کد خبر: ۷۹۴۳۶۱
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴

محدودیت‌ گوگل پلی برای ایرانی‌ها برطرف شد؟

چندی پیش از سوی کاربران ایرانی اعلام شد که دسترسی آن‌ها به گوگل پلی محدود شده و نمی‌توانند اپلیکیشنها را دانلود کنند. با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد که این مشکل اکنون برای کاربران ایرانی حل شده و محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد.
محدودیت‌ گوگل پلی برای ایرانی‌ها برطرف شد؟
آفتاب‌‌نیوز :

طی روزهای گذشته تعدادی از کاربران ایرانی اعلام کردند که نمی‌توانند اپلیکشن‌های مورد نیاز خود را از گوگل پلی دانلود و نصب کنند و این سوال بوجود آمده که آیا گوگل پلی قصد دارد محدودیت‌های جدیدی را اعمال کند؟

برخی شواهد بر این دلالت داشتند که گوکل‌پلی نحوه شناسایی کشور کاربر را از آی‌پی به فعالیت‌های حساب کاربری تغییر داده و سبب شده کاربرهای بسیاری از ایران، کوبا و روسیه نتوانند هیچ اپلیکیشنی را از گوگل‌پلی نصب کنند.

در گذشته هم نصب تعداد خیلی کمی از اپلیکیشن‌ها در ایران محدود بود که با پاک کردن کَش گوگل‌پلی و تغییر آی‌پی مشکل حل می‌شد، ‌اما با محدودیت جدید، چنانچه کشور کاربر از طریق حساب کاربری شناسایی شود، اجازه نصب هیچ اپلیکیشنی (حتی آپ‌های ایرانی) به کاربر داده نمی‌شد اما با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد که اکنون مشکل دسترسی و استفاده کاربران ایرانی از گوگل پلی حل شده است.

در همین رابطه میلاد نوری - کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات- به ایسنا توضیح داد: در گذشته اینگونه محدودیت‌ها یک مدل و به این صورت بود که خود اپلیکیشن‌ها تصمیم می‌گرفتند کدام کشورها نتوانند از آن‌ها استفاده کنند؛ به طور مثال فیس بوک در پنل گوگل پلی مشخص می‌کرد که چند کشور نتوانند از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه ایران در گذشته جزو این لیست‌ها نبود، بسیاری از اپلیکیشن‌ها ایران را انتخاب نکرده بودند اما اخیرا گوگل پلی از روی حساب کاربری (اکانت) کشور کاربر را شناسایی کرد و در صورتی که تشخیص می‌داد کاربر از ایران، کوبا، روسیه و کره شمالی است، دسترسی اپلیکیشن‌ها محدود می‌شد؛ چنین امری سبب شد کاربر برای دسترسی به تعدادی از اپلیکیشن‌های مرود نیاز خود به سراغ مارکت‌های غیرمعتبر برود و این امر مشکلات امنیتی را برای کاربر ایجاد می‌کرد.

بر این اساس، بسیاری از محدودیت‌های گوگل به صورت کلان و برای همه کشورهاست و قصد ندارند کاربر نهایی را تحریم کنند اما زمانی که‌ تغییراتی در سیستم‌های تحریم کلی خود ایجاد می‌کند، اثرات جانبی آن، اتفاقی مانند مشکل گوگل پلی را ایجاد می‌کند و به گفته این کارشناس، نکته مهمی که وجود دارد این است که وقتی تحریمی ایجاد می‌شود، ما نمی‌دانیم جزو کدام دسته محدودیت است؛ در نهایت بسیاری از اوقات، کاربران با خود گوگل یا ایرانی‌هایی که در گوگل می‌شناسند، مکاتبه می‌کنند و پس از بررسی، اگر قابل حل باشد و جزو تحریم‌هایی که خود گوگل تصمیم گرفته، نباشد، آن را حل می‌کنند.

طبق این گزارش، طی روزهای گذشته و پس از بروز مشکل در گوگل پلی برای کاربران ایرانی، با پیگیری کاربران از طریق گوگل، این مشکل برای کاربر ایرانی حل شده است؛ نکته مهم این است که درحال حاضر تحریم و عدم دسترسی کلی از بین رفته اما همچنان اگر خود اپلیکیشن تصمیم گرفته باشد دسترسی کاربر ایرانی را محدود کند، گوگل پلی همچنان ارور می دهد و در بسیاری از مواقع به جای دکمه نصب، پیامی قرمز رنگ با محتوای «این اپلیکیشن در منطقه شما قابل استفاده نیست» نشان داده می‌شود که می‌توان این موضوع را با اقداماتی مانند پاک کردن کش سرویس گوگل پلی حل کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین