کد خبر: ۷۹۳۳۹۲
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
آخرین وضعیت مرز‌های "مهران، خسروی، شلمچه و چذابه"

سیل جمعیت اربعین و ناتوانی دولت انقلابی؛ در مرز ایران و عراق چه خبر است؟

ستاد مرکزی اربعین از تمامی متقاضیان سفر اربعین خواست به منظور تامین امنیت جان و حفظ سلامت زائران به هیچ وجه تا اطلاع ثانوی به مرز‌ها مراجعه نکنند.
سیل جمعیت اربعین و ناتوانی دولت انقلابی؛ در مرز ایران و عراق چه خبر است؟
آفتاب‌‌نیوز :

در پی ضعف زیرساخت‌ها، عدم وسیله نقلیه برای جابه‌جایی زائران در مرز و سرگردانی زائران ایرانی، ستاد اربعین به منظور حفظ سلامت زائران تصمیم گرفت تا بهبود وضعیت در عراق، مرز‌های شش‌گانه را ببندد تا وضعیت مرز به حالت عادی برگردد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ خبرگزاری تسنیم نوشته است:‌مهم‌ترین نگرانی مسئولان حضور انبوه جمعیت در مرز و کندی تردد در آن سوی مرز بود چرا که عراق ظرفیت پذیرش این همه زائر را نداشت به نحوی که بعضا زائران ایرانی بیش از ۶ تا ۷ ساعت در آن مرز سرگردان بودند تا وسیله نقلیه برای جابه‌جایی پیدا شود؛ لذا مسئولان ستاد اربعین ایران علی‌رغم رایزنی‌ها فراوان با طرف عراقی، مسئولان این کشور عملا تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

سردار اشتری: برخی زائران برای خروج از مرز ۷۲ ساعت در انتظار بود‌ه‌اند لذا مردم به مرز‌ها مراجعه نکنند.

وزیر بهداشت: همه امکانات درمانی و دارویی در مرز‌ها فراهم بوده و توزیع اقلام در حال انجام است.

وزیر کشور: مرز‌های شش‌گانه ظرفیت پذیرش زائران جدید را ندارد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین: اتوبوس‌های حامل زائران ایرانی از سه مرز وارد خاک عراق شدند.

رئیسی در تماس تلفنی با استاندار ایلام بر تسریع در خدمت‌رسانی به زائران تاکید کرد.

در انتقال زائران از مرز عراق مشکل داریم

مجید میراحمدی رئیس ستاد اربعین درباره آخرین وضعیت تردد زائران در مرز‌های شش‌گانه اظهار داشت: امروز در ادامه بررسی وضعیت تردد زائران در مرز‌ها به مرز خسروی رفتیم تا برای برخی مشکلات به وجود آمده جهت تردد زائران تصمیمات لازم گرفته شود.

رئیس ستاد اربعین مشکل این مرز را به مانند دیگر مرز‌ها سرگردانی زائران در مرز عراق دانست و افزود: با وجود تمام تلاش‌هایی که عراقی‌ها برای رفع مشکلات انجام داده‌اند، اما همچنان در انتقال زائران از مرز‌ها مشکل داریم چرا که زیرساخت‌ها در این کشور مناسب نیست و توان سریع انتقال زائران را ندارند.

وی با بیان اینکه هموطنان در داخل کشور در سریع‌ترین زمان ممکن خود را به مرز‌ها می‌ر‌سانند، اما در آن طرف برای انتقال با مشکل جدی مواجه هستیم، تصریح کرد: با توجه به ابلاغیه روز گذشته و تاکیدات فراوان ستاد اربعین، همچنان بر عدم حضور مردم به مرز‌ها تاکید داریم.

رئیس ستاد اربعین با بیان اینکه گرمای هوا امان زائران را بریده است و دیگر تحمل ایستادن در چنین فضایی را ندارند، خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم به توصیه‌ها توجه کرده و سفر خود به مرز‌ها را لغو کرده‌اند و از حضور در عراق منصرف شده‌اند، اما برخی‌ها هنوز در مسیر حرکت به مرز‌ها مراجعه می‌کنند که تاکید می‌کنیم به مبدا برگردند چرا در مرز عراق مشکل داریم.

وزیر بهداشت: کمبود دارو در مرز‌های شش‌گانه نداریم

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در گزارشی درباره وضعیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران در مرز‌های شش‌گانه اظهار داشت: همه امکانات درمانی و دارویی را در مرز‌ها فراهم کرده‌ایم و بحمدالله هیچ مشکلی به لحاظ دارویی و نیرو نداریم و توزیع اقلام بهداشتی و درمانی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه تمام پرسنل درمان و خدمات بهداشتی در مناطق مرزی به صورت داوطلبانه فعال هستند، تاکید کرد: حدود یک هزار نیروی بیهداشتی و درمانی در مز‌ها مستقر شده اند و تاکنون به بیش از ۳۱ هزار زائر خدمات درمانی و بهداشتی ارائه کرده‌اند.

انتظار ۷۲ ساعته زائران برای خروج از مرز‌ها

سردار حسین اشتری فرمانده کل انتظامی کشور با تشریح آخرین وضعیت تردد در مرز‌ها و اقدامات پلیس‌های تخصصی در راستای ارائه خدمت رسانی و تسهیل در تردد زائران اظهار داشت: درحال حاضر بیشترین ازدحام بالایی در مهران داریم، اما با رایزنی‌هایی که با کشور عراق داشته‌ایم و با همکاری پلیس عراق به مرور در حال عبور زائران هستیم.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی مرز‌ها گنجایش و ظرفیت پذیرش زائران جدید را ندارد، افزود: در تلاشیم تا زائرانی که در پایانه‌های مرزی هستند و امکان بازگشت برای آن‌ها وجود ندارد، پذیرش شوند و تاکنون ۴۰ درصد از زائران که در شهر‌های مرزی حضور داشتند، از مرز عبور کرده و به عتبات عالیات اعزام شده‌اند.

فرمانده کل انتظامی کشور با تاکید براینکه سلامت و کرامت زائران برای پلیس بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: برابر ابلاغ ستاد اربعین وزارت کشور مبنی بر عدم تردد در مرز‌ها با توجه به شرایط فعلی، امیدواریم مردم عزیز نیز در این موقعیت با ما همکاری لازم را داشته باشند؛ مرز‌ها در ساعاتی بازند و تعدادی از زائران بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت در انتظار خروج از مرز‌ها هستند بنابراین از زائران محترم تقاضا داریم به مرز‌ها مراجعه نکنند.

 ترافیک سنگین در مرز خسروی

سرهنگ کیخسرو دستغیب رئیس پلیس راه استان کرمانشاه با اشاره به حضور انبوه زائران در مرز خسروی اظهار داشت: در حال حاضر خروج زوار به کندی انجام می‌شود و با توجه به تجمع سنگین زائران در مرز، از مردم خواهش می‌کنیم مردم به سمت مرز‌ها حرکت نکنند.

‌وی با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت مرز خسروی اشباع شده است، افزود: ظرفیت تمام پارکینگ‌ها پر شده وجایی برای پارک خودرو‌ها نداریم لذا مردم به هیچ وجه به خودروی شخصی به سمت مرز حرکت نکنند.

رئیس پلیس راه استان کرمانشاه با اشاره به افزایش تصادفات طی چند روز گذشته در برخی محور‌های مواصلاتی منتهی به مرز خسروی تصریح کرد: از زائران تقاضا داریم بعد از هر ۲ ساعت رانندگی استراحت کنند و بدون عجله و شتاب به سمت مرز کنند تا بتوانیم در آرامش مردم را از عبور دهیم.

از حد فاصل پل زائر تا نقطه صفر مرزی مهران، زائران بدون مشکل در حال تردد هستند. از مسیر ۱۱ کیلومتری پل زائر شهر مهران تا پایانه مرزی چندین گیت ناجا برای کنترل و بررسی مدارک قانونی زائران ایجاد شده است و به گفته مسئولان ارشد استان ایلام امکان تردد زوار بدون داشتن مدارک قانونی از جمله ویزا و گذرنامه به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

مرز‌ها ظرفیت پذیرش زائر جدید را ندارند

وی عنوان کرد: تمام تلاش‌ها از سوی استاندار و مسئولان و نیروی انتظامی بر این است که زوار به راحتی از مرز عبور کنند، اما در هر صورت این حجم از جمعیت و گرمای زیاد زوار را اذیت می‌کند و به همین دلیل ظرفیت پذیرش زوار جدید وجود ندارد.

وحیدی گفت: تلاش ما این است افرادی که از قبل وارد استان شده‌اند به تدریج از مرز عبور کنند و اکنون نیز با مدیریت خوب در حال انجام است، اما به طور طبیعی ممکن است زائران در این گرمای شدید اذیت شوند، اما چاره دیگری وجود ندارد.

 موج جمعیت زائران اربعین در مرز خسروی

مرز خسروی که نزدیکترین مرز به کربلای معلی محسوب می‌شود اکنون شاهد حضور جمعیت کثیری از زائران اربعین است. حضور این خیل عظیم در حالی است که مسئولان کشوری و استانی از زائران خواسته بودند که سفر خود را به تعویق بیاندازند و فعلا از مراجعه به مرز خودداری کنند. دلیل این تصمیم مسئولان برای تمام مرز‌های ششگانه عدم امکانات کافی برای تردد زائران در طرف عراق بود که مسئولان کشوری با رایزنی‌هایی در تلاش برای رفع آن هستند. لازم به ذکر است که فعالیت مرز خسروی تغییری نکرده و زائران تنها از ساعت ۵ صبح تا ۱۸ عصر اجازه تردد دارند. هرچند فعالیت مرز خسروی ادامه دارد، اما حضور جمعیت زیادی از زائران و نبود امکانات کافی در طرف عراق سبب شده تردد به کندی انجام شود.

هیچ زائری در مرز باشماق پذیرش نمی‌شود

اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار کردستان به تشریح آخرین وضعیت مرز باشماق پرداخت و اظهار داشت: روز گذشته، قبل از اعلام بسته شدن مرز‌های کشور از جمله مرز باشماق، تعداد قابل توجهی از زائران به دلیل مسیر دسترسی آسان و روان برای سفر به اربعین به این مرز مراجعه کرده بودند که با برنامه‌ریزی انتقال و اسکان داده شدند.

وی با اشاره به اینکه مرز باشماق نیز همانند سایر مرز‌های کشور به دلیل برخی مشکلات در پذیرش و زیرساخت‌ها از سوی اقلیم، بسته شد و هم‌اکنون هیچ زائری در این پایانه مرزی پذیرش نمی‌شود، گفت: در صورت اعلام و موافقت ستاد اربعین، آمادگی و زمینه لازم برای پذیرش زائران در مرز باشماق فراهم است.

اتوبوس‌های حامل زائران ایرانی از سه مرز وارد عراق شدند

مجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین از ورود اتوبوس‌های حامل زائران ایرانی از سه مرز کشور به عراق خبر داد تا بخشی از مشکل انتقال زائران در خاک عراق به شهر‌های زیارتی این کشور حل شود. معاون امنیتی و انتظامی وزرات کشور اظهار داشت که این اتوبوس‌ها از سه مرز شلمچه، چذابه و مهران و از روز گذشته وارد عراق شدند.

گفت‌وگوی وزیر کشور با زائران در مرز خسروی

احمدی وحیدی بعد از حضور در مرز خسروی مستقیما به میان رفت و ضمن گفت گوی رودر رو با زائران درباره مشکلات پیش آمده در مرز و علت جلوگیری از حضور مردم برای شرکت در مراسم اربعین را تشریح کرد

وزیر کشور در پاسخ به زائرانی که خواستار خروج سریع از مرز بودند گفت که ما روز گذشته بار‌ها از مردم خواستیم به مرز مراجعه نکنند تا بتوانیم ازدحام زائران موجود در مرز کاهش دهیم و بعد برای حضور دوباره مردم اطلاع‌رسانی کنیم، اما می‌بینید که چه حجمی از زائران در مرز حضور دارند.

اطلاعیه جدید ستاد مرکزی اربعین

در متن این اطلاعیه آمده است: به اطلاع ملت عزیز و محبان اهل بیت (علیهم السلام) و تمامی متقاضیان سفر اربعین حسینی (ع) می‌رساند به منظور تامین امنیت جان و حفظ سلامت زائران گرامی مرز‌های منتهی به عراق مسدود است، لذا زائران عزیز به هیچ وجه تا اطلاع ثانوی به مرز‌ها مراجعه نکنند.

توصیه اکید می‌شود زائران محترمی که در عراق هستند در برگشت خود تسریع کنند و ماندگاری را در کربلا کوتاه و بیشتر از یک روز اقامت نداشته باشند.

وزیر کشور عازم مرز خسروی شد

احمد وحیدی، وزیر کشور به منظور بررسی آخرین وضعیت تردد زائران اربعین حسینی شب گذشته از طریق فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی وارد کرمانشاه و صبح امروز نیز عازم مرز خسروی شد. وحیدی قرار است در این سفر آخرین وضعیت تردد زائران اربعین و خدمات رسانی به آن‌ها را بررسی کند.

دستور رئیس جمهور برای تسهیل تردد زائران در مرز مهران

سیدابراهیم رئیسی طی تماس تلفنی با حسن بهرام نیا استاندار ایلام در ارتباط با آخرین وضعیت اربعین‌حسینی در مرز بین‌المللی گفتگو کرد. رئیس جمهور در این گفتگو در جریان روند امور اربعین در استان ایلام و مرز بین المللی مهران قرار گرفت و بر رفع مشکلات و تسریع در امر خدمت‌رسانی به زائران تاکید کرد.

استاندار ایلام نیز در این گفت و گوی تلفنی شرحی از آخرین وضعیت اربعین به همراه اقدامات انجام شده در خصوص تسهیل و روان‌سازی تردد زائران اربعین‌حسینی و نیز خدمات انجام شده در استان و مرز بین‌المللی مهران به رییس جمهور گزارش کرد.

موج جمعیت زائران اربعین در مرز مهران

با توجه به اینکه جمعیت زیاد طی روز گذشته از صبح به سمت مهران کرده بودند اکنون حجم جمعیت حاضر در پایانه مرزی مهران بسیار بالاست، اما مسئولان تلاش دارند تا با نهایت آرامش این زائران را از مرز عبور دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین