کد خبر: ۷۹۶۲۷۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵

ایرادگیری و سرزنش فرزندان، ممنوع!

روان‌شناس کودک و نوجوان گفت: خانواده اولین و بادوام‌ترین عامل تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان و زمینه‌ساز رشد عقلانی، اخلاقی، اجتماعی، جسمانی و عاطفی، همچنین فراهم آوردنده شادی آنان است.
ایرادگیری و سرزنش فرزندان، ممنوع!
آفتاب‌‌نیوز :

شیرین سیدمرندی با بیان اینکه ارتباط با کودکان و نوجوانان زمانی میسر است که باصبوری و حوصله بدون قضاوت با فرزندان ارتباط بگیریم، اظهار کرد: آن گره‌ای که با دست باز می‌شود را با دندان باز نکنید، هنگامی که فرزندان خانواده را محرم اسرار بدانند ارتباط برقرار خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه اولین مسئله شناخت کودک و نوجوان است، افزود: نوجوانان در سنین حساس نیاز به شناخت بیشتری از سوی والدین دارند، باید نیازهای فرزندن‌مان را بشناسیم و درک کنیم، تفسیر نادرست از علایق و رفتارهای نوجوانان باعث ارائه عکس‌العمل اشتباه است.

سیدمرندی با بیان اینکه نوجوان خودرای بوده و به دنبال استقلال است، ادامه داد: والدین با تفسیر اینکه این خانه بزرگ و کوچک دارد، به ظن خود با تنش و مقابله به نوجوان می‌فهمانند که کارش اشتباه است، در حالی که این مسئله خود مشکلات را تشدید می‌کند.

این روانشناس تربیت کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه در دوره نوجوانی رشد جسمی و عاطفی همزمان اتفاق می‌افتد، اضافه‌ کرد: خانواده‌ها باید به نیازهای فیزیولوژی توجه کنند، ابراز عشق یا قدرت بیش از حد، تاثیرهای جبران‌ناپذیری بر روی فرزندان‌مان دارد.

مرندی با بیان اینکه نوجوان در این سن احساس هیجان زیادی دارد، ابراز کرد: برخی از دستورهای ما برای او قابل درک و تحمل است.

وی با تاکید بر ایجاد امنیت روانی در خانه، بیان کرد: خانواده مهم‌ترین کانونی است که برای تربیت فرزندان‌مان این فضا باید امن و صمیمی باشد؛ چراکه نوجوانان در این شرایط علاقه‌ای به تاثیرپذیری از خارج خانه و دوستان دارند، از این رو اگر محیط خانه و خانواده را برایش جذاب نکنیم، از فضای خانواده فاصله خواهد گرفت.

این کارشناس تربیتی با تاکید بر اینکه حرف مشترک با فرزندان داشته باشید، تشریح کرد: ارتباط بیشتر به‌ صورت رفتاری و غیرکلامی برای جذب نوجوان موثرتر است.

مرندی با تاکید بر اینکه برای فرزندان خود وقت بگذارید، تصریح‌کرد: والدین مدام خود را درک کار می‌کنند، خانواده‌ها باید از هر فرصتی برای ارتباط کلامی با نوجوانان استفاده کنند.

وی با بیان اهمیت ارتباط عاطفی پدر و مادر، اذعان‌ کرد: در خانواده پویا و سالم روابط بین اعضای ‌خانواده مناسب است، رفتارهای تهاجمی در برابر اشتباهات فرزندان‌مان جز اینکه رفتارهای غلط خود را تشدید کند، عایدی ندارد.

مرندی با بیان اینکه فرزندان نباید حس کنند که قضاوت و مقایسه می‌شوند، افزود: در مقابل رفتارهای اشتباه نوجوانان با تهاجم کلامی وارد نشوید.

این کارشناس تاکید کرد: انتقادهای خود را با دو حرف مثبت همراه کنید، یعنی مستقیم بر رفتار بد نوجوان‌تان اشاره نکنید و اول خوبی‌اش را بگویید، بعد از کار بد او انتقاد کنید.

مرندی با تاکید بر اینکه از فرزندان‌تان ایراد نگیرد و سرزنش نکنید، ادامه داد: صمیمیت‌ها باید در حین اقتدار باشد، به طور مثال اگر قوانینی در خانه دارید اول خودتان پای‌بند آن قانون‌ها باشید، خانواده‌ اصرار دارد که فرزندش از موبایل فاصله بگیرد یا درست رفتار کند، ابتدا مسائل باید توسط والدین انجام شود.

این کارشناس تربیتی با بیان اینکه عواطف و احساسات مهم‌ترین نقش را در تکوین رشد و پرورش شخصیت جوان و نوجوان دارد، خاطرنشان‌ کرد: در برخورد با رفتارهای نادرست و اشتباهات فرزندان‌مان ابتدا تذکر بعد یادآوری سپس مذاکره کنید، در صورتی که قانون و خواسته شما معیار درستی باشد، می‌توانید تنبیه‌هایی اعم از محرومیت و جریمه داشته باشید.

وی یادآور شد: پرخاشگری در سنین حساس نوجوانی امری اجتناب‌ناپذیر است، اینکه بگوییم کنار فرزندان دعوا نکنید ممکن نیست اما اگر کودکان و نوجوانان ببینند که بعد از این دعوا مسائل حل و محبت جاری می‌شود در زندگی آینده و روابط آن‌ها اثرگذار خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین