کد خبر: ۷۸۸۱۲۸
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲

اشرف غنی: در کابل دیگر امنیت نداشتم، آشپز کاخ می‌خواست مرا مسموم کند

اشرف غنی نسبت به اینکه فرارش از افغانستان را "تصمیم آنی" خوانده بود، دفاع کرد و مدعی شد که یکی از آشپزهای کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان ۱۰۰ هزار دلار دریافت کرده بود تا او را مسموم کند.
اشرف غنی: در کابل دیگر امنیت نداشتم، آشپز کاخ می‌خواست مرا مسموم کند
آفتاب‌‌نیوز :

 اشرف غنی، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان در صبح روز ۱۵ اوت ۲۰۲۱ (روز بازگشت طالبان به کابل) طی مصاحبه‌ای به سی‌ان‌ان گفت پس از آنکه محافظانش ناپدید شدند، خود غنی آخرین نفری بود که در کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان باقی مانده بود. غنی در آن مصاحبه گفت که وزیر دفاعش در آن روز به او گفت که نمی‌توان از کابل دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ غنی پیشتر هم به دنبال راهی گشته بود تا اقدامات خود را که به روز سقوط کابل مربوط می‌شوند، توجیه کند اما وی این بار روز یکشنبه جزئیات بیشتری را ارائه داد. وی ادعا کرد که یکی از آشپزهای کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان ۱۰۰ هزار دلار دریافت کرده بود تا او را مسموم کند و او فورا احساس کرد که اطرافش دیگر امن نیست.

وی افزود: «دلیل اینکه من افغانستان را ترک کردم این بود که نمی‌خواستم به طالبان و حامیانش لذت تخریب و تحقیر یک رئیس‌جمهور افغان و مجبور کردنش به تایید مشروعیت دولت را بدهم. من هرگز نترسیده‌ام.»

منتقدان می‌گویند هم‌زمان با اینکه ایالات متحده و نیروهای ناتو پس از ۲۰ سال در آخرین مراحل خروج پر هرج‌ومرج از این کشور بودند، عزیمت ناگهانی و مخفیانه اشرف غنی در تاریخ ۱۵ اوت، کابل را بی‌سکان گذاشت.

غنی همچنین اتهاماتی مبنی بر اینکه وی هنگام فرار با سایر مقاماتش در هلیکوپتر، ده‌ها میلیون دلار پول نقد را با خود برد، رد کرد.

اداره بازرسی ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش نهایی خود از تحقیق درباره صحت و سقم سرقت میلیون‌ها دلار توسط رئیس جمهوری سابق افغانستان نوشت: «گرچه بعید است که غنی و همراهان او میلیون‌ها دلار پول افغانستان را هنگام فرار از این کشور با هلیکوپتر با خود برده باشند، احتمال زیاد وجود دارد که میزان قابل توجهی از پول مردم افغانستان از جمله میلیون‌ها دلار از پول‌های نهاد ریاست جمهوری، در هرج و مرج بعد از سقوط دولت ناپدید شده باشد.»

یک سال از بازگشت طالبان به عرصه قدرت می‌گذرد و مقامات آن روز دوشنبه به مناسبت سالگرد بازگشتشان به کابل سخنرانی‌هایی را ایراد کردند اما همچنان پس از گذشت یک سال، طالبان در کنترل وضعیت اقتصادی افغانستان، بحران‌های‌ امنیتی و بشردوستانه این کشور موفق نبوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین