کد خبر: ۷۹۳۶۸۸
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸
زائران بازگشت خود را عقب نیندازند

پیاده‌روی اربعین؛ مرز تمرچین باز است| رکورد تردد از مرز خسروی شکست

احمد وحیدی امروز ۲۰ شهریور ماه در ادامه بازدید از مرز تمرچین و فعالیت موکب‌ها در جمع خبرنگاران با قدردانی از زیرساخت‌های ایجاد شده در منطقه مرزی تمرچین آذربایجان‌غربی افزود: این مرز ظرفیت اعزام روزانه چندده‌هزار نفر از زائران اربعین حسینی به کربلای معلی را دارد.
پیاده‌روی اربعین؛ مرز تمرچین باز است| رکورد تردد از مرز خسروی شکست
آفتاب‌‌نیوز :

اجتماع بزرگ پیاده‌روی اربعین همه ساله انجام می‌شود و استان‌های مرزی پذیرای هزاران زائر ایرانی و خارجی هستند. این پیاده‌روی نیز طی دو سال گذشته تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفت، اما امسال با توجه به کاهش این ویروس پیاده‌روی اربعین بسیار پرشورتر از سال‌های گذشته و با استقبال کم‌نظیر عاشقان اباعبدالله مواجه شده است. آنچه در این گزارش می‌خوانید مهم‌ترین اخبار مربوط به پیاده‌روی اربعین است.

مرز تمرین باز و آماده تردد زائران است

۱۶:۳۰ - فرمانده انتظامی آذربایجان غربی گفت: با عنایت به بازدید وزیر کشور از مرز تمرچین پیرانشهر، این مرز بر روی زائران اربعین حسینی (ع) باز است و مشکلی در تردد وجود ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انتظامی استان، سردار رحیم جهانبخش امروز ۲۰ شهریور ماه افزود: زوار بدون هیچ مشکلی می‌توانند با در دست داشتن گذرنامه و برگ موقت اربعین، از این مرز به کشور عراق تردد کنند و الحمدلله مشکلی در تردد زوار وجود ندارد.

فرمانده انتظامی استان خاطر نشان کرد: شرایط آب و هوایی معتدل و زیرساخت‌های ایجاد شده در مرز تمرچین، سبب شده تا مرز تمرچین به گذرگاهی مناسب برای اعزام زائران استان‌های شمال غرب کشور تبدیل شود.

شرایط بسیار مطلوبی برای اعزام زائران در مرز تمرچین حاکم است

۱۶:۲۴ - وزیر کشور گفت: مرز تمرچین برای اعزام زائران اباعبدالله الحسین (ع) به کربلای معلی آماده فعال است.

احمد وحیدی امروز ۲۰ شهریور ماه در ادامه بازدید از مرز تمرچین و فعالیت موکب‌ها در جمع خبرنگاران با قدردانی از زیرساخت‌های ایجاد شده در منطقه مرزی تمرچین آذربایجان‌غربی افزود: این مرز ظرفیت اعزام روزانه چندده‌هزار نفر از زائران اربعین حسینی به کربلای معلی را دارد.

وی با بیان اینکه شرایط بسیار مطلوبی برای اعزام زائران در مرز تمرچین حاکم است، افرود: شرایط آب و هوایی معتدل و زیرساخت‌های ایجاد شده در این منطقه، سبب شده تا مرز تمرچین به گذرگاهی مناسب برای اعزام زائران شمال غرب کشور تبدیل شود.

وزیر کشور با اشاره به زیرساخت‌های ایجاد شده در منطقه طی سه ماه گذشته، گفت: استاندار آذربایجان‌غربی و تیم همراه وی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم اعزام زائرام تلاش‌های شبانه روزی داشته اند.

وحیدی همچنین با قدردانی از طرف عراقی در مرز تمرچین برای تسهیل در عبور و مرور، بیان کرد: تعاملات و گفت و گوی‌های استاندار آذربایجان‌غربی با طرف عراقی قبل از اعزام زائران بسیار اثر بخش بوده است.

وی با بیان اینکه تمرچین در سال‌های بعدی نیز میزبان زائران اربعین حسینی خواهد بود، اظهار کرد: با مشاهده توسعه صورت گرفته در این منطقه در چند ماه اخیر، قطع یقین سطح ارائه خدمات به زائرین در سال آتی چند برابر خواهد شد.

بلیط اتوبوس اربعین در کرمان گران شد

۱۶:۱۲ - معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان با بیان اینکه قیمت بلیط اتوبوس از مقصد کرمان به گذرگاه‌های مرزی عراق، با اتوبوس VIP مبلغ ۸۷۵ هزار تومان، اتوبوس کلاسیک ۳۲ نفره ۷۳۷ هزار تومان و اتوبوس‌های ۴۴ نفره معمولی ۵۹۷ هزار تومان تعیین شده بود، اظهار کرد: این نرخ از شب گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته است.

مسلم سمندری از اعزام ۲۱ هزار نفر مسافر از پایانه‌های مسافربری استان کرمان به مرز‌های عراق خبر داد و گفت: تاکنون حدود ۲۰ هزار مسافر به مرز شلمچه و حدود ۱۰۰۰ نفر به مرز‌های مهران و چذابه از مبادی استان کرمان بوسیله ناوگان حمل و نقل عمومی مسافربری جاده‌ای اعزام شده اند.

سمندری در خصوص اعزام زائران اربعین حسینی به مرز‌های عراق افزود: این اداره کل در اعزام زائران به مرز‌های ششگانه کشور عراق از نهایت توان ناوگان حمل ونقل عمومی مسافربری جاده‌ای استتفاده کرد و پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۳۰ هزار نفر زائر از استان کرمان در قالب سفر زیارتی اربعین حسینی به عراق مسافرت کنند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان با بیان اینکه قیمت بلیط اتوبوس VIP ۲۵ نفره با مبلغ ۸۷۵ هزار تومان، اتوبوس کلاسیک ۳۲ نفره ۷۳۷ هزارتومان و اتوبوس‌های ۴۴ نفره معمولی ۵۹۷ هزار تومان تعیین شده است، اظهار کرد: این نرخ از شب گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان این مطلب که امسال فروش بلیط برای سفر‌های اربعین حسینی به عنوان نخستین تجربه استان کرمان به صورت رفت و برگشت صادر شد و به فروش رسید، تصریح کرد: مردم با مراجعه به پایانه‌ها و یا سامانه‌های اینترنتی می‌توانند بلیط خود را تهیه کنند تا دچار بازار سیاه و مشکلاتی از این قبیل نشوند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان با تاکید بر اینکه به زائرین برای بازگشت استفاده از سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۴۱ را توصیه می‌کنیم خاطر نشان کرد: برای اعزام از مبداء استان کرمان مشکلات حوزه حمل و نقل رفع شده است و تاکنون هیچ مشکلی در ارسال ناوگان حمل و نقل به مرز‌های کشور عراق نداشته‌ایم.

بازگشایی مرز تمرچین برای تردد زائران اربعین اتفاق مبارکی بود

۱۵:۱۴ - غربی وزیر کشور با اشاره به راهپیمایی میلیونی در مراسم اربعین حسینی گفت: اربعین، نماد وحدت و اتحاد در جامعه بزرگ اسلامی است.

احمد وحیدی روز یکشنبه ۲۰ شهریور ماه در حاشیه بازدید از مرز تمرچین و در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: حضور فعال اهل سنت در راهپیمایی اربعین حسینی و ایجاد موکب برای خدمت رسانی به زائران اقدامی بسیار ارزشمند و مهر باطل بر تمامی کسانی است که به دنبال تفرقه افکنی هستند.

وی با بیان اینکه اتحاد مردم ایران در راهپیمایی اربعین لرزه به جان استکبار جهانی انداخته، افزود: عشق به حسین (ع) و مقاومت ملت ایران، در اربعین حسینی نمایان شد.

وزیر کشور همچنین با اشاره به اعزام زائران از مرز تمرچین به کربلای معلی، اضافه کرد: مرز تمرچین امسال برای اولین بار گذرگاه عبور زائران تعیین شد که با تلاش‌های استاندار آذربایجان غربی اتفاق مبارکی بود.

زائران بازگشت خود را عقب نیندازند

۱۴:۵۱ -معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با بیان اینکه زائران بازگشت خود را عقب نیندازند، گفت: همزمانی پایان شهریور و اربعین حسینی موجب همزمانی بازگشت مسافران در کشور به منازل و زوار می‌شود که نگرانی‌ها را در این خصوص افزایش می‌دهد.

محمد خانچی در تشریح آخرین وضعیت پایانه مرزی چذابه با بیان اینکه امسال تمهیدات خوبی در بحث آماده سازی زیرساخت پایانه‌های مرزی دیده شد، اظهار کرد: خدمات بسیار خوبی با همکاری و کمک همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها و محوریت ستاد اربعین استان خوزستان انجام شد.

وی پایانه چذابه را بهره‌مند از آب غدیر دانست و افزود: همچنین وضعیت مسیر‌ها و محور‌های مواصلاتی به ۲ پایانه به لحاظ نور، تعریض و آسفالت جاده بسیار بهتر نسبت به گذشته است.

خانچی تصریح کرد: تلاش شده استان تمامی محور‌های ورودی حال و هوای خوبی داشته باشند و تمهیداتی نیز جهت ایاب و ذهاب زائران در این ایام دیده شد.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان با بیان اینکه زائران بازگشت خود را عقب نیندازند، گفت: ناوگان عمومی کشور و شرکت‌های خصوصی ظرفیت‌های خود را پای کار آوردند و انتظار می‌رود در روز‌های عادی نیز همین تعامل برقرار باشد و زواری که مشرف شدند در حین برگشت با کمترین مشکل روبرو باشند.

این مقام مسئول از زائران خواست که سفر‌های خود را مدیریت کنند و در این چند روز باقی مانده به گونه‌ای برگردند که باعث ایجاد ترافیک نشود، زیرا پایان شهریورماه است و برگشت مسافرین غیر اربعینی هم افزایش پیدا می‌کند و همزمانی با زواری که در حال بازگشت هستند باعث شلوغی محور‌ها می‌شود و در نتیجه نگران کننده خواهد شد.

بیشتر مراجعات درمانی در شلمچه، موارد گرمازدگی است

۱۴:۴۶- رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه تاکنون بیماری حاد و خطرناکی بین زائران اربعین در مرز شلمچه مشاهده نشده است، گفت: بیشتر مراجعات به مرکز بهداشتی درمانی شلمچه مربوط به گرمازدگی است.

دکتر سید محمد محمدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همچنان نیرو‌های بهداشت و درمان در پایانه مرزی شلمچه در حال خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی هستند.

وی افزود: در حال حاضر ۱۰ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در پایانه مرزی شلمچه مستقر هستند تا به موارد قابل درمان در محل توسط نیرو‌های اورژانس رسیدگی شود و در صورت نیاز، بیماران به مرکز شهید سلیمانی در جاده شلمچه اعزام می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان با اشاره به فعالیت کارشناسان بهداشت در شلمچه گفت: کار بیماریابی زائران اربعین در مسیر برگشت توسط کارشناسان بهداشت در حال انجام است تا از نظر بیماری‌های سندرومیک مانند کرونا، وبا و بیماری‌های عفونی مشکلی رخ ندهد. نمونه‌برداری و ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه نیز توسط کارشناسان بهداشت به سرعت انجام و پیگیری می‌شود.

محمدی با بیان اینکه تاکنون مشکل بیماری خطرناک و حادی در مرز شلمچه مشاهده نشده است، افزود: بیشتر مراجعات در این نقطه مرزی مربوط به گرمازدگی است و غالب بیماران نیز به صورت سرپایی درمان شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از زائران نیز در جاده بصره - نجف دچار تصادف شده بودند که بعد از رسیدن به نقطه صفر مرزی توسط اورژانس ۱۱۵ به یمارستان ولیعصر (عج) خرمشهر منتقل شدند و حال عمومی آن‌ها خوب است.

راهی که مسافران اربعین برای سفر در پیش دارند

با آغاز ماه صفر، زائرانی که قصد «پیاده‌روی اربعین» به سمت کربلا را دارند، باید مدارک مورد نیاز برای این سفر را تهیه کنند. در این روند، کار با درخواست گذرنامه آغاز می‌شود و بعد از رسیدن گذرنامه به دست زائران توسط شرکت پست و تهیۀ ارز برای سفر، باید بلیت سفر از طرق مختلف تهیه شود. مسیر قطار از شهر قم، یکی از راه‌هایی است که برخی زائران ترجیح می‌دهند آن را برای سفر اربهین انتخاب کنند.

افزایش بار ترافیکی برگشت زائران حسینی در همدان

۱۴:۱۲ -رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان از افزایش بار ترافیکی مسیر برگشت زائران اربعین حسینی در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ فرخ جمالی با بیان اینکه در حال حاضر بار ترافیکی رفت زائران به سمت استان‌های غربی به حداقل رسیده است، افزود: از طرفی بار ترافیکی بازگشت زائران از ساعت ۱۰ امروز افزایش داشته و پیش‌بینی می‌شود تا ساعت ۲۰ ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه به منظور تردد راحت‌تر زائران، مشکل روشنایی در نقاطی که با این معضل مواجه بودند، رفع شده است، تصریح کرد: در حال حاضر برخی از نقاط شهر همدان نیاز به اصلاح هندسی دارد که درصدد انجام آن هستیم.

جمالی اضافه کرد: یکی از این نقاط سه راهی شهرک فرهنگیان است که باید اصلاح هندسی در آن انجام شود تا در مواقع پیک تردد زائران تداخل ترافیکی صورت نگیرد و تردد آن‌ها راحت انجام شود.

رئیس پلیس راهور شهرستان همدان ادامه داد: بلوار فرودگاه نیز با این مشکل مواجه است و در صورت عدم اصلاح هندسی در این نقطه با مشکل تردد مواجه خواهیم شد به همین علت پیگیر انجام اصلاح هندسی در اسرع وقت هستیم.

وی درباره پرترددترین مسیر‌های درون شهری همدان گفت: در حال حاضر و با توجه به افزایش بار ترافیکی برگشت زائران، مسیر بلوار ارتش به سمت بلوار آیت‌االله نجفی، سه راهی فرهنگیان و بلوار فرودگاه پرترددترین مسیر درون شهری همدان است.

لزوم تکمیل راه‌آهن لرستان برای خدمت به زوار اربعین حسینی

۱۴:۰۹ -استاندار لرستان گفت: ما وظیفه داریم که تمهیدات لازم را برای زائران اربعین در جهات مختلف ازجمله اجرای پروژه راه‌آهن استان فراهم کنیم.

فرهاد زیویار، در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیشمک، اظهار کرد: این پروژه از سال ۱۳۹۲ آغاز به کار کرده و علی‌الرغم اینکه کار‌های مقدماتی آن در همان سال بود، اما شروع اصلی آن در ۱۳۹۲ بوده است.

وی با بیان اینکه پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیشمک به دلایل مالی و قراردادی در اواخر ۱۳۹۷ متوقف شد، افزود: اعتبار این ابرپروژه قابل مقایسه با اعتبار کل لرستان در یک سال نیست.

استاندار لرستان عنوان کرد: اجرای پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیشمک موجب تحول در این استان و مناطق مجاور می‌شود.

وی بیان کرد: راه‌آهن سراسری لرستان فعلاً از مسیر دورود به خرم‌آباد است، اما بخش‌های تکمیلی این پروژه بروجرد، الیگودرز، پلدختر و اندیشمک را نیز شامل می‌شود.

زیویار با اشاره به ایام اربعین حسینی، گفت: ما به تعبیر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ملت امام حسین (ع) هستیم و حتی دفاع از کشور نیز برای وصل‌کردن ملت‌های مسلمان به‌هم است.

استاندار لرستان تصریح کرد: ما وظیفه داریم که تمهیدات لازم را برای زائران اربعین در جهات مختلف ازجمله اجرای پروژه راه‌آهن لرستان فراهم کنیم.

زیویار اظهار کرد: پروژه راه‌آهن لرستان جزو پروژه‌های اولویت‌دار است و حتی مسئولان ارشد کشور نیز نسبت به این پروژه احساس مسئولیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه گزارش پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیشمک به خدمت مقام معظم رهبری هم رسیده، افزود: اعتبار این پروژه باید از محل‌هایی متفاوت با بودجه عادی کشوری تأمین شود.

استاندار لرستان با اشاره به نقش اجرای پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیشمک در گردشگری و حمل‌ونقل این استان، عنوان کرد: لرستان با این پروژه به مسیر راه‌آهن سراسری کشور متصل و از مواهب آن بهره‌مند می‌شود.

وی با بیان اینکه راه‌آهن لرستان ۸۰ سال سابقه دارد و آن‌قدر فرسوده است که سرعت قطار در بعضی نقاط به ۱۵ کیلومتر نمی‌رسد، بیان کرد: این عامل از دست‌دادن زمان، فرصت‌ها و موقعیت‌ها را به‌دنبال دارد.

زیویار با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای اجرای پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیشمک گفت: وزیر راه و شهرسازی، نماینده، ولی فقیه در لرستان، نمایندگان مجلس و نمایندگان لرستان در مجلس خبرگان رهبری و همه نسبت به اجرای این پروژه همکاری دارند.

آغاز پیک بازگشت زائران / مرز چذابه همچنان مسدود است

۱۴:۰۷- فرماندار دشت آزادگان با بیان اینکه ازدحام جمعیت در مرز چذابه وجود ندارد، از آغاز پیک بازگشت زائران اربعین حسینی خبر داد.

حمید سیلاوی با اشاره به آخرین وضعیت مرز چذابه اظهار کرد: با توجه به جمعیت موجود در عراق، امکانات در این کشور جوابگوی نیاز زائران نیست بنابراین همچنان مرز چذابه مسدود است.

وی با بیان اینکه در مرز چذابه ازدحام جمعیت وجود ندارد، افزود: با این وجود در صورتی که زائران در پایانه حضور داشته باشند، از خروج هیچ زائری ممانعت نمی‌شود.

فرماندار دشت آزادگان گفت: با توجه به شرایط کنونی امکانات، توصیه می‌شود فعلا مردم از حرکت به سمت مرز‌ها به ویژه مرز چذابه خودداری کنند. در صورت مساعد شدن شرایط یقینا اقدامات برای اعزام زائران به کشور عراق به منظور شرکت در مراسم اربعین حسینی انجام خواهد شد.

سیلاوی با اشاره به تردد بیش از ۳۱۶ هزار نفر از مرز چذابه از ابتدای صفر تاکنون، افزود: پیک بازگشت زائران اربعین حسینی آغاز شده و در دو روز گذشته بیش از ۳۰ هزار نفر از مرز چذابه به کشور بازگشته‌اند.

اعزام ۱۰ تیم از راهداری جنوب کرمان به مرز مهران

۱۴:۰۶- معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان گفت: در راستای کمک به ساماندهی حمل و نقل زائران اربعین حسینی، ۱۰ تیم از جنوب کرمان در قالب ماشین آلات سبک و نیمه سنگین شب گذشته به مرز مهران اعزام شدند.

مجتبی رئیسی امروز ۲۰ شهریورماه با اعلام این خبر افزود: این اقدام در راستای سیاست‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و همچنین کمک به روند تسهیل در حمل و نقل زائران اربعین حسینی در کمترین زمان از اعلام رسمی صورت گرفته و اکیپ‌ها را در کمترین زمان تجهیز و اعزام کردیم.

وی بیان کرد: تیم‌های اعزامی با نظر مسئولان ستاد اربعین سازمان راهداری در مرز مهران ساماندهی و خدمات موردنظر ستاد را انجام خواهند داد.

رئیسی اظهار کرد: مجموعه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان در راستای سیاست‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، تمام تلاش خود را برای ساماندهی بهتر روند حمل و نقل زائران‌اربعین حسینی به کار گرفته است.

آمادگی ۱۶ تیم هلال احمر استان مرکزی جهت خدمت رسانی به زائرین اربعین

۱۴:۰۵ - ۱۶ پایگاه و تیم عملیاتی جمعیت هلال احمر در سطح استان آماده خدمات رسانی امدادی به زائریان حسینی هستند.

عبدالکریم شعبانزاده با اشاره به بسته شدن مرز‌های عراق به دلیل ازدحام جمعیت زائران اربعین حسینی در مرز‌ها و اعلام شرایط زرد از طریق جمعیت هلال احمر کشور افزود: اقداماتی از روز جمعه توسط جمعیت هلال احمر استان به منظور خدمات رسانی به زائرانی که در مسیر هستند در حال انجام است.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان مرکزی افزود: ۱۳ پایگاه جمعیت هلال احمر استان مرکزی به حالت آماده باش در آمده‌اند و در حال خدمت رسانی به زائرانی هستند که از مسیر استان مرکزی عبور می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه پایگاه امداد و نجات شهید احمدی بیغش در شهر توره شهرستان شازند، ورودی استان مرکزی برای زائرانی است که از سمت غرب کشور در حال برگشت هستند، ادامه داد: در این پایگاه شرایط اسکان اضطراری برای زائران فراهم شده است.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان مرکزی ادامه داد: ۷۳۰ باکس آب معدنی یک و نیم لیتری به ارزش ۱۶ میلیون تومان توسط خیرین تامین و در این پایگاه دپو شده است تا در صورت نیاز بین هموطنان توزیع شود.

به گزارش هلال احمر استان، شعبانزاده اضافه کرد: علاوه بر آماده باش و فعالیت ۱۳ پایگاه امدادی استان، سه دستگاه خودرو آمبولانس نیز در سه محور اراک قم، اراک توره و اتوبان ساوه همدان به منظور خدمت رسانی بهتر به زائران مسقر شدند تا با تمام توان عملیاتی پاسخگویی مناسبی در صورت ایجاد حادثه داشته باشیم.

خدمات‌رسانی به زائران اربعین تا پایان بازگشت همه زوار ادامه پیدا می‌کند

۱۳:۴۶ - فرمانده کل انتظامی کشور با اشاره به آغاز موج بازگشت زائران اربعین، گفت: خدمات رسانی به این عزیزان تا پایان زمان بازگشت آن‌ها با قوت و جدیت از سوی پلیس و دستگاه‌های اجرایی ادامه خواهد داشت.

سردار حسین اشتری، امروز (۲۰ شهریور) در قرارگاه اربعین مرزبانی استان کرمانشاه، اظهار کرد: خدمتگذاری به زائران امام حسین (ع) توفیق و افتخاری بزرگ است که بخش اعظمی از آن نصیب پلیس شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مقداری ازدحام جمعیت وجود دارد، چرا که هنوز زائرانی هستند که در حال عزیمت به کربلای معلی بوده و از سویی موج بازگشت زائران مشرف شده به عتبات عالیات آغاز شده است.

اشتری با تاکید بر مهم بودن بحث سلامت زائران، اظهار کرد: طی دو سه روز آینده موج بازگشت زائران به اوج خود خواهد رسید که لازم است در این خصوص تمهیدات لازم اندیشیده و شرایطی فراهم شود تا زوار به سلامت بتوانند بازگردند.

فرمانده کل انتظامی کشور تصریح کرد: مدیریت بازگشت زائران از کربلای معلی موضوع بسیار مهمی است که حتما باید به آن توجه کنیم تا با مشکل مواجه نشویم.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تلاش‌های شبانه روزی ماموران انتظامی و امنیتی مشکلی از نظر تامین امنیت زائران نداشتیم و تلاش می‌کنیم همین امنیت مطلوب و پایدار را تا پایان ماموریت اربعین تداوم ببخشیم.

اشتری در پایان با تقدیر از تلاش‌های مجموعه انتظامی و مرزبانی استان و حضور میدانی سردار جاویدان و سردار سپهری، گفت: پایانه خسروی از امکانات و زیرساخت‌های بسیار خوبی برخوردار بوده و در صورت تقویت می‌تواند پذیرای زائران بیشتری در سال‌های آتی باشد.

انفجار در پمپ بنزین شوملی عراق جان بیش از ۱۱ نفر را گرفت

۱۳:۳۲- مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ایلام گفت:بر اساس گزارش‌های اولیه انفجار در پمپ بنزین شوملی در استان بابل عراق، ۱۱فوتی و ۳۰مصدوم به جای گذاشته است.

«غلامرضا علی‌محمدی» اظهار کرد: نیرو‌های هلال احمر مستقر در عراق به محل اعزام شده اند.

بازگشایی تمام مسیر‌ها به سمت "مرز خسروی"/ برای موج بازگشت زوار آماده می‌شویم

۱۳:۰۶ -دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه از لغو ممنوعیت تردد زوار به سمت مرز خسروی خبر داد و افزود: در حال حاضر تمام محور‌ها به سمت مرز باز است و خروج از مرز هم روال عادی دارد.

محمد پورهاشمی با اشاره به روان شدن تردد درمرز خسروی، گفت: در پی محدودیت‌های ایجاد شده در مسیر تردد زوار، طی این مدت توانستیم زوار حاضر در مرز را عبور دهیم و هم اکنون تردد در مرز روان است.

وی افزود: روز گذشته عملا رکورد عبور زوار از مرز خسروی شکسته شد و بیش از ۴۰ هزار زائر از مرز خسروی راهی عتبات عالیات شدند.

پورهاشمی گفت: با توجه به تسهیل تردد در مرز، هم اکنون ممنوعیت تردد زوار در مسیر‌های منتهی به مرز برداشته شده و زوار می‌توانند به مرز بیایند، اما با توجه به شلوغی و تراکم بالای جمعیت درشهر‌های زیارتی کشور عراق همچنان توصیه ما نرفتن زوار است.

دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه تاکید کرد: زیرساخت‌های کشور عراق جوابگوی تعداد بالای زوار نیست و توصیه می‌شود زوار از رفتن امتناع کنند.

پورهاشمی در ادامه با اشاره به شروع تدریجی موج بازگشت زوار گفت: به تدریج گیت‌های ورودی مرز در حال شلوغ شدن است و روز گذشته بیش از ۵۷۰۰ زائر اربعین از طریق مرز خسروی به کشور بازگشتند و روز به روز بر این تعداد افزوده می‌شود.

سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه گفت: بار‌ها از زوار خواسته ایم و بار دیگر تقاضا می‌کینم که سفر خود را کوتاه کرده و هرچه سریعتر به کشور برگردند تا در موج بازگشت شاهد ازدحام جمعیت نباشیم.

پورهاشمی گفت: قطعا اگر زواری که از کشور خارج شده اند بخواهند یکباره در بازه زمانی کوتاه وارد کشور شوند، دچار چالش‌های جدی در حوزه حمل و نقل و اسکان و ... خواهیم شد، در همین راستا تقاضا داریم زوار سفر خود را مدیریت کرده و از همین حالا افرادی که به زیارت مشرف شده اند، به کشور برگردند.

دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در حال حاضر به تدریج امکانات موج رفت در حال انتقال به مسیر بازگشت زوار است و استان برای موج بازگشت زوار آماده می‌شود.

تردد بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر طی ۱۹ روز از مرز مهران

۱۲:۴۳ - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام گفت: اول تا ۱۹ شهریورماه یک میلیون و ۵۰۹ هزار و ۵۴۴ نفر از این مرز تردد کرده‌اند.

«سیدزاهدین چشمه خاور» امروز یکشنبه ۲۰ شهریور اظهار کرد: از اول تا ۱۹ شهریور، یک میلیون و ۴۶۳ هزار و ۳۵۹ نفر ایرانی از مرز مهران تردد کرده اند که از این تعداد ۳۰۸ هزار و ۲۴۶ نفر به کشور ورود و یک میلیون و ۱۵۵ هزار و ۱۱۳ نفر نیز از طریق مرز مهران از کشور خارج شده اند.

وی با بیان اینکه در این مدت ۴۵ هزار و ۹۶۰ نفر اتباع خارجی از طریق مرز مهران تردد کرده اند، تصریح کرد: از این تعداد ۱۲ هزار و ۴۱۶ نفر به کشور ورود و ۳۳ هزار و ۵۴۴ نفر نیز از طریق مرز مهران خارج شده اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۲۳۶ هزار و ۱۵۶ نفر ایرانی و خارجی از مرز زمینی مهران به کشور عراق سفر کردند که از این تعداد زائر ۲۳۴ هزار و ۸۰۲ نفر ایرانی و هزار و ۳۵۴ نفر زائر خارجی بوده‌اند.

ورود بیش‌از ۲۰ هزار زائر پاکستانی از مرز‌های سیستان و بلوچستان

۱۲:۳۴- سخنگوی ستاد اربعین سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای مرداد ماه تاکنون ۲۰ هزار و ۱۵۲ زائر پاکستانی از طریق دو مرز میرجاوه و ریمدان وارد سیستان و بلوچستان شده‌اند.

جواد قنبری افزود: از این تعداد ۱۱ هزار و ۲۹۷ زائر از طریق پایانه مرزی ریمدان شهرستان دشتیاری و هشت هزار و ۸۵۵ زائر از طریق پایانه مرزی شهرستان میرجاوه وارد استان شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه هم‌اینک به همت دستگاه‌های مختلف و گروه‌های مردمی همه امکانات لازم برای رفاه حال زائران در ۲ پایانه مرزی استان فراهم شده، افزود: از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی‌ها برای ورود زائران اربعین از مرز‌های ریمدان و میرجاوه انجام گرفته بود و زیرساخت‌های لازم در این ۲ مرز بویژه مرز ریمدان احداث شد.

سخنگوی ستاد اربعین سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: با توجه به شلوغی مرز‌ها زائران پاکستانی به سمت مرز‌های غربی نخواهند رفت و به مشهد و قم اعزام می‌شوند.

وی بیان کرد: میزان ورودی زائران پاکستانی از طریق پایانه مرزی میرجاوه نسبت به مدت مشابه آخرین مرحله ورود پیش‌از شیوع بیماری کرونا حدود ۹۰ درصد کاهش داشته که علت اصلی آن وقوع سیل در کشور پاکستان است و در این حوزه نیز ما با عزیزان مان در کشور همسایه ابراز همدردی می‌کنیم.

امکان استقرار ۵۰ تا ۱۰۰ هزار زائر در استان همدان

۱۲:۳۰- سخنگوی ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین استان همدان با بیان اینکه شرایط استان برای خدمت‌رسانی به زائران مناسب است و هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد، گفت: امکان استقرار ۵۰ تا ۱۰۰ هزار زائر در این استان فراهم است.

سرهنگ علی بقایی با اشاره به اینکه فعالیت ۱۱۰ ایستگاه صلواتی در استان همدان پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: ایستگاه‌های مسیر رفت از هفته گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و ایستگاه‌های مسیر برگشت نیز از دوشنبه فعال می‌شوند.

وی با بیان اینکه زمان فعالیت ایستگاه‌های صلواتی استان همدان با توجه به اختلال به وجود آمده در تردد زائران دستخوش تغییر شده است، افزود: زمان فعالیت ایستگاه‌های استان توسعه پیدا کرد تا خدمات‌رسانی بهتری به زائران صورت بگیرد.

بقایی با اشاره به اینکه در ایستگاه‌های صلواتی همدان خدماتی مانند استقرار، اسکان، غذا و میان وعده، فعالیت‌های فرهنگی، بهداشتی و... به زائران اربعین ارائه می‌شود، افزود: به علت بسته شدن مرزها، در دو روز گذشته زائرانی که وارد همدان شده‌اند، در زائرسرا‌ها مستقر شدند.

جانشین ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین استان همدان با بیان اینکه شرایط استان برای خدمت‌رسانی به زائران مناسب است و هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد، گفت: امکان استقرار ۵۰ تا ۱۰۰ هزار زائر در استان فراهم است.

وی با اشاره به اینکه برای برگشت زائران نیز آمادگی کامل داریم، مطرح کرد: سامانه زائرسرا در داخل استان راه‌اندازی شده و زائران اربعین حسینی می‌توانند برای برقرای با این سامانه با شماره ۰۸۱۳۱۳۸ تماس بگیرند و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

بقایی اضافه کرد: هم استانی‌هایی که قصد دارند منازل خود را برای اسکان و استقرار زائران اختصاص دهند نیز می‌توانند با سامانه زائرسرا تماس بگیرند تا در صورت نیاز از این ظرفیت مردمی خوب استفاده شود.

اعزام ۱۰ تیم درمانی به نجف و کربلا از زنجان

۱۲:۲۲- ۱۰ تیم متشکل از پزشک و پرستار به شهر‌های نجف و کربلا اعزام شدند.

طبق اعلام دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان، کاروان بسیج جامعه پزشکی زنجان از ۱۸ تا ۲۶ شهریورماه در قالب ۱۰ تیم متشکل از پزشک و پرستار در شهر‌های نجف و کربلا و مسیر پیاده‌روی به زائران حسینی خدمت‌رسانی می‌کند.

گفتنی است خدمات این موکب‌ها شامل ویزیت پزشک فوق‌تخصص، پزشک متخصص، پزشک عمومی، دندان‌پزشکی، خدمات پرستاری و ارائه دارو به زائران حسینی خواهد بود.

با توجه به قرار گرفتن در فصل گرم سال، دمای بالای هوا و ثبت دمای ۵۰ درجه در برخی مناطق و استان‌های مرزی و کشور عراق، احتمال گرمازدگی برای زائران حسینی وجود دارد، توصیه می‌شود حتی‌الامکان پیاده‌روی در شب و زمان خنک بودن هوا انجام شود.

۷ مصدوم حاصل دو حادثه ترافیکی در سوسنگرد و اندیمشک

۱۲:۲۱ -خوزستان سخنگوی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز از مصدومیت هفت زائر اربعین در دو حادثه ترافیکی در خوزستان خبر داد.

عارف شرهانی اظهار کرد: در پی واژگونی یک دستگاه خودروی پراید که ساعت ۹:۴۰ امروز (۲۰ شهریورماه) در حد فاصل کوت عبدالله به سوسنگرد رخ داد، دو نفر مصدوم شدند.

وی با بیان اینکه سرنشینان این خودرو ائران اربعین بودند، افزود: مصدومان این حادثه توسط تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان به بیمارستان نفت سوسنگرد انتقال یافتند.

سخنگوی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در حادثه تصادف یک دستگاه خودروی سمند و تراکتور نیز که ساعت ۱۰:۱۰ امروز در ورودی اندیمشک رخ داد، پنج نفر مصدوم شدند.

وی با بیان اینکه سرنشینان این خودرو نیز زائران اربعین بودند افزود: مصدومان این حادثه سه مرد ۲۰، ۳۵ و ۷۰ ساله، یک زن ۳۵ ساله و یک دختر بچه پنج ساله بودند که توسط سه دستگاه آمبولانس به مراکز درمانی انتقال یافتند.

تسهیلات کم‌بهره اربعین حسینی به چه رانندگانی تعلق می‌گیرد؟

۱۱:۴۴ -مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان سمنان از اعطای تسهیلات یک میلیارد ریالی به رانندگانی خبر داد که هفت سرویس رفت و برگشت به مناطق مرزی داشته باشند.

احسان منصورکیایی مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان سمنان از اعزام قریب به ۸۰۰۰ زائر اربعین حسینی با استفاده از ناوگان اتوبوسی این اداره کل خبر داد و اظهار کرد: به رانندگانی که هفت سرویس رفت و برگشت به مرز مهران دارند مبلغ یک میلیارد ریال تسهیلات کم بهره اعطا خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای اعزام زائرین اربعین حسینی کمیته حمل و نقل و سوخت استان با تمام توان ظرفیتی خود اقدام می‌کند اضافه کرد: برای ارائه خدمات هرچه شایسته به زائران اربعین حسینی یک دستگاه گریدر، هشت دستگاه کمپرسی و هشت دستگاه وانت بار کمک دار به پایانه‌های مرزی اعزام شده اند.

وی از هماهنگی‌های لازم با سایر دستگاه‌ها برای اعزام کامیون و اتوبوس در این ایام خبر داد و افزود: از اول شهریور تا ۱۸ شهریورماه ۱۹۴ دستگاه اتوبوس بیش از هفت هزار و ۶۰۰ زائر سرزمین عشق را جابجا کرده‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان همچنین اذعان داشت: پیش فروش بلیط ناوگان اتوبوسی برای زائران ۴۸ ساعت قبل از سفر در سایت‌های مجاز پیش فروش برای ثبت نام کنندگان سامانه سماح در دسترس است که البته در حال حاضر به دلیل مشکلات پیش آمده در پایانه‌های مرزی از صدور بلیط و اعزام به مرز معذوریم لذا از مسافران خواهشمندیم که تا اطلاع ثانوی از حضور در پایانه‌های مسافری خودداری کنند.

منصورکیایی خاطر نشان کرد: ۱۲ نفر از همکاران ما نیز در قالب سه تیم برای ساماندهی امور حمل و نقل به شهر مهران اعزام شده اند و با توجه به ارادت خادمان عرصه جاده به زائران اربعین، تا پایان شهریورماه برای انجام وظیفه در پایانه مرزی مهران مستقر خواهند بود.

وی همچنین با اعلام استقرار میز خدمت و پاسخگویی به شکایات در پایانه‌های مسافربری استان افزود: برای رضایت بیشتر و ارائه خدمات شایسته به زائرین تیم‌های راهداری نیز در این ایام در محور‌های مواصلاتی استان مستقر هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان ادامه داد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و لزوم ایجاد رغبت در مالکان و رانندگان ناوگان اتوبوسی در ایام اربعین نرخ کرایه این ناوگان به مرز مهران از مبادی استان سمنان افزایش یافته و همچنین به رانندگانی که هفت سرویس رفت و برگشت به مرز مهران دارند مبلغ یک میلیارد ریال تسهیلات کم بهره اعطا خواهد شد.

منصور کیایی افزود: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و حجم بالای ترافیک در مسیر‌های منتهی به مرز ساعت مجاز رانندگی از ۹ ساعت به ۱۲ ساعت برای رانندگان افزایش یافته و با هماهنگی‌های لازم با شرکت پخش ملی فرآورده نفتی جهت تامین سوخت ناوگان سهمیه گازوئیل در کارت سوخت ناوگان افزایش دو و نیم برابری داشته است.

وی از تمهیدات لازم برای اعزام ناوگان خالی از سراسر استان برای بازگشت زائرین در پایانه‌های مرزی خبر داد و تصریح کرد: برای تهیه و توزیع روغن و لاستیک ناوگان حمل و نقل اتوبوسی تصمیمات مناسبی اتخاذ شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان در پایان به بازرسی مستمر از وضعیت سلامت ناوگان اتوبوسی و نظارت مضاعف بر عملکرد مجتمع خدمات رفاهی در سطح استان اشاره کرد و اظهار داشت: به منظور رسیدگی هرچه سریع‌تر به تخلفات‌های احتمالی زائران می‌توانند از طریق سامانه پاسخگویی ۱۴۱ استفاده کنند.

بررسی زائران اربعین از نظر ابتلا به کووید۱۹،

۱۱:۲۹- همدان سخنگوی ستاد مدیریت کرونای استان همدان از کنترل زائران اربعین از نظر درگیری احتمالی با بیماری کووید۱۹ در مرز یا در فرودگاه‌هایی که از آن به کشور عراق پرواز داشتند، خبر داد.

حمید پورحسینی پیرامون برگزاری پیاده‌روی اربعین و احتمال افزایش روند بیماری کووید۱۹ در استان، اظهار کرد: ما استان مرزی نیستیم و پرواز مستقیم از عراق هم نداریم بنابراین نمی‌توانیم ورود احتمالی بیماری را به استان، کنترل کنیم و هم‌استانی‌های ما در مرز یا در فرودگاه‌هایی که از آن پرواز داشتند، کنترل می‌شوند.

پورحسینی در رابطه با وضعیت کرونایی استان همدان، تصریح کرد: در حال حاضر شهرستان‌های ملایر و تویسرکان در وضعیت آبی و سایر شهرستان‌های استان شامل شهرستان‌های همدان، اسدآباد، نهاوند، فامنین، درگزین، بهار، رزن و کبودراهنگ در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر محدودیت کرونایی خاصی در استان اعمال نکردیم، یادآور شد: در شهرستان‌هایی که وضعیت زرد کرونایی دارند، باید تجمعاتی که در اماکن سرپوشیده انجام می‌شود با ۷۰ درصد ظرفیت باشد.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در استان همدان در رابطه با روند بیماری در استان، توضیح داد: تعداد موارد مراجعه به مراکز درمانی، بستری در بخش و بستری در ICU در استان همدان نسبت به هفته‌های گذشته روند کاهشی داشته است.

روزانه ۳۰۰۰ پُرس غذا طبخ و بین زائران اربعین توزیع می‌شود

۱۱:۱۱ - مسئول کمیته پشتیبانی موکب احمد بن موسی (ع) شیراز گفت: اصلی‌ترین کار کمیته پشتیبانی طبخ غذا بین زائران است که از ١٨ شهریور با ظرفیت طبخ روزانه سه هزار پرس غذا آغاز شده است.

محمد عاشوری یکشنبه ۲۰ شهریور به خبرنگاران مستقر در موکب احمد بن موسی (ع) در کربلا گفت: خوشبختانه امسال پس از دو سال وقفه خداوند توفیق خدمت گذاری دوباره به زائرین اباعبدالله (ع) را به ما عطا کرد.

او ادامه داد: نیاز بود که امکانات رفاهی ویژه همه کمیته‌ها ذیل این کمیته تامین و در دستور کار قرار بگیرد.

مسئول کمیته پشتیبانی موکب احمد بن موسی (ع) همچنین با بیان اینکه توسط ٥ دستگاه تریلی همه امکانات مورد نیاز از ١١ شهریورماه به محل موکب انتقال داده شد، خاطرنشان کرد: از ٢٩ مرداد ماه هم گروه تاسیسات با عزیمت به شهر کربلا شروع به اقدامات زیرساختی کرد.

عاشوری با بیان اینکه زیرساخت‌ها شامل ٤ چادر اسلکتی بزرگ و چند چادر کوچک به ظرفیت اسکان ٧ هزار نفر، گفت: هم‌اینک زیر ساخت‌ها از جمله چادرها، سرویس‌ها بهداشتی، حمام و ... آماده شده است.

او همچنین از آمادگی همه کمیته‌ها برای خدمات رسانی به زائران خبر داد و گفت: اصلی‌ترین کار کمیته پشتیبانی طبخ غذا بین زائران است که از ١٨ شهریور با ظرفیت طبخ روزانه سه هزار پرس غذا آغاز شده است.

مسئول کمیته پشتیبانی موکب احمد بن موسی (ع) با بیان اینکه ۵۰ نفر در آشپزخانه این موکب تا ٢٧ شهریورماه فعالند، گفت: اگرچه گرمای هوا طاقت فرساست، اما خادمان امام حسین (ع) عاشقانه در حال فعالیت هستند.

ایمن‌سازی ۱۶۰۰ کیلومتر جاده منتهی به مرز‌های شش‌گانه کشور

۱۱:۰۳- به گفته معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، ۱۶۰۰ کیلومتر جاده منتهی به مرز‌های شش‌گانه کشور برای اربعین حسینی امسال ایمن‌سازی شده است.

به گزارش سازمان راهداری، رضا اکبری در سفر به خوزستان و بازدید از پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه اظهار کرد: از ابتدای امسال پروژه‌های ایمن‌سازی در ۱۶۰۰ کیلومتر از جاده‌های منتهی به شش پایانه مرزی برای اربعین حسینی اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی شد.

وی افزود: این پروژه‌ها که شامل نگهداری راه‌ها، خط‌کشی، تکمیل حفاظ بتنی، نصب تابلو علائم، روکش آسفالت رفع نقاط پرحادثه هستند، با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان اجرایی شد.

معاون راهداری سازمان بیان کرد: بازدید‌های انجام‌شده در هفته‌های گذشته از سوی مدیران سازمان نشان می‌دهد اقدامات انجام‌شده علی‌رغم اینکه با شرایط ایده‌آل فاصله دارد، بسیار خوب بوده و امید است با تداوم برنامه‌ریزی‌ها، کیفیت ایمنی جاده‌ها برای سال‌های آینده بیش از الان ارتقاء یابد.

اکبری ادامه داد: علاوه بر این، برای اربعین حسینی امسال اعتباری برای تکمیل و تجهیز پایانه‌های مرزی، اجاره ماشین‌آلات، تأمین سوخت آن‌ها و دیگر هزینه‌های جاری از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در نظر گرفته شد که با اعتبار ایمن‌سازی جاده‌ها، حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان است.

مشکلات تردد زائران اربعین به تدریج مرتفع می‌شود

۱۱:۰۲ - وزیر کشور با بیان اینکه مشکلاتی طی روز‌های اخیر سبب ازدحام زائران در مرز‌ها شد، تاکید کرد که این مسئله به تدریج در حال برطرف شدن است، اما زواری که هنوز به سمت مرز‌ها نرفته‌اند، فعلا حرکت نکنند.

احمد وحیدی در حاشیه سفر به مرز خسروی و نظارت بر روند تردد زوار و خدمات‌رسانی موکب‌ها در بازدید از موکب اربعینی «الشهیدین حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس» به عنوان تنها موکب استان فارس که در منذریه عراق مستقر است، بیان کرد: مواکب اعزامی از شیراز که با وجود فاصله زیاد استان فارس تا مرز خسروی در راستای خدمت به زوار در مرز خسروی مستقر شده با نظم و کیفیت خوبی به زائرانی که از منطقه منذریه به سمت کربلا می‌روند به صورت شبانه‌روزی خدمات ارائه می‌دهد.

به نقل از اداره کل اوقاف فارس، وحید خاطرنشان کرد: با وجود ازدحام مرز خسروی، تردد و عبور زائران از استان کرمانشاه و مرز خسروی به عنوان کوتاه‌ترین مسیر تا کربلا به خوبی مدیریت شده است.

وزیر کشور افزود: با وجود مشکلاتی که یکی دو روز اخیر به سبب ازدحام زائرین و همچنین نبود امکانات کافی در آن سوی مرز‌ها در عراق برای زوارحسینی ایجاد شده بود این مسئله به تدریج درحال مدیریت است و زوار اربعینی که از قبل به سمت مرز‌ها حرکت کرده‌اند نیز در حال خارج شدن از کشور و حرکت به سمت عتبات عالیات هستند.

وحیدی گفت: از مردم شریفی که هنوز به سمت مرز حرکت نکرده‌اند خواهشمندیم به سمت مرز‌ها حرکت نکنند، زیرا فعلا کشور عراق تمهیدات لازم برای خدمات‌رسانی و تردد این حجم از جمعیت را ندارد و گرمای هوا و کمبود آب نیز دست به دست هم داده و شرایط سختی برای زوار فراهم شده است.

سید عباس موسوی، مدیر کل اوقاف فارس نیز به بیان تاریخچه‌ای از احداث و راه‌اندازی موکب الشهیدین پرداخت و از وزیر کشور خواستار تسهیل تردد زوار در مرز به سمت کربلا شد.

موکب اربعینی «الشهیدین حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس» اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس از محل موقوفات فارس برپا شده و شبانه‌روزی به زائران اربعین خدمت‌رسانی می‌کند.

استقرار ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برای انتقال زوار به شهر‌های عراق

۱۰:۵۹ - خوزستان طی مذاکرات صورت گرفته از سوی استاندار خوزستان و دیگر مسئولان کشوری با طرف‌های عراقی، تاکنون ۳۰۰ دستگاه اتوبوس به منظور سرعت بخشیدن به عبور زوار از مرز و انتقال به شهر‌های عراق، در مرز مستقر شده است.

صادق خلیلیان، استاندار خوزستان با اشاره به آخرین وضعیت تردد زوار اربعین حسینی گفت: با توجه به حضور خیل عظیم عاشقان حسینی در ۲ مرز چذابه و شلمچه و کمبود وسایل نقلیه در مرز‌های کشور عراق، با مذاکراتی که طی چند روز گذشته با مسئولان این کشور داشتیم ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در ۲ مرز چذابه و شلمچه به منظور تسهیل تردد زائران آماده خدمت رسانی شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری خوزستان، وی افزود: این تعداد اتوبوس طی چند روز گذشته و به تدریج وارد خاک عراق شدند و زوار را به نزدیک‌ترین شهر‌های عراق مانند بصره و العماره انتقال دادند.

استاندار خوزستان یادآور شد: با توجه به اقدامات صورت گرفته، تردد زائران از روز گذشته در عراق روان‌تر شده است.

استاندار خوزستان روز پنجشنبه با حضور در "شلمچه عراق" و روز جمعه با حضور در "شیب عراق" هماهنگی لازم برای ورود اتوبوس‌های ایرانی به خاک این کشور را انجام داد. همچنین وزیر کشور نیز در روز‌های گذشته با همتای عراقی خود پیرامون تامین وسایل حمل و نقل و تسهیل تردد زائران دیدار داشت.

محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور نیز روز پنجشنبه و احمد وحیدی، وزیر کشور روز جمعه به همراه استاندار خوزستان به منظور رفع مشکلات زائران از مرز‌های شلمچه و چذابه بازدید کردند.

جان باختن مادر خانواده در واژگونی خودروی زائران در امیدیه

۱۰:۴۸ - سخنگوی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز از کشته شدن مادر یک خانواده و مصدومیت سه عضو دیگر در پی واژگونی خودرو در محور امیدیه - ماهشهر خبر داد.

عارف شرهانی اظهار کرد: در پی واژگونی یک دستگاه خودروی تیبا که ساعت ۷:۳۵ امروز (۲۰ شهریورماه) در کیلومتر ۳۲ محور امیدیه به ماهشهر رخ داد، یک زن ۴۱ ساله کشته شد.

وی افزود: سرنشینان این خودرو یک خانواده و از زائران اربعین حسینی بودند که مادر خانواده در این حادثه جان باخت. در این حادثه یک مرد ۴۲ ساله دچار ضربه مغزی و پسر ۱۳ ساله و دختر ۱۲ ساله دچار شکستگی شدند که توسط تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان بیمارستان حاجیه نرگس معرفی ماهشهر انتقال یافتند.

تغذیه و اسکان روزانه ۱۰۰ هزار زائر اربعین در موکب‌های کرمانشاه

۱۰:۲۹- رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمانشاه از تغذیه و اسکان روزانه بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر از زوار اربعین در موکب‌های استان خبر داد.

بهمن صحرایی اظهار کرد: علاوه بر ۱۰۰ هزار نفری که روزانه در موکب‌های استان اسکان شبانه داشته و یا با شام و صبحانه و یا نهار پذیرایی می‌شوند، روزانه ده‌ها هزار نفر به صورت گذری از موکب‌های استان عبور کرده و با آب، شربت، چای و میان وعده پذیرایی می‌شوند.

صحرایی با بیان اینکه هم اکنون ۱۹۵ موکب شناسنامه دار در سطح استان در حال پذیرایی، تغذیه و اسکان زوار اربعین هستند، گفت: سه موکب استان کرمانشاه هم در محدوده مرز خسروی، نقطه صفر مرزی و منذریه برپا شده است.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمانشاه اضافه کرد: علاوه بر این‌ها ۳۰ موکب دیگر از سوی مردم استان کرمانشاه در مسیر نجف به کربلا و به‌ویژه شهر کربلا مستقر شده و خدمات رسانی به زوار اباعبدالله (ع) را برعهده دارند.

وی در ادامه با اشاره به پای کار آمدن خیرین برای تقویت موکب‌های استان گفت: هیچ کمبودی در موکب‌ها برای پذیرایی از زوار پیاده‌روی اربعین در استان نداریم.

وی اشاره‌ای هم به فعال شدن موکب‌های استان در مسیر بازگشت زوار اربعین داشت و گفت: موکب‌های استان تا ۳۰ شهریور در مسیر برگشت زوار، پذیرایی از زوار اربعین را ادامه خواهند داد.

صحرایی یادآور شد: بیش از ۵۰ درصد ظرفیت موکب‌های استان برای خدمات رسانی به زوار اربعین در مسیر برگشت اختصاص داده شده است.

اعزام ۱۰۰ نیروی بهداشت و درمان البرز به عراق

۱۰:۱۸ -رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز از اعزام ۱۰۰ نیروی بهداشت و درمان برای برپا کردن موکب سلامت البرز به عراق خبر داد.

دکتر شهرام صیادی در مراسم بدرقه کاروان بهداشت و درمان البرز به کربلا گفت: این اقدام با هدف خدمت رسانی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائرین حسینی انجام شد که در قالب گروه‌های مختلف به کشور عراق اعزام شده اند.

وی افزود: این کاروان با حضور ۸۸ مدافع سلامت طبق سال‌های گذشته با همکاری دانشگاه علوم پزشکی البرز، بسیج جامعه پزشکی و فعالان و تلاشگران بخش خصوصی متشکل از نیرو‌های فوریت پزشکی، پرستار، پزشک عمومی، پزشک متخصص، بهیار، ماما، کارشناسان بهداشتی، کارشناسان روان و علوم آزمایشگاهی برای برپا کردن موکب سلامت البرز در کربلا اعزام شدند.

وی تصریح کرد: قرار است این کاروان به مدت یک هفته به صورت شبانه روزی، به زائرین امام حسین (ع) ارایه خدمت داشته باشد.

خدمات‌دهی به زوار در مساجد روستا‌های در مسیر عبور پیاده روی

۱۰:۱۰- استاندار سمنان از دهیاران دهیاری‌های در مسیر عبور زوار خواست یکی از مساجد روستا‌ها را به ارائه خدمات به زوار ارائه دهند.

سیدمحمدرضا هاشمی ۲۰ شهریور در ستاد خدمات سفر اظهار کرد: تا ۲۸ صفر در هر هفته دو بار جلسه کاربردی و عملیاتی ستاد خدمات سفر با عنوان " خدمت به زائران کربلا و حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) " برگزار شود.

وی با اشاره به اهمیت ارائه خدمات کیفی به زوار در ایام اربعین حسینی از مسئولان استان درخواست کرد تمامی مراکز خدماتی، حمایتی و امدادی لیست کشیک خود را اعلام کنند.

استاندار سمنان با اشاره به لزوم ارائه خدمات شبانه‌روزی در برخی نقاط تاکید کرد: ستاد بحران در کنار یکی از موکب‌های اربعین، نانوایی سیار را فعال کند.

وی همچنین ادامه داد: شهرداری‌های مراکز شهرستان‌ها نسبت به نظافت مجتمع‌های رفاهی و خدماتی و تامین آب این مراکز اقدام کنند.

وی بر لزوم اطمینان مسئولان از ارائه سوخت به مشتریان گفت: لازم است تا نظارت‌ها بر روند فعالیت مراکز توزیع محصولات و فرآورده‌های نفتی افزایش یابد.

هاشمی اظهار کرد: الزاما متصدیان در جایگاه‌های عرضه محصولات و فرآورده‌های نفتی حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه اسکان زائران بر عهده اداره کل آموزش و پرورش است، افزود: تمامی کمیته‌های ستاد خدمات سفر تا پیش از چهارشنبه جلسات داخلی خود را برگزار و در جلسه بعدی ستاد گزارش اقدامات خود را ارائه کنند.

استاندار سمنان از متولیان مساجد این استان خواست برای خدمات‌رسانی به زائران آماده بوده و خدمات خود را به‌صورت ویژه ارائه کنند.

استقرار ۱۴ دستگاه آمبولانس هلال احمر در مرز چذابه

۹:۱۷- رئیس قرارگاه پشتیبانی و عملیاتی امداد و نجات شهید هاشمی خوزستان جمعیت هلال احمر از آمادگی پاسخگویی به حوادث در دو سوی مرز ایران و عراق خبر داد.

یاسر ساعدی از ادامه خدمت‌رسانی به زائران حرم سیدالشهدا که از مرز چذابه قصد تشرف به عتبات عالیات و یا بازگشت به میهن را دارند، خبر داد و گفت: از ابتدای استقرار قرارگاه عملیاتی و پشتیبانی امداد و نجات سردار شهید علی هاشمی در مرز چذابه استان خوزستان ۴۶۷ نفر به صورت سرپایی مداوا شده و سه نفر نیز از طریق آمبولانس‌های جمعیت هلال احمر به مراکز درمانی انتقال یافته‌اند.

 رئیس قرارگاه پشتیبانی و عملیاتی امداد و نجات شهید هاشمی جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه در مسیر حرکت زائران با استقرار ۱۴ دستگاه آمبولانس و یک خودروی ارتباطات سیار آمادگی پاسخگویی به حوادث احتمالی ایجاد شده است، ادامه داد: علاوه بر خدمات فوریت‌های امداد و نجات ۴۴۲ نفر با مراجعه به پُست‌های امدادی از خدماتی از قبیل اندازه‌گیری میزان فشار و قند خون بهره‌مند شده‌اند.

وی افزود: ۶۶۰۰ ماسک نیز به همت نجاتگران حاضر در این قرارگاه بین زائران توزیع شده است.

ازدحام جمعیت در مرز خسروی نداریم

۹:۱۶- سرپرست فرمانداری قصرشیرین با بیان اینکه اکنون ازدحام جمعیت چندانی در مرز خسروی نداریم، گفت: طی دو، سه روز آینده با پیک برگشت زوار مواجه خواهیم بود.

محمد حیدری با اشاره به تردد روان زوار از مرز خسروی و اینکه ازدحام جمعیت شدیدی در مرز وجود ندارد، اظهار کرد: زوار در حال عبور از مرز هستند و ساعت کاری مرز نیز به روال گذشته از پنج صبح تا ۱۸ عصر است.

وی احتمال ۲۴ ساعته شدن فعالیت مرز خسروی در روز‌های آتی را نیز بعید دانست و عنوان کرد: طرف عراقی با این موضوع موافقت نکرده است.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین با بیان اینکه در حال حاضر هیچ مشکلی برای اسکان و یا ارائه خدمات به زوار وجود ندارد، تاکید کرد: در مسیر‌های منتهی به مرز نیز ترافیک روان است.

حیدری درباره توصیه به مردم در زمینه مراجعه به مرز نیز گفت: در این زمینه پیرو سیاست‌های ستاد اربعین هستیم و با توجه به اطلاعیه‌های مکرر این ستاد مبنی بر عدم مراجعه مردم به مرز، ما هم از مردم تقاضا داریم دیگر به سمت مرز‌ها خصوصا مرز خسروی مراجعه نکنند.

وی از روند افزایشی بازگشت زوار از مرز خسروی هم خبر داد و عنوان کرد: احتمالا طی دو، سه روز آینده با پیک برگشت زوار مواجه باشیم.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین خاطرنشان کرد: به زودی همه ظرفیت‌ها و امکانات را برای موج برگشت زوار متمرکز خواهیم کرد.

واژگونی خودروی زائران در هندیجان ۴ مصدوم برجای گذاشت

۹:۱۴ - سخنگوی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز از مصدومیت چهار زائر در پی واژگونی خودرو در محور هندیجان – دیلم خبر داد.

عارف شرهانی اظهار کرد: در پی واژگونی یک دستگاه خودروی ساینا حامل زائران اربعین حسینی که ساعت ۳:۲۶ امروز (۲۰ شهریورماه) در محور هندیجان به دیلم رخ داد، چهار نفر مصدوم شدند.

وی افزود: مصدومان این حادثه که دو دختر ۱۳ و ۱۴ ساله، یک زن ۵۱ ساله و یک مرد ۵۲ ساله بودند توسط تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان شهدای هندیجان انتقال یافتند.

ظرفیت پذیرش ۱۰۰ هزار زائر اربعین در تمرچین فراهم شود

۹:۰۸- استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر آمادگی همه بخش‌ها جهت توسعه خدمت رسانی به زوار اربعین حسینی، گفت: مرز تمرچین باید آمادگی و ظرفیت پذیرش ۱۰۰ هزار زائر را در برگشت از زیارت اربعین داشته باشد.

محمدصادق معتمدیان در جلسه قرارگاه اربعین حسینی در مرز تمرچین پیرانشهر افزود: به احتمال زیاد چندین برابر زواری که مرز تمرچین را برای تشرف به کربلا انتخاب کرده بودند، در بازگشت از این مرز تردد خواهند کرد که آمادگی برای پذیرش آن‌ها بسیار مهم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری آذربایجان غربی، وی با اشاره به اینکه جهت افزایش ظرفیت پذیرایی و حمل و نقل، چند ایستگاه در نظر گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: زمینه اعزام اتوبوس‌ها از مرز تمرچین به استان‌هایی نظیر زنجان و آذربایجان شرقی با تلاش ویژه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فراهم می‌شود.

معتمدیان با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در روز‌های گذشته برای توسعه خدمت رسانی به زوار اربعین حسینی، اضافه کرد: امسال اولین تجربه را در این خصوص داشتیم و به بهترین نحو، امنیت زائران به عنوان اولویت اول تامین شد.

وی در ادامه با بیان اینکه هیچ مشکل و حاشیه‌ای طی روز‌های گذشته در مسیر داخلی تا مرز تمرچین و پس از عبور از آن در خاک عراق وجود نداشته، افزود: در مسیر‌های منتهی به عتبات عالیات، استقبال بسیار خوبی را از سوی مردم عراق شاهد بودیم و اقدامات بی نظیری از سوی مردم در آن مناطق انجام شد.

استاندار آذربایجان غربی همچنین تاکید کرد: در صدد هستیم ظرفیت خروج از مرز تمرچین را به ۵۰ هزار نفر افزایش دهیم که در آن صورت، پذیرای زوار بیشتری به سمت کربلای معلی خواهیم بود.

توصیه‌های بهداشتی یک مسئول به زائران اربعین

۸:۴۴ - رئیس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: در مراسم اربعین و با توجه به حضور کثیر عاشقان امام حسین (ع) و طولانی بودن مسافت و گرمای هوا، احتمال انتقال بیماری‌های واگیر، خطر بروز مشکلات بهداشتی و درمانی برای برخی از زائرین وجود دارد.

حمید حبیبی‌نیا صبح روز شنبه ۱۹ شهریور اظهار کرد: اطلاع‌رسانی مناسب و همه‌جانبه به زائرین پیاده‌روی عظیم اربعین در خصوص نکات مهم بهداشتی و رعایت دستورالعمل‌های وزارتی ارسال شده در این خصوص جهت پیشگیری از ابتلای به بیماری‌های واگیر مانند کووید ۱۹، وبا، پیشگیری از گرمازدگی، پیشگیری از حیوان گزیدگی و... و همچنین رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط در سفر معنوی اربعین از اولویت‌های این مرکز است.

وی افزود: محتوای آموزشی (پوستر مجازی، کلیپ و...) در این خصوص از طریق فضای مجازی در اختیار موکب داران جهت انتقال مطالب به زائران و اطلاع‌رسانی گسترده مطالب بهداشتی از طریق فضای مجازی و حضوری با همکاری همه صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر تصریح کرد: به‌منظور ارزیابی آموزش‌های ارائه‌شده در این زمینه از طریق فضای مجازی لینک پرسشنامه در اختیار زائرین و موکب داران قرارگرفته و تقاضامندیم این عزیزان نسبت به تکمیل آن و ارسال به مرکز بهداشت شهرستان اقدام نمایند.

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بوشهر، حبیبی‌نیا عنوان کرد: جلسه آموزشی نکات مهم بهداشتی در پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی (ع) جهت موکب داران و مدیران کاروان‌های زیارتی با همکاری جمعیت هلال‌احمر شهرستان بوشهر در محل مرکز بهداشت برگزار شد.

رکورد تردد از مرز خسروی شکست/ عبور بیش از ۴۰ هزار زائر در یک روز

۸:۴۰ - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌‍ای استان کرمانشاه از خروج بیش از ۴۰ هزار زائر از مرز خسروی در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: این میزان تردد از زمان بازگشایی مرز تاکنون بی سابقه بوده است.

فریبرز کرمی با اشاره به خروج بیش از ۴۰ هزار و ۶۰۰ زائر از مرز خسروی در روز گذشته (۱۹ شهریور)، عنوان کرد: مجموع زواری که از ابتدای بازگشایی خسروی از این مرز عازم عتبات عالیات شده اند به بیش از ۱۷۹ هزار و ۶۰۰ نفر رسید.

وی تعداد زواری که روز گذشته از این مرز وارد کشور شدند را نیز ۵۷۹۷ نفر اعلام کرد و افزود: تاکنون بیش از ۱۵ هزار نفر از طریق این مرز وارد کشور شده اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با اشاره به روند افزایشی بازگشت زوار از مرز خسروی، ادامه داد: برای موج برگشت زوار آمادگی کامل داریم.

به گفته این مسئول، اگرچه امکانات حمل و نقل در مسیر رفت زوار متمرکز است، اما برای مسیر برگشت نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

شرایط در مرز باشماق مریوان مناسب، اما ظرفیت محدود است

۸:۱۰- کردستان وزیر کشور در بازدید از مرز باشماق مریوان گفت: شرایط و زیرساخت‌ها در این مرز مناسب، اما ظرفیت محدود است، البته مسئله حمل و نقل مقداری اشکال داشت که قرار شده استانداران کردستان و سلیمانیه عراق با کمک هم حل و فصل کنند.

احمد وحیدی عصر شنبه در بازدید از مرز باشماق مریوان و در جمع خبرنگاران، ضمن تشکر از مسوولان استان سلیمانیه عراق برای استقبال از زائران اربعین، اظهار کرد: امیدواریم با همکاری استانداران کردستان و سلیمانیه عراق، مشکل حمل و نقل در آنسوی مرز برطرف و تردد زائران به آسانی انجام شود که با توجه به دلسوزی و پیگیری‌های مستمر استاندار کردستان، این مهم اتفاق خواهد افتاد.

وی ظرفیت مرز باشماق مریوان را برای تردد زائران محدود دانست و افزود: امروز حدود هفت هزار زائر از این مرز عبور کرده‌اند که در جای خود کار ارزشمندی است و نتیجه پیگیری مسوولان استان به ویژه استاندار است.

وزیر کشور ابراز امیدواری کرد ظرفیت مرز باشماق در سال‌های آینده برای تردد زائران بیشتر شود و اضافه کرد: استاندار کردستان تلاش و ارتباطات خوبی با مسوولان اقلیم کردستان عراق داشته و به واسطه هماهنگی وی با مسوولان استان سلیمانیه، اقلیم و دولت عراق، اتفاق خیلی خوبی در بحث استقبال از زائران افتاده است.

وحیدی ضمن تقدیر از تلاش و پیگیری‌های مجدانه استاندار کردستان برای رفع مشکل تردد زائران در اقلیم کردستان عراق، ادامه داد: تلاش استاندار باعث شده، امروز تعداد قابل توجهی از زائران که در باشماق و شهر مریوان اسکان داده شده بودند، بدون هیچ مشکلی از مرز عبور داده شوند که جای بسی تقدیر است.

وی یادآور شد: طبق ظرفیتی که در استان کردستان ایجاد می‌شود، برای پذیرش زائران اقدام خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم هر چه بهتر آنچه را که برای افزایش ظرفیت نیاز است، در مرز باشماق انجام دهیم.
وزیر کشور از زائران خواست با توجه به ظرفیت محدود مرز باشماق به این مرز مراجعه نکنند و ادامه داد: تلاش ما این است زائران خود استان کردستان و استان‌های همجوار را فعلاً پذیرش کرده و از مرز عبور دهیم.

وحیدی به این هم اشاره کرد که زواری که علاقمند به بازگشت از طریق مرز باشماق هستند، مسیر خوبی است، اما ظرفیت محدودی دارد و سال‌های بعد این ظرفیت بیشتر خواهد شد.

وزیر کشور گفت: از آنجایی که برای اولین بار است که از مرز باشماق زوار تردد می‌کنند، این اتفاق بسیار ارزشمند و فرهنگی است و نشان از محبت مردم شریف کردستان نسبت به اهل بیت دارد، ضمن اینکه ارتباط معنوی بین دو ملت ایران و عراق را عمیق‌تر می‌کند.

ازدحام بسیار زیاد در دیگر مرز‌ها

وحیدی در بخش دیگری از صحبت هایش به ازدحام بسیار زیاد در مرز‌های مهران، چذابه، شلمچه و خسروی اشاره کرد و افزود: مسوولان مربوطه در استان‌های مرتبط، به تدریج برای عبور زائران تلاش می‌کنند، اما حجم زائران زیاد است.

وی یادآور شد: زائرانی که کار‌های زیارتی شان انجام شده، به تدریج اعزام می‌شوند و برخی هم که قبلا به عراق رفته اند، بر می‌گردند و فضای عراق که آماده‌تر و برای استان‌های دورتر شرایط فراهم شد، با اعلام ستاد اربعین و به وسیله اتوبوس اقدام به اعزام آنان می‌کنیم.

هماهنگی بین استان کردستان و سلیمانیه عراق برای اعزام زائران

استاندار سلیمانیه هم به بازدید وزیر کشور ایران از مرز باشماق و زیرساخت‌های آن اشاره و اضافه کرد: هماهنگی‌های بسیار خوبی بین استاندار کردستان با مسوولان استان سلیمانیه صورت گرفته و استقبال از زائران به خوبی انجام شده است.

هه وال ابوبکر با بیان اینکه تلاش کرده ایم این مرز نه تنها در بحث اعزام زائران بلکه در بخش تزانزیتی و تجاری هم بسته نشود، افزود: امیدواریم با هماهنگی‌ها انجام شده، تعداد بیشتری از زائران از مرز باشماق عبور کنند.

زوار بازگشت خود رابه روز‌های آخر موکول نکنند

۸:۰۸ - رییس اورژانس کشور از خدمات رسانی به حدود ۳۷ هزار زائر در ایام اربعین خبر داد و افزود: بیش از ۱۰ هزار زائر طی این مدت گرمازده شده اند.

دکتر جعفر میعادفر با اشاره به شروع طرح خدمات رسانی اربعین از ۱۰ شهریور ماه، گفت: طی این مدت ۳۶ هزار و ۹۸۴ زائر به مراکز بهداشتی و درمانی مستقر در نقاط مرزی کشور مراجعه داشته اند.

وی افزود: از این تعداد ۱۰ هزار و ۷۶۱ مورد مربوط به گرمازدگی بوده که خدمات سرپایی و سرم درمانی و ... برای آن‌ها انجام شده است.

میعادفر خاطرنشان کرد: از این تعداد زائر گرمازده تنها برای ۳۵۹۰ نفر سرم درمانی و تزریق مایعات صورت گرفته است.

رییس اورژانس کشور تصریح کرد: همچنین از این تعداد، ۱۷۷۷ زائر نیز نیز توسط اورژانس به مراکز درمانی مستقر در شهرستان‌های اطراف نقاط مرزی منتقل شده اند.

میعادفر در ادامه از خدمات رسانی ۲۶۱۱ نیروی اورژانس در مناطق مرزی کشور خبر داد و افزود: در این نقاط ۷۸۰ دستگاه آمبولانس، ۴۳ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۳۸ دستگاه موتورلانس مشغول خدمات رسانی به زوار هستند.

وی همچنین از برپایی هشت بیمارستان صحرایی در مرز‌های گانه کشور با عراق خبر داد.

رییس اورژانس کشور در ادامه با اشاره به افزایش نگرانی‌ها برای موج بازگشت زوار اربعین، گفت: این نگرانی وجود دارد که تمام زواری که طی این مدت به کشور عراق سفر کرده اند بخواهند طی یک بازه زمانی کوتاه به کشور برگردند که در اینصورت قطعا دچار چالش‌های جدی خواهیم شد.

وی افزود: اگر موج بازگشت زوار در یک بازه کوتاه باشد، موجب ازدحام در مرز‌ها شده و با توجه به گرمای هوای، احتمال گرمازدگی افزایش می‌یابد.

میعادفر گفت: همچنین با توجه به اینکه عمده زوار از خودرو‌های شخصی برای رفتن به مرز استفاده کرده اند، در موج بازگشت شاهد حجم بسیار ترافیک در محور‌ها خواهیم بود و باتوجه به خستگی زوار و شلوغی جاده‌ها احتمال تصادف افزایش می‌یابد.

رییس اورژانس کشور گفت: در همین راستا از زوار تقاضا داریم که حتما سفر خود را مدیریت کرده و هرچه سریعتر به کشور بازگردند و برگشت خود را به روز‌های آخر موکول نکنند.از زوار درخواست داریم که مدت اقامت خود را در کشور عراق کوتاه کرده و قبل از به اوج رسیدن موج بازگشت، به کشور بازگردند تا با شلوغی مرز و جاده‌ها مواجه نشوند.

میعادفر تاکید کرد: بازگشت تدریجی زوار احتمال گرمازدگی و تصادفات را کاهش داده و به مدیریت هرچه بهتر تردد زوار کمک می‌کند.

رییس اورژانس کشور گفت: در موج بازگشت هم با توجه به گرمای هوا درخواست داریم که زوار در ساعات خنک شبانه روز تردد کرده و از وسایل محافظتی مانند کلاه و چفیه و ... استفاده کنند. همچنین توصیه می‌شود جهت پیشگیری از گرمازدگی به میزان کافی آب و مایعات مصرف شود. همچنین توصیه می‌شود زوار در موج بازگشت حتما در طول مسیر در موکب‌ها به استراحت پرداخته و از رانندگی در حالت خواب آلودگی و خستگی به طور جد خودداری کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین