کد خبر: ۷۹۳۹۸
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۷
رویارویی دوباره دو قطب فوتبال آسیا؛

ایران- عربستان در ماراتن جام جهانی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-سرویس ورزش: مرحله نهایی مسابقات فوتبال مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا از امروز، شنبه با برگزاری چهار بازی در گروه های دوگانه آغاز می شود که در یکی از مهمترین دیدارها تیم ملی فوتبال ایران در ورزشگاه ملک فهد شهر ریاض به دیدار عربستان می رود.

بازهم ایران و عربستان در مرحله مقدماتی جام جهانی به هم رسیدند. تقابل این دو تیم در مرحله مقدماتی جام جهانی همیشه برای فوتبال ایران با خاطراتی تلخ همراه بوده است. 

تیم ملی فوتبال کشورمان پس از توفیق مقابل عربستان در مرحله مقدماتی جام جهانی 1978 آرژانتین در مراحل مقدماتی جام های جهانی 1994 آمریکا، 1998 فرانسه و 2002 کره جنوبی - ژاپن با سدی بلند به نام عربستان روبرو شده است.

این بار هم دوباره مسیر جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی برای ما از عربستان می گذرد، عربستانی که قدرت سابق را ندارد اما همچون گذشته حریفی قابل احترام است. این تیم با هدایت ناصر الجوهر و داشتن بازیکنان توانمندی چون یاسر القحطانی (مرد سال 2007 فوتبال آسیا)، حسین عبدالغنی سلیمانی، مالک معاذ، ناصر الشمرانی، عبده عطیف، فیصل السلطان و ... به پنجمین حضور پی در پی در جام جهانی می اندیشد اما در این راه حریفانی قدرتمند چون ایران، کره جنوبی، کره شمالی و امارات را پیش رو دارد.

عربستان در مرحله سوم انتخابی جام جهانی 2010 در قاره آسیا با تیم های ازبکستان، سنگاپور و لبنان همگروه بود و با وجود شکست سنگین 3 برصفر مقابل ازبکستان در دور رفت این رقابت ها در دور برگشت با چهار گل شاگردان رئوف ایلینیف را شکست داد و به عنوان صدرنشین گروه خود راهی مرحله نهایی مسابقات شد.

تیم ملی فوتبال کشورمان که با سه بار حضور در جام جهانی با هدف تجربه چهارمین جهانی به میدان رقابت با عربستان، کره جنوبی، کره شمالی و امارات گام می نهد، مرحله سوم انتخابی جام جهانی در قاره آسیا را بدون شکست و با پشت سرگذاشتن امارات، کویت و سوریه به اتمام رساند. شاگردان دایی پس از نمایشی پرانتقاد در دور رفت این مسابقات، دور برگشت را با سه پیروزی پشت سرگذاشتند و گام به جمع تیم های برتر آسیا نهادند.

ملی پوشان فوتبال ایران فردا در اولین گام در رقابتی تازه برای صعود به جام جهانی با عربستان دیدار می کنند. شاید در تیم ما غیبت مردانی چون مهدی مهدوی کیا، رحمان رضایی و علی کریمی به چشم بیاید اما همین تیم جوان نشان داده است که می تواند حتی در روزهای سخت دست به کارهای بزرگ بزند. پیروزی بر امارات و سوریه آنهم در خانه این تیم ها کار دشواری بود که شاگردان دایی در مرحله قبلی مسابقات انتخابی جام جهانی موفق به انجام آن شدند. با این شرایط تحقق ادعای دایی که تاکید دارد تیمش برای برد به عربستان می رود چندان دور از ذهن نیست.

ترکیبی که تا 90 درصد مشخص است
علی دایی در آخرین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران مدعی شد که ترکیب تیم ملی برای بازی مقابل عربستان تا 90 درصد مشخص است. شاید مهمترین دغدغه مربیان برای انتخاب ترکیب تیم ملی در جناح راست خط دفاعی باشد که به دنبال محرومیت حسین کعبی با یک خلا مواجه شده است. به احتمال زیاد در این پست علی دایی از وجود مجید غلام نژاد در ترکیب اصلی استفاده خواهد کرد، بازیکنی که در مرحله سوم مقدماتی جام جهانی در چند بازی به عنوان مدافع راست برای تیم کشورمان به میدان رفت.

پیش بینی می شود دایی در بازی با عربستان از ترکیب سید مهدی رحمتی، ستار زارع، جلال حسینی، هادی عقیلی، مجید غلام نژاد، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، فریدون زندی، مسعود شجاعی، رسول خطیبی و وحید هاشمیان استفاده کند، مگر اینکه در آخرین لحظه اتفاقاتی خاص مربیان تیم ملی را ناچار به دست بردن در این ترکیب کند.


ایران - عربستان؛ از سال 1977 تا 2008
تیم های ملی فوتبال عربستان و ایران از بزرگترین تیم های آسیایی هستند که همیشه رقابتی نزدیک با هم داشته اند. این رقابت از دوم شهریورماه سال 1354 با رویایی دو تیم در مرحله انتخابی المپیک مونترال آغاز شد. ملی پوشان فوتبال کشورمان در آن بازی با هدایت فرانک اوفارل مقابل عربستان به برتری رسیدند تا فصل تقابل دو تیم با پیروزی مردان ایران آغاز شود.

تیم ملی فوتبال کشورمان در مصاف با عربستان به پنج پیروزی دست یافته، پنج بار متحمل شکست شده و دو بار نیز به نتیجه تساوی رضایت داده است. تیم ملی فوتبال عربستان دوبار در جریان مسابقات جام ملت های آسیا در ضربات پنالتی موفق به شکست مردان ملی پوش فوتبال ایران شده است.

ایران در 12 مسابقه ای که مقابل عربستان به میدان رفته است 20 بار موفق به گلزنی شده و 10 بار دروازه اش گشوده است. در زیر نگاهی آماری داریم به مسابقات ایران و عربستان در سالهای گذشته :

مسابقات انتخابی المپیک مونترال - سال 1354
* ایران 3 - عربستان صفر

مسابقات مقدماتی جام جهانی 1978 آرژانتین - سال 1355
* عربستان صفر - ایران 3

مسابقات مقدماتی جام جهانی 1978 آرژانتین - سال 1356
* ایران 2 - عربستان صفر

مسابقات جام ملت های آسیا - سال 1363
* عربستان یک - ایران یک ( در ضربات پنالتی 5 بر4 به سود عربستان)

مسابقات جام ملت های آسیا - سال 1367
* عربستان یک - ایران صفر

مسابقات مقدماتی جام جهانی 1994 آمریکا - سال 1372
* عربستان 4 - ایران 3

مسابقات جام ملت های آسیا - سال 1375
* ایران 3 - عربستان صفر

مسابقات جام ملت های آسیا - سال 1375
* عربستان صفر - ایران صفر ( درضربات پنالتی 4 بر3 به سود عربستان)

مسابقات مقدماتی جام جهانی 1998 عربستان - سال 1376
* ایران یک - عربستان یک

مسابقات مقدماتی جام جهانی 1998 عربستان - سال 1376
* عربستان یک - ایران صفر

مسابقات مقدماتی جام جهانی 2002 کره جنوبی - ژاپن - سال 1380
* ایران 2 - عربستان صفر

مسابقات مقدماتی جام جهانی 2002 کره جنوبی - ژاپن - سال 1380
* عربستان 2 - ایران 2

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین