کد خبر: ۷۸۷۹۷۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۳

وزیر نیرو: احیای دریاچه ارومیه شکست نخورده

اطلاعات مربوط به دریاچه ارومیه و دیگر آمار و اعداد مربوط به وزارت نیرو مدام احصا شده و انتشار می‌یابد/ طرح احیای دریاچه ارومیه نیازمند مردمی‌سازی است/ مصرف برق برخی سفارتخانه‌ها به شدت بالاست/ حقابه رسمی ایران از هیرمند در آینده دریافت و در چارچوب دیپلماسی آب عمل می‌شود.
وزیر نیرو: احیای دریاچه ارومیه شکست نخورده
آفتاب‌‌نیوز :

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، در پاسخ به انتقادات در مورد به‌روزرسانی نشدن اطلاعات دریاچه ارومیه و امنیتی‌ دیدن این پرونده در دولت جدید، ضمن رد کردن این موضوع از ضرورت مردمی‌سازی طرح احیای دریاچه ارومیه گفت.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، در پاسخ به پرسشی درباره انتقادات در مورد به‌روزرسانی نشدن اطلاعات دریاچه ارومیه و امنیتی‌ دیدن این پرونده در دولت جدید، ضمن رد کردن این موضوع از ضرورت مردمی‌سازی طرح احیای دریاچه ارومیه گفت. او همچنین نظارت بر مقدار آب و همچنین شیوه مصرف آب چاه‌های حوزه دریاچه را یکی از برنامه ضروری دانست.

صبح امروز (دوشنبه ۲۴ مرداد) علی‌اکبر محرابیان در نشستی خبری ضمن برشمردن اقدامات انجام شده و همچنین برنامه اصلی وزارت به پرسش‌های خبرنگاران هم پاسخ گفت. وزیر نیرو در این نشست درباره شیوه حکمرانی آب گفت: «نیازمند مدل حکمرانی موثر در آب کشور هستیم؛ چهار عنصر اصلی این شیوه حکمرانی مشترکان ذی‌نفع، شفافیت، عدالت و قانون است. اینها چهار عنصر مهم در ارتقای حکمرانی آب کشور هستند که در طی این یک سال بیشترین وقت من صرف این موضوع شد که مدلی ارائه کنیم تا حکمرانی آب را با این پارامترها و اقلیم طراحی کنیم. آئین‌نامه‌ای امروز احصا شده که برای کلمه کلمه آن وقت گذاشتیم و حالا در مرحله تصویب شورای عالی آب است.»

محرابیان در ادامه و درباره شرایط کنونی دریاچه ارومیه هم گفت: «طرح احیای دریاچه به اهداف خود نرسیده ولی نمی‌توان گفت شکست خورده است چون معلوم نیست اگر این طرح نبود چه اتفاقی رخ می‌داد. اعتقاد من این است که طرح احیا نیازمند اصلاح و بازبینی است. مساله مهم دیگر مردمی کردن این طرح است و شاید مهم‌ترین ایراد همین استفاده نکردن از ظرفیت‌های مردم است. موضوع مهم دیگر مدیریت مصرف آب چاه‌هاست که اصلاحاتی در این زمینه هم داریم.»

محرابیان در حاشیه این نشست و در پاسخ به پرسش خبرنگار اعتمادآنلاین درباره به‌روزنشدن برخی آمار و اطلاعات مربوط به دریاچه گفت: «شفافیت یکی از ارکان ضروری در مدل تازه شیوه حکمرانی آب است و ما هم به این شفافیت در همه پروژه‌ها پایبندیم. این حرف‌ها درست نیست و اطلاعات مربوط به دریاچه و دیگر آمار و اعداد مربوط به وزارت نیرو مدام احصا شده و انتشار می‌یابد.»

او همچنین درباره شرایط برق کشور و نبود خاموشی برق خانگی در تابستان امسال گفت: «یکی از مسائل اصلی محور بحث ما این بود که چگونه نقطه بهینه را پیدا کنیم که بالاترین میزان رضایت مردم و بالاترین تولید را بر اساس میزان برق موجود داشته باشیم. در این طرح تصمیم بر این شد که خاموشی خانگی صفر تعیین شود و در کنار آن موضوع ادارات را به این صورت پیش بردیم که بیش از ۳۰ درصد صرفه‌جویی کنیم. کاهش ساعت کاری، استفاده از مولد برق در ادارات (جالب است بدانید بسیاری از ادارات ما مولد برق داشتند ولی استقاده نمی‌کردند) و موضوع سوم هم تنظیم درجه حرارت. امروز می‌توانم بگویم نسبت به سال گذشته در بخش ادارات ۳۰ درصد صرفه‌جویی در برق داشتیم که به عبارتی به خانوارها تقدیم شد.» محرابیان همچنین درباره پاداش به مردم برای کاهش مصرف برق هم گفت: «حدود ۴۰ درصد مردم صرفه‌جویی کردند؛ یعنی ۱۱ میلیون. تا تیرماه امسال هم ۲۵۰ میلیارد تومان پاداش پرداخت شد. برخی تخفیف گرفتند، برخی رایگان شد و برخی هم حتی بستانکار شدند.»

وزیر نیرو درباره میزان مصرف برق صنایع و برنامه‌های اجراشده هم گفت: «از ۶۳۰ هزار واحد، ۵۸۰ هزار واحد عمدتاً خرد و کوچک مانند برق خانگی هیچ قطعی نداشتند. ۵۰ هزار واحد که عمدتاً در شهرک‌های صنعتی هستند یک روز تعطیلی داشتند؛ روز تعطیل را چرخشی کردند و یک روز در هفته از ۱۱ صبح تا ۱۱ شب تعطیل شدند که با این تعطیلی لطمه‌ای هم به این عزیزان وارد نشد. درباره ۴۰ هزار واحد صنعتی پرمصرف هم بر اساس برنامه خودشان پیش رفتیم. برای این بخش ۱۱ درصد بیش از سال پیش برق تامین شد.»

محرابیان همچنین در بخشی از سخنان خود به مصارف آب و برق سفارتخانه‌های حاضر در تهران اشاره کرد و مصرف برخی از این سفارتخانه‌ها را بسیار بالا دانست. او با اشاره به سیاست وزارت نیرو برای تعرفه‌گذاری آب و برق، تاکید کرد: «بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱، مشترکانی که میزان مصرف آنها خارج از الگو باشد، نباید از یارانه بهره‌مند شوند و قیمت تمام شده را بپردازند. ۸۰ درصد جامعه الگو را رعایت می‌کنند و بر اساس این نگاه آیین‌نامه‌ای را به دولت بردیم و تصویب شد که در نیمه دوم سال نیز اقدام کردیم تا مراحل کمیسیون و تصویب انجام شود و اجرای آن به دی‌ماه و اوایل بهمن‌ماه موکول شد. بر اساس این نگاه و آیین‌نامه هیچ‌گونه رشد قیمت آب و برق صورت نگرفت و قیمت‌ها مانند سال قبل اعمال شد و حتی به افرادی که صرفه‌جویی هم کردند، پاداش تعلق گرفت اما برای مشترکانی که بیش از الگو مصرف داشتند تعرفه پلکانی هدف‌گذاری شد.»

او با بیان اینکه برای بودجه ۱۴۰۱ آیین‌نامه پیشنهادی تعیین شده و اصلاحاتی در حال انجام است که مصوب خواهد شد، گفت: «نگاه کلی این است که دست پرمصرف‌ها در جیب کم‌مصرف‌ها نباشد، به‌طور مثال، یکی از اصلاحیه‌های صورت گرفته این است که در شرایط فعلی به ناحق مصرف سفارتخانه‌های خارجی بسیار ارزان لحاظ شده و با توجه به اینکه برخی از آنها مصارف عجیب و غریبی دارند، این موضوع باید اصلاح و قیمت تمام شده از آنها اخذ شود. دلیلی ندارد که هزینه پرداختی سفارتخانه‌ها این‌قدر ارزان باشد و شاید اصلاً خودشان این را نخواهند.»

وزیر نیرو درباره بحث‌های مختلف درباره چاه‌ها و بحث برداشت آب ژرف هم گفت: «درباره آب‌های ژرف نباید افراط و تفریط داشته باشیم. ما نه به صورت ۱۰۰ درصدی مخالف مصرف آب ژرف هستیم و نه موافق توسعه آن در سطح کشور. شورای راهبردی در وزارت نیرو ایجاد کردیم که بخش‌های علمی و عملی در آن حضور دارند. در کنار آن نیز مطالعات لازم در حال انجام است و به موضوع محیط زیست نیز به عنوان یک اصل و بنا نگاه می‌کنیم. آب‌های ژرف مورد تایید وزارت نیرو بوده اما نگاه استراتژیک به آن نداریم و با حفظ مسائل محیط‌زیستی کارهای مطالعاتی در این حوزه را پیش خواهیم برد.»

یکی از مسائل مطرح‌شده در این نشست حقابه هیرمند بود که محرابیان در این باره هم گفت: «یک حقابه قانونی از افغانستان داریم که در شرایط نرمال باید ۸۲۰ میلیون مترمکعب از مسیر هیرمند آب تحویل بگیریم که در طول سال‌ها این تامین آب انجام شد، اما در سال‌های گذشته در افغانستان و ۷۰ کیلومتری ایران در بند کمال‌خان یک سازه الحاقی ساخته شد که آب را از مسیر طبیعی خود منحرف و به نقطه جنوب هدایت می‌کند. متاسفانه یکی دو سال است که این اتفاق افتاده و زمانی که آب به این سمت پیش می‌رود حتی ولایت‌های افغانستان در همجواری ایران نیز از این آب محروم می‌شوند.»

او با بیان اینکه در سفر اخیر مذاکرات فراوانی با مقام افغان داشتیم و اعلام کردیم این سازه الحاقی مانع دریافت حقابه ما از هیرمند شده، گفت: «این موضوع را طرف افغان پذیرفت و بنا بر این شد که یک قطره آب هم به آن سمت نرود. در سیلاب بارش‌ها و رهاسازی‌های آینده، حقابه رسمی ایران دریافت و در چارچوب دیپلماسی آب عمل می‌شود. در سال آبی جاری در فصل پاییز و زمستان ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب به این سمت رفته که در واقع هدر رفته است؛ یعنی نه ما از حقابه خودمان استفاده کردیم و نه افغانستان توانست از این آب بهره‌مند شود، اما امروز هیات حاکمه افغانستان به این نتیجه رسیده که طرح انحرافی به ضرر هر دو کشور است و هر دو را از حق خود ساقط می‌کند. دولت افغانستان رسماً اعلام کرده به معاهده پایبند است و اجازه انحراف آب را نخواهد داد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین