کد خبر: ۷۸۷۹۸۹
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۲

مذاکراتی برای حصول آتش‌بس گسترده در یمن در جریان است

فرستاده سازمان ملل متحد در یمن از اجرای مذاکراتی برای دستیابی به توافق آتش‌بس گسترده در این کشور خبر داد.
مذاکراتی برای حصول آتش‌بس گسترده در یمن در جریان است
آفتاب‌‌نیوز :

«هانس گروندبرگ» فرستاده سازمان ملل در یمن در جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات یمن، گفت که مذاکراتی در خصوص دستیابی به توافق آتش‌بس گسترده در یمن در جریان است.

گروندبرگ همه طرف‌های درگیر در یمن را به اتخاذ تصمیمی برای اعتمادسازی و اجتناب از بازگشت به جنگ و نیز آغاز برقراری صلح دائمی فراخواند.

به نوشته روزنامه «القدس العربی»، گروندبرگ اعضای شورای امنیت را در جریان مذاکرات بین طرف‌های مربوطه در یمن برای دستیابی به توافق آتش‌بس گسترده تا فرا رسیدن دوم اکتبر آینده (پایان آتش‌بس کنونی)، قرار داد.

وی گفت: «دو هفته پیش دو طرف درباره تمدید آتش‌بس در یمن به مدت دو ماه دیگر به توافق رسیدند».

وی تمدید آتش‌بس در یمن را ستود و افزود: «دو طرف همچنین به استمرار مذاکرات برای دستیابی به توافق آتش‌بس گسترده تا فرا رسیدن دوم اکتبر آینده، متعهد شدند.»

وی گفت که توافق آتش‌بس گسترده برخی موارد اضافی و تضمین سازوکار شفاف و موثر برای پرداخت منظم حقوق کارکنان و مستمری‌بگیران غیرنظامی، بازگشایی جاده‌های بیشتر در تعز (جنوب غربی) و سایر استان‌ها، باز شدن مقصدهای بیشتر برای پرواز از و به فروگاه بین‌المللی صنعاء و فراهم کردن زمینه تردد منظم کشتی‌های حامل سوخت به بنادر حدیده را شامل می‌شود.

گروندبرگ همچنین هشدار داد: «شکست دستیابی به چنین توافقی به ازسرگیری درگیری‌ها و خشونت‌ها منجر شده و نتایج مخربی برای ساکنان یمن خواهد داشت.»

وی درباره باز نشدن جاده‌های تعز نیز ابراز تأسف کرد و گفت: «حصول توافق دو طرف برای بازگشایی جاده‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن ضروری است».

آتش‌بس دو‌ماهه یمن در سیزدهم فروردین‌ماه امسال (۱۴۰۱) آغاز شد؛ اما دوازدهم خردادماه بود که فرستاده سازمان ملل متحد اعلام کرد، طرفین درگیر در یمن با همان شروط قبلی توافق اصلی موافقت کردند که آتش‌بس دو ماه دیگر (یازدهم مرداد) تمدید شود.

صنعاء پس از پایان دو ماه دوم آتش‌بس اعلام کرد که در نتیجه تلاش‌های برادران در عمان، فرصت تمدید آتش‌بس فراهم شده است از‌این‌رو آتش‌بس برای سومین‌بار به مدت دو ماه دیگر تمدید شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین