کد خبر: ۷۸۷۹۷۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۹
وضعیت آب شرب شهرکرد پس از حل مشکل نیز به شدت ناپایدار است

تصاویر| قطعی آب شهرکرد ۷ روزه شد| وزیر نیرو: حل مشکل زمانبر است

قطعی یک هفته‌ای آب در شهرکرد معضلات جدی ایجاد کرده است، مردم آب شرب مورد نیاز خود را از خانه‌های فامیل خود که آب خانه‌شان وصل است یا تانکر‌های آبرسانی سیار تهیه می‌کنند.
تصاویر| قطعی آب شهرکرد ۷ روزه شد| وزیر نیرو: حل مشکل زمانبر است
آفتاب‌‌نیوز :

بارندگی شدید و وقوع سیلاب در شهرستان کوهرنگ موجب گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ که منبع تأمین آب شرب شهرکرد و شهر‌های اطراف است، شد. در نتیجه گل‌آلودی این چشمه، آن را از مدار تامین آب شرب شهرکرد، شهر‌های اطراف و حدود ۶۵ روستا، خارج کرد و تأمین آب شرب شهرکرد به مشکل رسید.

به گزارش آفتاب‌؛ برای مدیریت این اتفاق، چاه‌هایی که در اختیار کشاورزان، شهرداری و ... بود، وارد مدار تامین آب شدند تا این مشکل مرتفع شود همچنین خط اضطراری سامان فعال و ظرفیت آن افزایش یافت. اما با تمام تلاش‌ها امروز هفتمین روز است که شهرکرد و دیگر شهر‌ها و روستا‌ها هنوز مشکل آب شرب دارند و همچنان آبرسانی سیار با ۱۰۰ تانکر در شهرکرد انجام می‌شود.

وزیر نیرو، روز گذشته: ۲ روز دیگر مشکل قطعی آب حل می‌شود

به نوشته تسنیم؛ علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو روز گذشته در بازدید از تاسیسات آبی و تصفیه‌خانه‌های استان، گفته بود: برای تامین آب شرب شهرکرد و مناطق اطراف ۴ سامانه جاگزین برنامه‌ریزی شده که ۲ سامانه وارد مدار و ۲ سامانه دیگر تا ساعات و روز‌های آتی وارد مدار می‌شوند. با اتمام این‌کار کسری آب شرب شهر به طور کامل جبران می‌شود، در حال حاضر برخی از نقاط شهر با کمبود جدی آب مواجه هستند. پیش بینی می‌شود در طی دو روز آینده شرایط نسبتا پایدار شود.  از مردم عزیز درخواست داریم تا در مصرف آب صرفه جویی کنند که امکان افزایش حجم مخازن در سطح شهر به وجود آید و آب بتواند به تمام شهر برسد.

نماینده شهرکرد: زیرساخت‌های انتقال آب ضعیف است

احمد راستینه، نماینده شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این به خبرنگار تسنیم گفته بود: متاسفانه انتقال‌های سنتی آب باعث شده با وقوع یک سیلاب و کدر شدن چشمه کوهرنگ، این اتفاق قطعی آب بیفتد و ما نتوانیم خدمات خوبی به مردم بدهیم. مهمترین مسئله در بحث آب شرب شهرکرد به عنوان مرکز استان، ضعیف بودن زیرساخت‌های لازم برای انتقال آب و عدم وجود یک تصفیه‌خانه پیشرفته است. در تماس تلفنی با وزیر نیرو، مقرر شد با تمرکز بر ارتقای زیرساخت‌های انتقال آب، پروژه آب شرب نیمی از جمعیت استان سرعت گیرد.

وضعیت آب شرب شهرکرد پس از حل مشکل نیز به شدت ناپایدار است

مرتضی درخشان، رئیس صنف کشاورزان استان چهارمحال و بختیاری نیز اظهار داشت: وضعیت آب شرب اصلا مناسب نیست و از مردم درخواست می‌شود در مصرف آب صرفه جویی کنند، برخی مناطق اصلا آب ندارند و در مناطقی که آب هست باید به فکر صرفه جویی بود تا این بحران بدتر نشود. هرساله در استان چهارمحال و بختیاری شاهد تنش‌های آبی هستیم، با توجه به عدم اجرای آبرسانی پروژه بن-بروجن با کارشکنی‌ها، وضعیت آب شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و بن به شدت ناپایدار است و هرگز نباید روی آب شرب مردم حساب باز کرد چرا که هر لحظه ممکن است اتفاقی بیفتد.

رئیس صنف کشاورزان استان چهارمحال و بختیاری گفت: خوشبختانه کشاورزان دشت شهرکرد و شهر‌های تابعه همکاری خوبی داشتند، تا کنون ۱۷ چاه کشاورزی وارد مدار تامین آب شد، شایان ذکر است با این اقدام کشاورزان متضرر شدند، اما علیرغم این مسئله به ما کمک کردند. امید است با تشکیل خط اضطراری ۱ و اجرای خط دوم و سوم آب هر چه سریعتر آب شرب مردم تامین و مشکل هر چه سریعتر رفع شود. علاوه بر اینکه از چاه کشاورزان استفاده می‌شود، از دو ایستگاه پمپاژ آن‌ها نیز کمک گرفته شده است و به زودی مشکل آب رفع می‌شود. کشت کشاورزان نیاز به آبیاری دارد و هر روز که می‌گذرد حتما شاهد خسارات هستیم.  چند چاه دائمی گرفته شد، کشاورزان چاه‌ها را با مدت زمان یک هفته، پنج روز، سه روز و ... در اختیار قرار دادند تا وارد مدار تامین آب شود، در واقع آب این چاه‌ها، قابل شرب هستند و مشکلی ندارند.بخاطر وضعیت پیش آمده از مردم عذرخواهی می‌کنیم، اما تمام تلاش را داریم تا بتوان این مشکل را رفع کرد، مردم در این وضعیت حتما صرفه جویی کنند. شایان ذکر است عدم اجرای پروژه بن-بروجن این بلای خانمان سوز را بر سر استان چهارمحال و بختیاری آورده است که باید هر چه زودتر اجرایی شود.

میزان کدورت چشمه کوهرنگ افزایش یافت

معاون توسعه و منابع آب شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به نوسان کدورت آب چشمه کوهرنگ گفت: در حالی که طی روز‌های گذشته میزان کدورت چشمه به ۱۰۰ رسیده بود، اما در روز یکشنبه به ۴۰۰ و در روز دوشنبه ۲۴ مردادماه ۱۴۰۱ به ۲۷۰ رسید.

دلیل وجود کدورت آب در سرچشمه کوهرنگ چهارمحال و بختیاری وقوع بارش‌های سیلابی و بارش باران تابستانی از ۱۶ مردادماه اعلام شده است. متداول‌‍‍‌ترین واحد اندازه‌گیری کدری آب، NTU که مخفف Nephelometric Turbidity Unit است که برخی از کارشناسان حداکثر حد مجاز برای میزان کدری آب آشامیدنی ۵ NTU و در شرایط ایده‌آل کمتر از ۱ NTU می‌دانند.

مراد محمودی روز دوشنبه در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه با این وجود همچنان برای تصفیه آب چشمه باید درصد آلودگی بسیار کمتر از وضع موجود شود، به آخرین تلاش‌های انجام شده برای جبران کسری آب شرب شهرکرد و سایر شهر‌ها و روستا‌های در مسیر خط انتقال کوهرنگ اشاره کرد و گفت: با تجهیز و بسیج تمام امکاناتی که در اختیار استان و وزارت نیرو قرار دارد در تلاش برای رفع مشکل کمبود آب شرب استان هستیم و در همین راستا عملیات اجرایی ۲ خط پدافندی در استان آغاز شده و با تکمیل این عملیات پیش‌بینی می‌شود طی پنج روز آینده مشکل آب شرب شهرکرد برطرف شود.  همچنین تاکنون ۱۵ چاه از بخش‌های مختلف تامین و به مخازن آب شهرکرد اضافه شده است، اما همچنان انتظار می‌رود کشاورزان همکاری بیشتری داشته باشند و در ساعاتی که نیاز به آبیاری محصولات خود ندارد چاه را در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار دهند.

محمودی با توصیه نسبت به صرفه‌جویی در مصرف آب، خاطرنشان کرد: در برخی نقاط شهر که آب از فشار بهتری برخوردار است مشاهده می‌شود که برای مصارف غیرشرب از جمله شست‌وشوی ماشین استفاده می‌شود.

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو نیز در خصوص آخرین وضعیت تامین آب چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: در پی سیل‌های اخیر در ٢٠ استان کشور، حوزه آب، برق و زیرساخت‌های کشور و از جمله این مناطق، به استان چهارمحال و بختیاری خسارت قابل توجهی وارد شده است و امیدوارم با کمک‌های دولت و اقدامات لازم این خسارات برطرف و جبران شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه یکی از مناطق آسیب‌دیده چشمه کوهرنگ است، گفت: در اثر سیل آب این منطقه کدر و از حد استاندارد خارج شد و متاسفانه این موضوع همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به بازدید خود از این منطقه ادامه داد: میزان کدری آب نسبت به روزهای اول کمتر شده تا روز گذشته اما روز یکشنبه قدری کدورت بالاتر رفت و با توجه به این موضوع، در پی جایگزین کردن سهم چشمه کوهرنگ هستیم تا بتوانیم در واقع بیش از ۵٠ درصد آب شهرکرد را که از این منطقه تامین می‌شود را با سامانه‌های اضطراری جایگزین کنیم.

محرابیان با بیان اینکه حجم آب بالا بوده و ایجاد سامانه‌های اضطراری نیز زمان‌بر است، گفت: دستور بسیج تمامی امکانات کشور داده شده و همزمان حدود چهار سامانه برای جایگزین کردن چشمه کوهرنگ در حال اجرا است.

وی با اشاره به وارد مدار شدن دو سامانه و تامین بخشی از آب چشمه، اضافه کرد: دو سامانه اضطراری دیگر هم طی ساعت‌ها و روزهای آینده وارد مدار خواهد شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر برخی از نقاط شهر با کمبود جدی آب مواجه است، گفت: در ساختمان‌های دارای طبقات، آب در طبقه اول تامین می‌شود. شرایط تامین آب نسبت به روزهای آینده کمی‌ بهتر شده اما اصلا قابل قبول نیست. اعتبارات ضروری برای حل این مشکل به صورت نقدی پرداخت شده و امیدواریم طی یکی دو روز آینده مشکل رفع شود.

محرابیان با تقدیر از مردم بخاطر همکاری بسیار خوب، بر ضرورت صرفه‌جویی در این شرایط تاکید کرد.

سخنگوی صنعت آب کشور نیز از تلاش وزارت نیرو برای حل کامل مشکل آب شرب شهرکرد ناشی از گل آلودی چشمه کوهرنگ خبر داد.

فیروز قاسم‌زاده درباره وضعیت آب شرب شهرکرد گفت: همزمان با بارش‌های اخیر در کشور، بارش‌های شدیدی در منطقه کوهرنگ به وقوع پیوست که باعث بروز سیلاب در رودخانه‌ها شد و در اثر سیلاب‌ها، چشمه کوهرنگ به‌عنوان یکی از منابع تأمین آب شرب شهرکرد گل‌آلود شد و غلظت رسوبات در آب چشمه افزایش یافت. همین مساله موجب بروز اختلال در عملکرد تصفیه‌خانه آب شرب شهرکرد و در نتیجه افت فشار در بخشی از شبکه توزیع آب شد. از ساعات اولیه بروز این اختلال، تیم‌های عملیاتی وارد عمل شدند و ضمن تأمین آب موقت از طریق روش‌های جایگزین نظیر آب تانکری و آب بسته‌بندی، عملیات اجرایی اصلاح تصفیه‌خانه برای رفع دائمی مشکل، آغاز شد.متاسفانه به‌دلیل طولانی شدن زمان گل‌آلودی چشمه کوهرنگ و رفع نشدن موضوع تاکنون، فشار بخش اندکی از شبکه توزیع در نواحی مرتفع شهرکرد به حالت عادی بر نگشته است و حدود پنج درصد شهر با قطعی و افت فشار مواجه هستند.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت تأمین آب مورد نیاز شهروندان عزیز شهرکرد، حسب دستور وزیر نیرو، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در روزهای گذشته با حضور در استان چهارمحال و بختیاری، شخصا مدیریت موضوع را بر عهده گرفته و امروز نیز وزیر نیرو برای رصد دقیق موضوع و سرعت بخشیدن به عملیات بازگشت کیفیت آب به شرایط عادی، به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده تا در حداقل زمان ممکن،‌ پایداری شبکه آب شرب شهرکرد درسطح کل شهر حاصل شود.

به سبب وقوع بارش‌های سیل‌آسا در چهارمحال و بختیاری، آب چشمه کوهرنگ که از چشمه‌های مهم و حیاتی این استان به شمار می‌رود از روز یکشنبه ۱۶ مرداد گل‌آلود و از مدار آبرسانی خارج شد و همین موضوع سبب ایجاد تنش آبی در این استان شد.

نصب تجهیزات رفع کدروت، اضافه شدن تعدادی تانکر آبرسانی به امکانات چهارمحال و بختیاری و توزیع آب در محلات، راه‌اندازی ایستگاه‌های بسته‌بندی آب و اضافه کردن تعدادی چاه از بخش کشاورزی، شهرداری و دستگاه‌های اجرایی از جمله اقداماتی است که تاکنون برای رفع مشکل انجام شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
3
16
آقای محرابیان حل مشکل دروغگوئی چقدر زمان میبرد؟ تمام آب تونل کوهرنگ رُ بردی برای اصفهان حالا...میگی گل آلود شدن مسبب قطعی آب هستش؟
ناشناس
|
Sweden
|
۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
0
6
سلام
بارها درباره محله فساد یعنی بلوار فردوس خیابان ابراهیمی روبروی برج افق اطلاع رسانی کرده ایم . از ساعت ۹ امشب تاکنون که مطلب می نویسم لاتهایی در کوچه ۱۹ ...مزاحم مردم شده عربده کشی و تهدید و فحاشی به زنان و دختران کرده و قبلا گفتند از ... یاری رسان در محل دارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
0
12
شرم آوره . چرا وزیر نیرو پاسخگو نیست ؟ تا کی باید از انتقال آب آسیب دید ؟
f
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
0
0
چه وضعشه آب یه طرف . آب گرم هم حتی نمیشه داشت چون فشار آب کمه پکیج ها بهشون فشار میاد و آب گرم هم نداریم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین