کد خبر: ۷۸۷۹۸۵
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۲

ترامپ بین صعود دوباره و آغاز سقوط در پی یورش به محل اقامتش در فلوریدا

یورش ناگهانی و پیش‌بینی نشده ماموران اف.بی.آی به اقامتگاه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، تمامی معادلات و حساب و کتاب‌ها را بر هم زد و اکنون او وارد جنگ سیاسی-حقوقی شده که احتمال دارد آخری باشد و از آنجایی که او شکست را نمی‌پذیرد، ممکن است در این جنگ از تمامی کارت‌های خود که قدرتمندترین آنها حزب جمهوری‌خواه مطیعش و مردمی که پیرو او و آماده خشونت هستند، استفاده ‌کند و نگرانی‌هایی در آمریکا بابت تکرار یورش به کنگره و یا چیزی شبیه به آن پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ وجود دارد.
ترامپ بین صعود دوباره و آغاز سقوط در پی یورش به محل اقامتش در فلوریدا
آفتاب‌‌نیوز :

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا پس از یورش عصر دوشنبه ماموران اف‌.بی‌.آی به اقامتگاهش در ایالت فلوریدا بار دیگر به عرصه سیاسی بازگشت تا خود را در رویارویی قاطع با قانون ببیند، این ماجرا یا او را مجبور می‌کند صعودش را تجدید کرده و ریاستش بر حزب جمهوری‌خواه را قطعی کند و یا اینکه او را به مسیر پایانی و خروج نهایی‌اش از عرصه سیاسی سوق می‌دهد، در هر دو حالت و همانگونه که برخی هشدار می‌دهند، این راه طولانی، پرهزینه و چه بسا خطرناک‌تر و بدتر از شوک انتخابات ۲۰۲۰ خواهد بود.

به گزارش سایت العربی الجدید، اولین دستاورد ترامپ از این عملیات، حضور گسترده جمهوری‌خواه‌ها در اطرافش بود و این شامل همپیمنانان او در کنگره و تریبون‌های رسانه‌ای و پایگاه انتخاباتی محافظه‌کار حامی او بود که یورش به اقامتگاه مارالاگو را حمله‌ای تحریک‌آمیز علیه رئیس جمهور دانستند. آتش واکنش‌های این طرف‌ها موجی از تهدیدها به حضور مسلحانه در خیابان‌ها و هدف قرار دادن ماموران اف‌.بی.آی و درخواست برای توقف پشتیبانی مالی از این سرویس را که مهم‌ترین و مؤثرترین و خبره‌ترین راهکار امنیتی در آمریکا محسوب می‌شود، به دنبال داشت.

تا این لحظه چیزی شبیه به اینها و نه حتی یک تظاهرات حاصل نشده اما طبق هشدارهای مسؤولان امنیتی احتمال خشونت وجود داشته و جدی است، این اتهام وجود دارد که سرویس (اف.بی.‌آی) برای تسویه حساب‌های سیاسی، عامدانه و با هدف آغاز هجمه‌ها به رئیس جمهور سابق عملیاتی را از طریق شبیه‌سازی جنایتی که منجر به محاکمه و مجازات کیفری علیه ترامپ می‌شود، ساخته و پرداخته است.

مطلبی که در مورد آن اختلاف‌نظری وجود ندارد این است که اف.بی.‌آی طبق روال همیشگی در یورش‌ها، از قبل از دستگاه قضایی فدرال ویژه آن ایالت اجازه تفتیش را می‌گیرد و معروف است که قضات نیز تنها در صورتی که درخواست صدور مجوز از شروط قانونی لازم برخوردار باشد، با چنین مواردی موافقت می‌کنند، در این مورد محتوای حکم قضایی به طرف مورد هدف ابلاغ شد و این حکم بر اساس آنچه قاضی را متقاعد کرده رئیس جمهور سابق پس از اتمام دوره مسؤولیت خود و پیش از ترک کاخ سفید اسنادی حاوی اطلاعات محرمانه مربوط به امنیت ملی را به جای تحویل به آرشیو ملی به خانه خود برده، صادر شد. قاضی این اسناد را دارایی کشور قلمداد و تاکید کرد، در صورتی که چنین اقدامی انجام شده باشد، بر خلاف قانون بوده و در سطح جنایت کیفری است، بر این اساس قاضی اجازه بازرسی محدودی را که شامل تمامی بخش‌های اقامتگاه ترامپ نبوده و در روز انجام شود، صادر کرد.

تا این لحظه ترامپ محتویات صندوق ۱۲ را که ماموران اف.بی.آی از خانه‌اش مصادره کردند و بردند، و حکم قضایی که دریافت کرده و اجازه اجرای این عملیات را که به روایتی بر اساس اظهارات یک گزارشگر مخفی و یا به روایت دیگری در نتیجه توقف مذاکرات با وکلای ترامپ داده، افشا نکرده است.

سکوت ترامپ درباره واقعیت اسناد بازگردانده شده، احتمال تخلف را افزایش می‌دهد، از نظر بسیاری از افراد اینکه مریک گارلند، دادستان کل آمریکا که به توانمندی‌های حقوقی و تامل و دقت مشهور است، اگر از وجود دلایل کافی اطمینان نداشت، چنین اقدام بی‌سابقه‌ای انجام نمی‌داد، این احتمال را تقویت می‌کند. پیش از این خانه هیچ یک از روسای جمهور سابق آمریکا بازرسی نشده بود بنابراین گارلند باید دلیل موجهی برای نقض این قاعده داشته باشد.

اما بالا گرفتن جنجال موجب شد فشارها بر گارلند برای افشای محتوای اسناد مصادره شده از خانه ترامپ افزایش یابد تا مشخص شود که آیا این محتویات یورش به منزل رئیس جمهور سابق را مجاز می‌کند یا خیر. مشکل این است که اگر اسناد محرمانه باشد، دادستان کل نمی‌تواند آنها را افشا کند و اگر محرمانه هم نباشند، این ماجرا به یک فاجعه سیاسی برای دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره در نوامبر آتی تبدیل می‌شود.

نگرانی‌هایی در این خصوص وجود دارند، در پی آنکه کمیته تحقیقات پارلمان به نتایجی رسیده بود که احتمال دست داشتن ترامپ در یورش ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره را تقویت می‌کرد، گارلند تعهد داده بود در صورتی که شروط لازم وجود داشته باشند، تحقیقات جنایی درباره نقش ترامپ در یورش ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره انجام شود. حتی این نگرانی در میان دموکرات‌ها وجود دارد که دادستانی کل پس از آنکه مشخص شد پیگرد ترامپ در پرونده یورش دشوار است، به جای آن به سراغ پرونده اسناد برود. تردیدها در این خصوص به اندازه ابهامات موجود زیاد هستند و ترامپ تا این لحظه موفق شده از آنها به نفع خود استفاده کند و خود را به شکل قربانی یک عملیات نشان دهد.

به نظر می‌رسد تا زمانی که دادستانی کل آمریکا به دلیل محرمانه بودن اسناد، واقعیت را افشا نکند، ترامپ می‌تواند به این نقش ادامه داده و بر اساس آن شکایتی را تنظیم و ارائه کند و در زمانی نه چندان دور برای انتخایات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ کاندیدا شود، به این ترتیب او ریاست خود بر حزب جمهوری‌خواه را قطعی کرده و راه‌ را بر روی هر رقیبی در داخل حزب می‌بندد، در میان رهبران جمهوری‌خواهی که پنهانی مخالف ترامپ هستند، افرادی وجود دارند که از این سناریو هراس دارند.

اما به شرط اینکه گراند در مشت خود چیزی داشته باشد که این احتمال را در آینده‌ای نزدیک کنار بزند همچنین روی نزدیکی تاریخ صدور حکم‌های آتی علیه ترامپ در پرونده‌های متعدد مدنی، انتخاباتی و مالی که در دادگاه‌های ایالت‌های مختلف بررسی می‌شوند، شرط بندی شده است. ترامپ چهارشنبه در یکی از این دادگاه‌ها در نیویورک حضور یافت اما او شامل بند قانونی شد که به متهم اجازه می‌دهد خود را مجرم نداند و بر این اساس به او اجازه سخن گفتن داده نشد، فرار او به این شکل تردیدها علیه‌اش را بیشتر کرد. دو روز قبل نیز دادگاه فدرال دیگری حکم کرد که ترامپ باید تسلیم شده و کنگره را در جریان اظهارات مالیاتی‌اش که حقیقت تراکنش‌های پولی و پرداخت‌های مالیاتی او را افشا می‌کنند و او از افشای آنها خودداری کرده، قرار دهد.

این یورش ناگهانی که پیش‌بینی نشده بود، معادلات و حساب و کتاب‌ها را بر هم زد، ترامپ وارد جنگ سیاسی-حقوقی شده که احتمال دارد آخری باشد و از آنجایی که او شکست را نمی‌پذیرد، ممکن است در این جنگ از تمامی کارت‌های خود استفاده ‌کند که قدرتمندترین آنها حزب جمهوری‌خواه است که مطیع او است و مردمی که پیرو او و آماده خشونت است و در واقع نگرانی در این زمینه بابت تکرار یورش به کنگره و یا چیزی شبیه به آن پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین