کد خبر: ۷۸۸۷۰۸
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۴
۴۰ سال پیش امام خمینی (ره) یک تصمیم تاریخی بزرگ گرفت

سید حسن نصرالله: ترسیم مرز‌های دریایی ارتباطی به برجام ندارد

سخنرانی دبیر کل حزب‌الله لبنان در مراسم کلنگ‌زنی مرکز گردشگری و جهادی «جنتا» آغاز شد.
سید حسن نصرالله: ترسیم مرز‌های دریایی ارتباطی به برجام ندارد
آفتاب‌‌نیوز :

سید «حسن نصرالله» دبیر کل جنبش حزب‌الله لبنان گفت که بحث ما درباره اصل ایجاد یک مرکز در البقاع نبود چرا که این کمترین وظیفه در قبال تاریخ و فداکاری‌ها نبود بلکه همواره بحث درباره این بود که این مرکز کجا احداث شود؟ زمان زیادی برای انتخاب این مکان نیاز ندارشتیم و جنتا را انتخاب کردیم.

وی گفت: ما از سال‌ها پیش به فکر ایجاد یک مرکز گردشگری و جهادی در البقاع بودیم و ما تجربه موفقیت‌آمیزی در ایجاد مرکزی در ملیتا در جنوب داریم و ایجاد مرکز در البقاع حداقل وظیفه ما در قبال خاطرات، تاریخ و اهالی این منطقه است و ما جنتا را انتخاب کردیم، اما چرا جنتا؟

نصرالله افزود: جنتا حقیقا اردوگاه آموزشی بود، اما محل عبادت، پاسخگویی، تدارکات و ملاقات و آشنایی رزمندگان از سراسر مناطق لبنانی بود و ما می‌دیدیم که چگونه برادران یکدیگر را در آغوش گرفته و با اشک از یکدیگر خداحافظی می‌کنند. اینجا اشک‌هایی از ترس خدا و عشق به حسین (ع) و نیز خون‌هایی در راه خدا در بمباران اسرائیلی ریخته شده و از اینجا بود که مردان خدا به راه افتاده و معجزه کردند.

وی گفت: برگردیم به ۴۰ سال پیش و به دنبال یورش اسرائیل به لبنان، معلوم نبود این یورش تا کجا پیش خواهد رفت، در آن ایام حضرت امام خمینی (ره) یک تصمیم تاریخی بزرگی گرفت و یک نیروی طلیعه‌دار را به سوریه و یک هیأت عالی رتبه را برای دیدار با حافظ اسد رئیس جمهور وقت این کشور به دمشق اعزام کرد. تصمیم گرفته شد که نیازی به آمدن نیرو‌های ایرانی به سوریه برای دفاع از آن و بقیه اراضی لبنانی که خارج از یورش اسرائیل باقی مانده بود، وجود ندارد گرچه ایران در جبهه‌ای به طول هزاران کیلومتر علیه صدام که از حمایت سخاوتمندانه آمریکا و کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس برخوردار بود، می‌جنگید.

نصرالله تصریح کرد: برنامه تغییر کرد و این شد که نیروی سپاه پاسداران در سوریه باقی بماند و برای کمک به مبارزان لبنانی به لبنان اعزام شود و حمایت لجستیکی و نظامی ارائه کرده و تجربیاتی در اختیار آن‌ها قرار دهد و پس از آن وظیفه این نیرو‌ها از مشارکت در جبهه‌ها به نیروی حمایتی، تدارک و کمک به لبنانی‌ها برای مقاومت در برابر رژیم اشغالگر و آزادسازی اراضی اشغالی تغییر کرد.

وی افزود: در جنتا یک اردوگاه آموزشی بود که جنبش اسلامی امل به ریاست سید حسین الموسوی مسئول آن بود و این اردوگاه در اختیار برادران سپاه پاسداران قرار گرفت و دوره نخست آموزشی آغاز شد و نخستین کسانی که به آن پیوستند سید عباس موسوی از رهبران شهید مقاومت اسلامی و تعدادی از رهبران دیگر بود و اردوگاه جنتا به گونه‌ای شده بود که قلب‌ها برای آن می‌تپید و مشتاقانی داشت که برای مشارکت در دوره‌های آن با یکدیگر رقابت می‌کردند و جوانانی از همه مناطق می‌آمدند و اینجا نخستین مرکز آموزشی و اولین دوره نظامی بود و پس از آن اردوگاه‌ها در جنتا و حومه آن توسعه پیدا کرد و اردوگاه‌هایی در دره‌ها و تپه‌ها ایجاد شد.

سید حسن نصرالله درباره ترسیم مرز‌های دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی نیز تأکید کرد: ما چیزی نداریم که با توافق هسته‌ای (ایران) مرتبط کنیم و موضوع مرز‌های دریایی، میدان کاریش، نفت، گاز و حقوق هیچ ارتباط دور و نزدیکی با توافق هسته‌ای (ایران) ندارد، خواه این توافق امضا شود یا نشود؛ اگر میانجی آمریکایی بیاید و آنچه که دولت لبنان مطالبه کرده اعطا کند در آن صورت ما نیز به سمت آٰرام‌سازی می‌رویم، اما اگر مطالبات دولت را پاسخ ندهد، ما نیز به سمت تشدید وضعیت پیش می‌رویم؛ چشم‌ها به میانجی آمریکایی است که تاکنون نیز وقت تلف کرده و زمان نیز تنگ است.

نصرالله همچنین بر اهمیت تلاش‌ها برای تشکیل دولت دارای اختیارات کامل در لبنان تأکید کرد.

نصرالله همچنین با اشاره به انصراف «شربل ابوضاهر» نوجوان ۱۵ ساله ورزشکار لبنانی از مصاف با حریف اسرائیلی در ابوظبی گفت که این یک موضع قهرمانانه و مقاومتی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین