کد خبر: ۷۹۴۱۲۶
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
سخنگوی قوه قضاییه خبر داد

دستگیری چند نفر در پرونده ترور شهید صیاد خدایی/ پرونده "تاج" فعلا محرمانه است/ محکومیت کارگران آذراب

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به پرونده ترور شهید صیاد خدایی گفت: در این زمینه چند نفر دستگیر شده‌اند و برای آنها قرار قانونی صادر شده است.
دستگیری چند نفر در پرونده ترور شهید صیاد خدایی/ پرونده
آفتاب‌‌نیوز :

مسعود ستایشی در نشست خبری امروز خود با گرامیداشت ایام اربعین اظهار کرد: گرامیداشت اربعین حسینی، بزرگداشت پیام خونبار حسینی در کربلا است‌. رسالت کشف حقیقت از جمله اهداف پیام حسینی بوده است. جا دارد ما از میزبانی و میهمان نوازی برادران و خواهران عراقی در مسیر راهپیمایی تشکر کنیم و مراتب امتنان خود را از برقراری امنیت برای زائران ابراز کنیم. از مسئولان اجرایی و قضایی انتظار داریم برای رفع موانع و تسهیل شرایط زوار حسینی تمهیدات لازم را اتخاذ کنند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره حق مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه، گفت: سازمان ثبت اسناد در جهت تثبیت مالکیت رسمی جزایر اقدامات موثری را انجام داده است و در راستای صیانت از منافع ملی این اقدام صورت گرفته است. بر این اساس سند مالکیت جزیره تنب بزرگ و تنب کوچک و جزیره ابوموسی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران صادر شد. با این اقدام ضمن اینکه اذعان داریم به مالکیت این جزایر، سند مالکیت این جزایر طبق قانون صادر شد. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای این سه جزیره به نام دولت جمهوری اسلامی ایران سند رسمی مالکیت صادر کرده است.

وی در ادامه با اشاره به انتشار گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت: کاری که در راستای تحریم وزیر و وزارت اطلاعات صورت گرفت، انتشار گزارشی در این خصوص بود. ایران همواره یکی از قربانیان ترور بوده است و به عنوان مثال می‌توان به حملات گوناگون از جمله حملات سایبری به نهادهای مختلف اشاره کرد. در رابطه با موضوعی که در حوزه آلبانی صورت گرفته اعلام می‌کنیم که روش آمریکایی‌ها کلاً همین بوده است و دست آمریکایی‌ها خیلی وقت است که رو شده است.

ستایشی درباره تحریم‌های اخیر گفت: این اقدام تنفس مصنوعی آمریکا به گروه‌های تروریستی است. توقع داریم که دستگاه‌های سیاسی با تمهیدات قانونی و تدابیر مناسب و بین المللی و قاطع بایستند و برخورد کنند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تاکنون ۷ جلسه رسیدگی به پرونده اتهامات شهردار و اعضای شورای شهر لواسان برگزار شده، نتیجه دادگاه به کجا رسید و آیا احکام متهمان صادر شده است یا خیر؟ گفت: پرونده مذکور در شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران مورد رسیدگی قرار گرفته بود. نقصی در روند رسیدگی به پرونده در ۲۲ اسفندماه صورت گرفت که پرونده به شعبه ۱۵ بازپرسی ارسال می‌شود. شعبه مذبور اهتمام لازم را برای رفع نواقص ابرازی صورت می‌دهد. تا پایان شهریور ماه پرونده به شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال می‌شود و با تاکیدی که به ریاست شعبه انجام شده است، رسیدگی به پرونده تا نیمه اول مهرماه استمرار پیدا می‌کند.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده ترور شهید صیاد خدایی گفت: این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است. چند نفر در ارتباط با این موضوع دستگیر شده‌اند و برای آن‌ها قرار قانونی صادر شده است.

وی ضمن خودداری از ارائه توضیحات بیشتر در این باره گفت که تحقیقات این پرونده واجد طبقه بندی و محرمانه است.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی انتصاب تاج به ریاست فدراسیون فوتبال و اتهامات او، گفت: در رابطه با این حوزه، اولاً حساسیت نسبت به این موضوع و در این مقطع زمانی روشن است‌. در راستای هر انتخاب درون سازمانی مثل فدراسیون، استعلامات بر اساس مقررات موضوعه از سوی مرجع برگزاری انتخابات و ناظر صورت می‌گیرد. یک استعلامی در این زمینه صورت گرفته و پاسخ لازم هم به فدراسیون مربوطه داده شده است و فدراسیون بررسی و اعلام نظر کرد و جمع‌بندی بر این شد که فرد مدنظر در انتخابات شرکت کند. نسبت به نتیجه نفیا و اثباتا سخنی نداریم. اجازه بدهید پرونده‌ها را بررسی و بعد اعلام کنیم. در مرحله دادسرا به دلیل اینکه تحقیقات محرمانه است به آن نپردازیم، بهتر است.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره پرونده خلیل دردمند زائر ایرانی دستگیرشده در عربستان گفت: تلاش‌ها برای آزادی حاجی در بند سعودی همچنان ادامه دارد. دادستان کل کشور تذکرهای قانونی را در این رابطه به وزارت امور خارجه ابلاغ کرده و خواستار پیگیری و تعیین تکلیف او شده است. اقدامات کنسولی برای این شهروند در حال پیگیری است‌ و معاونت امور بین الملل و ستاد حقوق بشر هم اقداماتی در این زمینه انجام داده‌ است.

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احداث زندان‌های ویژه برای محکومان خشن به عنوان یکی از برنامه‌های پیشین قوه قضائیه به کجا رسید؟ گفت: این اطلاعات موضوع سوال را نمی‌دانم از کجا آمده است. با این حال، سازمان زندان‌ها مجری آرای صادره از مراجع قضائی است و در حوزه محکومیت‌ها بر اساس آئین‌نامه سازمان زندان‌ها، کار تفکیک و طبقه‌بندی زندانیان صورت می‌گیرد. زندانیان مواد مخدر و جرایم خشن که البته در قانون چیزی تحت عنوان جرایم‌خشن نداریم و بیشتر عرفی است، از سایر زندانیان به صورت مجزا نگهداری می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه طرح طبقه بندی و تفکیک زندانیان با قدرت در حال اجرا است، گفت: ارفاقات قانونی نیز برای کاهش جمعیت کیفری در راستای اهداف قوه قضائیه صورت می‌گیرد.

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما پیش از این گفته بودید پرونده اکبر طبری در دو اتهام مورد اعاده قرار گرفته و به شعبه هم عرض کیفری ارجاع شده و جلسات رسیدگی به این تقاضای اعاده دادرسی به زودی آغاز می شود. آیا جلسات دادگاه درباره این دو اتهام طبری برگزار و رایی صادر شده یا خیر؟ گفت: پرونده با پذیرش اعاده دادرسی موضوع ماده ۴۷۷ قانون ایین دادرسی کیفری در شعبه ۱۵ دادگاه کیفری یک تهران مطرح رسیدگی و مقید به وقت رسیدگی در ۱۸ مهرماه سال ۱۴۰۱ است. متهمان دیگری هم هستتند که دو نفر در رابطه با واخواهی است و ۷ نفر از دیوان نظری داشتند که در شعبه ۵ دادگاه کیفری در حال رسیدگی است و مقید به وقت رسیدگی در ساعت ۱۰ صبح ۲۶ مهر ماه سال ۱۴۰۱ است. ان‌شاءالله درصددیم‌ با تلاش روسای شعبه در ایام آتی پرونده‌های مورد بحث مطابق موازین شرعی رسیدگی شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره ساماندهی انبارهای تملیکی و گمرک گفت: وضعیت انبارهای ما برای نگهداری کالاهای قاچاق و متروکه در بنادر، گمرکات و سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی مناسب نیست و این اموال در این انبارها آسیب می دیدند لذا دستگاه قضا به صورت ویژه به این موضوع ورود کرد و موجبات اصلاح این فرآیند را فراهم کردند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اولین بخش از اقدامات صورت گرفته آسیب شناسی وضع موجود و شناسایی و علل این پدیده است و در گام نخست این مباحث با دولت مطرح شد و در گام دیگر برخورد لازم با قاصرین و مقصرین صورت خواهد گرفت. بر اساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور برخی افراد مقصر شناخته شدند و نهایتا راهکارهایی نیز برای جلوگیری از تکرار این موضوع شناسایی شده است‌.

وی ادامه داد: فروش اموال تملیکی ۷۰۰ درصد افزایش داشته که این امر با پیگیری های قوه قضائیه صورت گرفته است‌. همچنین اخیرا نیز انبار تملیکی به صورت مکانیزم در خوزستان افتتاح شد.

ستایشی با اشاره به برگزاری مزایده فروش یک هزار و ۶۲ خودروی خارجی در انبارها به زودی، گفت: این امر در راستای مقابله با فساد و رانت صورت گرفته است. همچنین اموال رسوب شده در انبارهای سازمان تملیکی نزدیک به صفر است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص محکومیت کارگران آذراب گفت: نگاه قوه قضائیه این نیست که واحد تولیدی تعطیل و مشکلات برای کارگران ایجاد شود. نسبت به موضوع مورد بحث باید گفت اتهام این افراد(۲۱ نفر از کارگران آذراب) اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق برگزاری یک‌ تجمع غیر قانونی در شرکت آذراب است. قوه قضائیه با رأفت اسلامی و به صورت کریمانه به آنها نگاه کرد. این افراد ایراد به مدیریت داشتند.

ستایشی ادامه داد: پرونده رسیدگی شد و ۴ نفر تبرئه شدند و دادگاه ۱۷ متهم دیگر را به سه ماه و یک روز حبس تعزیری و تحمل ۳۰ ضربه شلاق تعزیری که به ۳۰ میلیون ریال جزای نقدی تبدیل شده، محکوم کرده است. با توجه به وضعیت و نگاه کریمانه و اینکه سابقه نداشتند حبس به جزای نقدی ۷ میلیون تومان تبدیل شده است که قرار تعلیق مجازات هم صادر شده و این افراد می‌توانند به کار خود ادامه دهند زیرا حکم یکسال تعلیق شده است و پرونده در مرحله بدوی است و قابلیت تجدیدنظر دارد.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره ارجاع گزارش تخلفات بستگان یکی از وزرا از سوی یک نماینده گفت: پرونده‌ای در مورد برادر همسر یکی از وزرا به دستگاه قضایی ارجاع نشده است. کسانی که گزارشگری فساد می‌کنند بدانند که گزارش‌هایشان باید مستند و مستدل باشد و اگر کسی در این زمینه نسبت به گزارش غیر مستند شکایتی دارد با توجه به جنبه خصوصی بودن موضوع می‌تواند در دستگاه قضا شکایت کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده کروز گفت: این پرونده در شعبه ۴ دادگاه ویژه جرایم اقتصادی با ۶۰ جلد در حال رسیدگی است. ۸ جلسه با قرائت کیفرخواست متهم ردیف اول تشکیل شده و ۲ جلسه هم دفاع کرده است. اتهام ۱۸ نفر دیگر در حال رسیدگی است. به زودی ادامه رسیدگی‌ها انجام خواهد شد. امید داریم تا نیمه اول آبان این پرونده رسیدگی و تعیین تکلیف شود.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص پرداخت جبران خسارت بازداشت‌های اشتباهی از سوی قضات گفت: فرایند احراز تقصیر برای قضات در دادگاه عالی انتطامی قضات است. تقصیر و یا قصور قضات حتما مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و در همین زمینه حدود ۱۰۰ پرونده در حال رسیدگی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره پیگیری‌های قضائی پرونده فوت یک بانوی مریوانی گفت: فردی به نام گوران قادری اقدام به گروگانگیری کرده و قصد تعرض به این خانم را داشته است. این زن از طبقه دوم ساختمان به پایین پرت می‌شود و موجبات انتقال این فرد را به بیمارستان سنندج فراهم می‌کنند اما در نهایت به دلیل شدت جراحات فوت می‌کند. مأموران انتظامی با نظر قضائی به منزلی که فرد گروگانگیر در آن مخفی شده بود می‌روند و گروگانگیر را دستگیر می‌کنند و او اکنون در زندان به سر می‌برد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از منصوبین وزرا در یک وزارتخانه‌ها به اتهام دریافت رشوه بازداشت شده است؟ گفت: حسب گزارشات، برای این فرد به اتهام ارتشا به همراه فرد دیگری قرار بازداشت موقت صادر شده و فعلاً در زندان به سر می‌برد. این پرونده در حال تکمیل تحقیقات است و فرد پرداخت کننده رشوه نیز اکنون در بازداشت موقت به سر می‌برد.

ستایشی در پایان نشست در خصوص جزئیات گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت: این گزارش بر وجود ادله محکم از واضعان اعمال تحریم‌کنندگان حاکی است. مسائل حقوق بشری را به نمایندگی از آن کودکی که مبتلا به بیماری سخت است اما به دارو دسترسی ندارد می‌گویم. بیماران صعب العلاج به شدت دچار مشکل هستند و این در حالی است که واضعان تحریم در مجامع بین المللی می‌گویند علیه مردم این کار را نمی‌کنیم. امید است روزی این افراد بتوانند پاسخ خانواده‌هایی که عزیزشان را به دلیل بیماری و نبود دارو از دست دادند بدهند. خود بنده هم یکی از همین افراد هستم چرا که عزیز خود را از دست دادم. از رسانه‌ها می‌خواهم گزارش خانم دوهان را به دقت بررسی کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین