کد خبر: ۷۸۸۳۰۶
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴

شرایط احیای دریاچه ارومیه از نظر مخبر

جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه صبح امروز (چهارشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار و بر همگرایی تمام ارکان دولت و مشارکت مردم برای احیای این دریاچه تأکید شد.
شرایط احیای دریاچه ارومیه از نظر مخبر
آفتاب‌‌نیوز :

محمد مخبر در این جلسه که با حضور وزرای نیرو و جهاد کشاورزی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، سخنگوی دولت، استانداران آذربایجان غربی و شرقی و مسئولان دستگاه های مربوطه برگزار شد، با تأکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه جزء طرح های جدی و اساسی دولت سیزدهم است، تصریح کرد: احیای این دریاچه جز با فعال شدن و مشارکت محوری مردم امکان پذیر نیست و باید تمام ظرفیت ها برای آگاه سازی مردم به کار گرفته شود.

معاون اول رییس جمهور بر ضرورت تأمین اعتبارات لازم طرح های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۵ درصد در زمینه احیای دریاچه ارومیه تأکید کرد و گفت: وزارت نیرو باید ظرف دو هفته آینده یک آسیب شناسی جدی در خصوص وضعیت اقدامات انجام شده و مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال های گذشته انجام دهد.
وی با اشاره به اشکالات موجود در برخی از طرح های ساختاری انتقال آب به دریاچه ارومیه تصریح کرد: باید مشخص شود که به چه دلیل تکمیل و بهره برداری یکی از طرح های انتقال آب و ساخت تونل به رغم هزینه های انجام شده و پیشرفت بالای ۹۷ درصدی با مشکل روبرو شده و امروز مجبور به ترمیم و ایمن سازی آن هستیم.

مخبر با اشاره به اهمیت اصلاح الگوی کشت و همچنین بهره گیری از روش های نوین آبیاری و کشت گلخانه ای در راستای کاهش برداشت آب از مسیرهای انتقال آب به دریاچه ارومیه خاطر نشان کرد: هرگونه تصمیم گیری برای احیای این دریاچه باید با درنظر گرفتن معیشت مردم برنامه ریزی شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اهمیت مدیریت منابع و مصارف در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اظهار داشت: در یک برنامه ریزی زمان بندی شده باید نحوه مصارف در استان های حوضه این دریاچه با جدیت و قاطعیت نظارت شود.

مخبر همچنین از وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی خواست تا با اتخاذ اقدامات فوری و بررسی های همه جانبه از حفر چاه های جدید غیرمجاز جلوگیری و تدابیر لازم برای چاه های حفر شده غیرمجاز در حوضه این دریاچه اتخاذ شود.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر تکمیل هر چه سریعتر طرح های پساب و تصفیه خانه های فاضلاب های شهری در استان های حوزه این دریاچه ادامه داد: با کمک دانشگاه های منطقه و در کل کشور، طرح های دانشگاهی و دانش بنیان برای جلوگیری از تبخیر آب دریاچه و همچنین سدهای این منطقه و در کشور تهیه شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین