کد خبر: ۷۹۶۰۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳

گوگل پلی و اپ استور مسدود شدند؟

کاربران ظرف دو روز گذشته گلایه‌های فراوانی از قطعی اینترنت و عدم دسترسی‌ها به شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام و پیام رسان واتساپ داشتند. حالا دسترسی به گوگل پلی و اپ استور برای آن‌ها سخت شده است.
گوگل پلی و اپ استور مسدود شدند؟
آفتاب‌‌نیوز :

کاربران بسیاری از عدم دسترسی به گوگل پلی و اپ استور خبر دادند. از دو روز گذشته اتصال به شبکه اینترنت نیز توسط کاربران ایرانی با دشواری‌های فراوانی صورت گرفت. البته این اختلال ظاهرا به شکل تصادفی میان کاربران وجود دارد و برای بعضی از ایشان دسترسی محدود شده است. در این خصوص تاکنون هیچ اظهار نظری از سوی مسئولان انجام نشده است.

قطع شدن اینترنت

از روز گذشته امکان دسترسی به اینستاگرام و پیام رسان واتساپ با آی پی ایران امکان‌پذیر نیست و تنها با کمک فیلترشکن دسترسی‌ها ممکن می‌شود. خبرگزاری فارس امروز اعلام کرد محدود شدن دسترسی به واتساپ و اینستاگرام به دستور شورای امنیت کشور انجام شده است. روز گذشته نیز مشاهدات حاکی از آن بود که در بیشتر نقاط مرکزی شهر تهران، از جمله خیابان جمهوری، تقاطع خیابان حافظ و انقلاب اسلامی، چهارراه ولی‌عصر (عج) و… اینترنت همراه قطع بوده است.

دسترسی به گوگل پلی و اپ استور

کاربران ایرانی در چند هفته گذشته با مشکلات فراوانی برای دسترسی به اپلیکشن‌ها و به روزرسانی آن‌ها روبرو بودند که این محدودیت‌ها از سمت خود گوگل پلی صورت گرفته بود. اما مدتی بعد میلاد نوری کارشناس فناری اطلاعات در گفتگویی توییتری با یکی از کارمندان ایرانی گوگل خبر از رفع این محدودیت‌ها از سوی گوگل داد. به علت واضح نبودن دلایل هنوز مشخص نیست که عدم دسترسی امروز به علت مشکلات فنی است یا در جهت همان محدودیت‌های چند روز گذشته فضای مجازی. بسیاری از نرم افزارهای مورد استفاده روزانه کاربران در این دو استور یعنی گوگل پلی و اپ استور قرار دارند و برای دانلود و به روزرسانی‌ها کاربران باید به این دو استور دسترسی داشته باشند.

اختلال در سایت‌های داخلی

دیروز نیز بر اساس مشاهده کاربران، سایت بانک مرکزی ایران از دسترس خارج شد. پس از اختلال در بعضی سایت‌ها کشور کاربران در تلاش برای ورود به وبگاه بانک مرکزی کشور نیز ناکام ماندند. بعضی کاربران نیز موفق به دسترسی به این سایت شدند اما ارتباط و ماندگاری ایشان در صفحه سایت ناپایدار و به کندی صورت گرفت. مصطفی قمری وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد این مشکل تنها یک اختلال فنی است و در حال برطرف کردن آن هستیم. همچنین کاربران از عدم دسترسی به سایت وزارت ارشاد خبر دادنه بودند و در بدو ورود به وب‌سایت با پیام عملیات به روز رسانی مواجه می‌شدند.

سیاوش علی احمدی، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات در این‌باره گفت: «اینگونه حملات سایبری به دو صورت اتفاق می‌افتد؛ یکی اینکه هکرها می‌توانند با تحت فشار گذاشتن سرورهای یک وب سایت و افزایش تعداد کاربرهای غیرواقعی که به سایت مراجعه می‌کنند، آن را از دسترس خارج کرده و به بیان دیگر از کار بیندازند. اما این مدل از هک بستگی به این دارد که هر وب‌سایتی چقدر زیرساخت‌های خود را برای تعداد بالای ورودها آماده کرده‌ باشد.

معمولا وب‌سایت‌های کلیدی چنین اتفاقاتی را پیش‌بینی کرده‌اند و در برابر ابن حملات آسیب چندانی نمی‌بینند. اما وب‌سایت‌هایی کوچکی که انتظار چنین چیزی را ندارند شاید برای مدت طولانی از دسترس خارج شوند.

روشی دیگری که هکرها از آن استفاده می‌کنند، نفود به زیرساخت‌های کشور و استخراج اطلاعات است. به این صورت که وبسایت‌ها از دسترس خارج نمی‌شوند، اما اطلاعاتی از آن‌ها استخراج می‌شود. در این نقطه قرار نیست همه سایت‎ها هدف حمله سایبری قرار بگیرند.

در واقع این اتفاق یعنی حمله‌های شخصی انانیموس، زیرساخت‌های یک کشور را مورد هدف قرار نداده‌ است و به عقیده من بعید است که به صورت گسترده ادامه پیدا کند. به طور کلی از این دست حمله‌ها نقاط کلیدی خیلی در معرض خطر نیست.

حرکت انانیموس حرکتی نمادین است و مانند نشان دادن یک همراهی از دور دست است. از این دست حمله‌ها نمی‌تواند باعث آسیبی به زندگی عادی و تخریب جدی شود. مگر اینکه زیرساخت‌ها مورد حمله قرار بگیرند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
4
1
سلام من گیمر بازی فری فایر هستم میخواستم بدونم بازی های آنلاین مثل کالاف دیوتی فیلتر شدن؟
اگر فیلتر شدن برای همیشه فیلتر هستن؟
خواهش میکنم حواب
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین