کد خبر: ۷۹۶۳۲۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷

مسکن از تورم عمومی عقب ماند

در حالی که شهریور امسال بازار مسکن کل کشور در هر دو شاخص فروش و اجاره با رشد ۳.۵ درصد قیمت نسبت به مرداد مواجه شد، تورم سالیانه این بخش به رقم ۲۹.۴ درصد رسید که ۱۲.۷ درصد پایین‌تر از نرخ تورم عمومی بود.
مسکن از تورم عمومی عقب ماند
آفتاب‌‌نیوز :

آمار و ارقام از افزایش نسبی قیمت مسکن کل کشور در شهریورماه نسبت به مردادماه حکایت دارد. آنطور که مرکز آمار اعلام کرده قیمت مسکن در کل کشور در شهریور ۱۴۰۱ در مقایسه با ماه گذشته ۳.۵ درصد افزایش داشته است. در حالی که ماه گذشته این عدد ۲.۸ درصد بود.

از سوی دیگر بررسی افزایش قیمت مسکن در شهریورماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) از افزایش ۳۲.۶ درصد حکایت دارد. تورم نقطه به نقطه در مرداد امسال نیز ۳۲.۶ درصد بود.

شاخص قیمت مسکن کل کشور در ۱۲ ماهه منتهی به شهریورماه سال جاری (تور سالیانه) نیز رشد ۲۹.۴ درصد را به ثبت رساند. نرخ تورم سالیانه مسکن در مردادماه ۲۸.۸ درصد بود.

افزایش ماهیانه قیمت مسکن کل کشور در اردیبهشت امسال ۲.۵ درصد، خرداد ۲.۳ درصد، تیرماه ۳.۸ درصد، مردادماه ۲.۸ و شهریورماه ۳.۵ درصد بوده است.

آمار بخش اجاره نیز از افزایش تورم ماهیانه اجاره در کل کشور طی شهریورماه ۱۴۰۱ نسبت به مردادماه حکایت دارد.

شهریور امسال نرخ اجاره در کل کشور نسبت به مرداد ۳.۵ درصد افزایش یافت. همچنین اجاره بها نسبت به شهریور پارسال ۳۲.۳ درصد رشد کرد. شاخص تورم سالیانه اجاره بها در کل کشور نیز رشد ۲۹.۱ درصد را نشان می‌دهد. این در حالی است که مرداد امسال شاخص تورم ماهیانه بخش اجاره ۲.۹ درصد، تورم نقطه به نقطه ۳۲.۳ درصد و تورم سالیانه ۲۸.۶ درصد بود.

بدین ترتیب آمار و ارقام افزایش ۰.۷ درصدی تورم مسکن و رشد ۰.۶ درصدی تورم اجاره بها نسبت به ماه گذشته را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه شهریورماه پیک جابه‌جایی در بازار مسکن محسوب می‌شود نوسانات آن تا حدودی قابل پیش‌بینی بود. انتظار می رود با ورود به نیمه دوم سال جاری از تورم مسکن بخصوص در بخش خرید و فروش کاسته شود.

تورم ماهیانه، نقطه به نقطه و سالیانه بازار مسکن طی شهریور ۱۴۰۱ در حالی اعداد ۳.۵ درصد، ۳۲.۶ و ۲۹.۴ درصد را به ثبت رساند که شاخص تورم عمومی در هر سه بخش مذکور به ترتیب ۲.۲ درصد، ۴۹.۷ درصد و ۴۲.۱ درصد بود. بنابراین تورم سالیانه بازار مسکن ۱۲.۷ درصد پایین‌تر از تغییر شاخص قیمت کل کالاها و خدمات در ۱۲ ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۱ بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین