کد خبر: ۷۹۵۹۲۹
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵

گیاه دارویی موثری برای کنترل پرفشاری خون وجود ندارد

دانشیار دانشکده داروسازی استان زنجان گفت: تا کنون داروی گیاهی موثری برای کنترل پرفشاری خون شناسایی نشده و موار بسیار محدودی را شامل می‌شود.
گیاه دارویی موثری برای کنترل پرفشاری خون وجود ندارد
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر علیرضا یزدی نژاد روز دوشنبه افزود: بیماری پر فشاری خون علت‌های مختلفی دارد و با توجه به پیچیدگی‌های مختلف آن در بسیاری از موارد نمی‌توان علت خاصی را برای بروز آن اعلام کرد.

وی اظهار داشت: طبق اعلام متخصصان؛ بیماری پر فشاری خون علائم خاص شناخته شده از دیدگاه عموم مردم ندارد و فرد مبتلا به واسطه علت‌های دیگری به پزشک و یا مراکز درمانی مراجعه می‌کند و دارو‌های مختلفی برای کنترل آن تجویز می‌شود.

عضو گروه گیاهان دارویی دانشکده داروسازی زنجان ادامه داد: بطور رسمی داروی خاص و واحدی برای درمان بیماری پرفشاری خون وجود ندارد و همین مساله مهم لزوم توجه به نکات و مصرف دارو‌های تجویز شده طبق برنامه زمان بندی مشخص را بیش از گذشته مهم می‌کند.

وی اضافه کرد: دارو‌های گیاهی برای کنترل پر فشاری خون نیز بسیار محدود بوده و حتی گروه‌های هدف نیز با مراجعه به داروخانه‌ها به داروی مورد نظر خود نمی‌رسند و این موضوع به دلیل محدود بودن آن است.
یزدی نژاد افزود: بر این مبنا برگ زیتون به عنوان کاهنده فشار خون و قند خون عمل می‌کند و در این میان بیماران مبتلا به بیماری فشار خون به عنوان داروی گیاهی مکمل و به علت تداخل با دارو‌های کاهنده فشار خون تحت نظر پزشک مصرف کنند.

استادیار دانشکده داروسازی استان زنجان ادامه داد: چای ترش نیز به واسطه وجود ترکیباتی در کاهش فشار خون بسیار مؤثر بوده، اما این نوع داروی گیاهی برای مبتلایان به مشکلات گوارشی اسید معده مضر بوده و عوارض متعددی ر ا به دنبال دارد.
وی اظهار داشت: گریب فروت و هندوانه نیز به دلیل وجود ترکیباتی کاهنده فشار خون به ویژه در برخی افراد بصورت بصورت ژنتیکی مستعد هستند که در صورت مصرف ان‌ها فرد دچار افت فشار خون می‌شود و به این موضوع باید توجه کرد.

عضو گروه گیاهان دارویی دانشکده داروسازی زنجان ادامه داد: در مقابل داروی گیاهی شیرین بیان نیز که برای رفع مشکلات معده توسط گروه‌های هدف مورد مصرف قرار می‌گیرند و از جمله عوارض ان افزایش فشار خون است که عموم توجه ویژه‌ای داشته باشند.
وی خاطر نشان کرد: عموم جامعه توجه کنند که مصرف بی رویه گیاهان دارویی مختلف فعالیت‌های روزانه فرد را با اختلال مواجه می‌کند و چه بسا عوارض جبران ناپذیری را بر ارگان‌های بدن بر جا بگذارد.

گفته می‌شود که در ایران هشت هزار گونه گیاهی وجود دارد که ۲ هزار و ۳۰۰ نوع آن جزو گیاهان دارویی هستند، گل گاوزبان، آویشن، گزنه، پونه و پونه کوهی، بیدمشک، بابونه، بومادران، گلپر، رنجبویه و رزماری از مهمترین گونه‌های گیاهان دارویی کشورمان بشمار می‌روند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین