کد خبر: ۷۹۶۱۲۴
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴

فیلم| واکنش شگفت انگیز جنین در رحم به خاطر طعم کلم‌برگ!

آزمایشی که روی جنین‌ها درون رحم انجام شد، نشان داد که آنها نسبت به طعم غذاهایی که مادران می‌خورند، واکنش نشان می‌دهند.
فیلم| واکنش شگفت انگیز جنین در رحم به خاطر طعم کلم‌برگ!
آفتاب‌‌نیوز :

پژوهش جدیدی نشان داده است که نوزادان در حالی که هنوز در رحم هستند، به طعم‌های مختلف واکنش نشان می‌دهند. پژوهشگران "دانشگاه دورام" (Durham University) انگلستان، اسکن چهاربعدی سونوگرافی ۱۰۰ زن باردار را مورد بررسی قرار دادند تا ببینند که نوزادان متولدنشده‌ پس از قرار گرفتن در معرض طعم‌های غذایی که توسط مادرانشان خورده می‌شود، چگونه واکنش نشان می‌دهند.

به گزارش دیلی میل، نتایج این پژوهش نشان داد که جنین‌ها بلافاصله پس از خوردن هویج توسط مادرشان، لبخند می‌زنند اما وقتی مادرها کلم‌برگ را خوردند، واکنشی حاکی از انزجار نشان دادند.

یافته‌ها نشان می‌دهند که آن چه زنان باردار می‌خورند، ممکن است بر اولویت‌های چشایی نوزادان پس از تولد تأثیر بگذارد. اگر این نتایج کاملا تایید شوند، می‌توانند پیامدهایی را برای ایجاد عادات غذایی سالم به همراه داشته باشند.

پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که نوزادان می‌توانند از طریق استنشاق و بلعیدن مایع آمنیوتیک در رحم مادر خود، بچشند و بو بکشند. در هر حال، این مطالعات براساس نتایج پس از زایمان انجام شده‌اند.

در عوض، این گروه پژوهشی با ارزیابی واکنش‌های نوزادان به طعم‌ها پیش از تولد، آزمایش کردند که آیا نوزادان می‌توانند در رحم مادر خود طعم‌ها را بچشند یا خیر. آنها ۱۰۰ زن باردار بین ۱۸ تا ۴۰ ساله را انتخاب کردند و اسکن چهاربعدی سونوگرافی آنها را در هر دو هفته ۳۲ و ۳۶ بارداری انجام دادند.

به زنان ۲۰ دقیقه پیش از هر اسکن، یک کپسول حاوی ۴۰۰ میلی‌گرم پودر هویج و ۴۰۰ میلی‌گرم پودر کلم‌برگ داده شد. پژوهشگران از آنها خواستند که از هیچ غذا یا نوشیدنی طعم‌دار دیگری که می‌تواند بر واکنش نوزادان تأثیر بگذارد، استفاده نکنند. در همین حال، برخی از زنان گروه کنترل شده، هیچ کدام از این کپسول‌ها را نداشتند.

نتایج این آزمایش نشان داد که فقط مقدار کمی از طعم هویج یا کلم‌برگ برای تحریک واکنش جنین کافی است.

هنگامی که زنان هویج مصرف کردند، جنین‌ها در اسکن لبخند زده بودند اما زمانی که آنها کپسول کلم‌برگ را مصرف کردند، جنین‌ها انزجار را در چهره خود نشان دادند.

"بیضا اوستون" (Beyza Ustun)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: دیدن واکنش نوزادان متولدنشده به طعم کلم‌برگ یا هویج هنگام اسکن و به اشتراک گذاشتن آن لحظات با والدین واقعا شگفت‌انگیز بود.

پروفسور "بنویست شال" (Benoist Schaal)، پژوهشگر "دانشگاه بورگوندی" (University of Burgundy) فرانسه و یکی از پژوهشگران این پروژه گفت: یافته‌ها نشان می‌دهند که طیف گسترده‌ای از محرک‌های شیمیایی، از طریق رژیم غذایی مادر به محیط جنین منتقل می‌شوند. این موضوع می‌تواند پیامدهای مهمی را برای درک ما در مورد رشد گیرنده‌های چشایی و بویایی و ادراک و حافظه مرتبط با آن داشته باشد.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که آن چه زنان باردار می‌خورند، ممکن است بر اولویت‌های چشایی نوزادان آنها پس از تولد تأثیر بگذارد.

اوستون اضافه کرد: ما با توجه به این نتایج باور داریم که قرار گرفتن مکرر در معرض طعم‌ها پیش از تولد می‌تواند به ایجاد اولویت‌های غذایی پس از زایمان کمک کند. این موضوع می‌تواند هنگام فکر کردن به پیام‌هایی که در مورد تغذیه سالم و امکان اجتناب از غذا هنگام از شیر گرفتن ارائه می‌شوند، مهم باشد.

این گروه پژوهشی اکنون مطالعه بعدی خود را روی همان نوزادان پس از زایمان آغاز کرده‌اند تا ببینند که آیا واکنش آنها به غذا در رحم با واکنش کنونی آنها یکسان است یا خیر.

پروفسور "جکی بلیست" (Jackie Bliessett)، پژوهشگر "دانشگاه آستون" (Aston University) و یکی از پژوهشگران این پروژه گفت: می‌توان استدلال کرد که قرار گرفتن مکرر در معرض طعم پیش از تولد ممکن است به ترجیح دادن طعم‌هایی بیانجامد که پس از زایمان تجربه می‌شوند. به عبارت دیگر، قرار دادن جنین در معرض طعم‌هایی مانند کلم‌برگ که کمتر مورد پسند هستند، ممکن است بدین معنا باشد که او در رحم به آن طعم‌ها عادت می‌کند.

گام بعدی پژوهشگران، بررسی این موضوع است که آیا جنین‌ها به مرور زمان واکنش‌های منفی کمتری را نسبت به این طعم‌ها نشان می‌دهند یا خیر. اگر این موضوع صحت داشته باشد، به پذیرش بیشتر آن طعم‌ها در زمانی می‌انجامد که نوزادان برای نخستین بار آنها را بیرون از رحم می‌چشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین