاره به آتش‌هایی که با آب خاموش نمی‌شود، گفت: آتشی که توسط مایعات سریع الاشتعال مانند بنزین که ساختار آن‌ها متشکل از مولکول‌های غیر قطبی است ایجاد می‌شود قابلیت خاموش شدن با آب را ندارد. گاهی جریانات الکتریکی نیز می‌توانند باعث ایجاد آتش شوند و این آتش نیز نمی‌تواند با آب خاموش شود. همچنین فلزات قابل اشتعال مانند سدیم، پتاسیم، زیرکونیم، فسفر سفید و... نیز همین شرایط را ایجاد می‌کنند.

نایب‌پور که از آتش‌نشانان با سابقه است از احتمال برافروخته‌تر شدن آتش در صورت برخورد با آب نیز صحبت کرد و گفت: شاید این موضوع کمی متناقض و پارادوکسیکال باشد اما، استفاده از آب در شرایطی خاص می‌تواند آتش را برافروخته‌تر کند. اگر آتش‌سوزی به وسیله برخی عناصر خاص که قابلیت واکنش با آب را دارند ایجاد شده باشد نمی‌تواند با آب خاموش شود و برخورد آب با این عناصر باعث گسترش حریق می‌شود.

وی درباره جایگزین‌های آب برای متوقف کردن حریق و خاموش کردن آتش در چنین مواردی نیز گفت: هر کدام از ابزارها و وسایل اطفای حریق به روشی خاص می‌توانند جلوی آتش‌سوزی را بگیرند. هر چیزی که بتواند یکی از سه ضلع مثلث آتش متشکل از ماده سوختنی، اکسیژن و انرژی فعالسازی را بگیرد ممکن است برای خاموش کردن آتش کاربردی باشد. در حریق های متفاوت عناصر اطفایی گوناگونی وجود داردند که هر کدام با خاصیت جداگانه‌ای فعالیت می‌کنند.

نایب‌پور با اشاره به آتش‌سوزی‌های ناشی از جریان الکتریسیته و راه‌های موجود برای اطفای آن‌ها گفت: وقتی الکتریسیته باعث ایجاد آتش می‌شود، ابتدا باید جریان الکتریسیته را قطع کرد. زمانی که جریان برق متوقف شود، می‌توان با هر ماده‌ای اطفایی حتی آب، حریق را اطفا کرد. با این وجود توصیه می‌شود که در چنین حریق‌هایی با گاز کربن دی‌اکسید عملیات اطفای حریق انجام شود.

این کارشناس ایمنی و اطفای حریق با اشاره به تاثیرات بخار آب روی انواع حریق نیز گفت: بخار آب می‌تواند در شرایط گوناگون تاثیرات گوناگونی روی آتش داشته باشد. بخار آب در واقع هم با کاهش اکسیزن محیط و کمتر کردن ماده اولیه برای ایجاد آتش در امر اطفا حریق موثر است و هم با کاهش اکسیژن محیط سبب خفگی افرادی می‌شود که ممکن است در محل حریق محبوس شده باشند.

وی با تاکید بر نقش آب به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل خاموش‌کننده آتش اظهار کرد: با تمامی این موارد، می‌توان از آب در شرایط خاص و با استفاده از ابزار خاص در تمامی گروه‌های حریق استفاده کرد، اما لازم است این اقدام از سوی افراد متخصص و آشنا با قواعد اطفای حریق انجام شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین