کد خبر: ۷۹۶۶۶۲
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵

پوران درخشنده: خاطرات پر عشقی از همکاری با امین تارخ دارم

پوران درخشنده، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان سینما، زنده‌یاد امین تارخ را بازیگری پر انرژی و با انگیزه دانست که بازیگران خوبی را به تئاتر و سینمای ایران معرفی کرد.
پوران درخشنده: خاطرات پر عشقی از همکاری با امین تارخ دارم
آفتاب‌‌نیوز :

امین تارخ، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که دیروز (شنبه دوم مهر) درگذشت، از سال ۱۳۵۱ و با ورود به دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران، روی صحنه به هنرنمایی پرداخت.

اولین حضور سینمایی او در فیلم «مرگ یزدگرد» به کارگردانی بهرام بیضایی، در سال ۱۳۶۰ بود و سپس در آثاری، چون «سرب» از مسعود کیمیایی، «مادر» ساخته علی حاتمی و «سارا» به کارگردانی داریوش مهرجویی به ایفای نقش پرداخت. «پرنده کوچک خوشبختی» به کارگردانی پوران درخشنده، دیگر فیلمی بود که این بازیگر فقید در دهه ۶۰ به بازی در آن پرداخت.

پوران درخشنده، ضمن ابزار تاسف از درگذشت امین تارخ، درباره همکاری با او می‌گوید: «تارخ در دومین کار سینمایی من به نام «پرنده کوچک خوشبختی» که در سال ۱۳۶۶ تولید شد، به عنوان بازیگر نقش اول حضور داشت. او شخصیتی پر انرژی، پرشور و با انگیزه بود.»

او ادامه می‌دهد: «مهم‌ترین نکته‌ای که برای من در انتخاب بازیگر این فیلم سینمایی مدنظر بود، علاوه بر بازی خوب در نقش یک آتش‌نشان متعهد و دغدغه‌مند، برقراری ارتباط او با عطیه معصومی، دختر ناگویا و ناشنوای این اثر بود. امین تارخ به دلیل انگیزه، انرژی و دغدغه‌مندی زیادی که داشت، ارتباط خیلی خوبی با این بازیگر ناشنوا گرفت و این باعث شد تا نقش آن‌طور که باید در دل مردم بنشیند و مورد استقبال تماشاگران قرار بگیرد و پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۳۶۶ شود.»

این کارگردان پیشکسوت سینما درباره شخصیت هنری زنده‌یاد تارخ توضیح می‌دهد: «امین تارخ، بسیار منظم بود. همیشه سر وقت در محل فیلمبرداری حاضر می‌شد و برای بازی بازیگران مقابلش اهمیت زیادی قائل بود. این خیلی مهم است که یک بازیگر در اوج مطرح بودن، برای بازیگر مقابلش وقت بگذارد و زنده‌یاد تارخ برای نابازیگری، چون عطیه معصومی که ناشنوا هم بود، با صبر و حوصله زیادی وقت صرف می‌کرد.»

کارگردان «پرنده کوچک خوشبختی» می‌گوید: «تارخ، انسان بسیار ارزشمندی بود و خاطرات پر از عشقی از همکاری با او دارم. حضور او به عنوان بازیگر نقش اول فیلم باعث شد تا من با آرامش و اطمینان، دومین فیلم سینمایی‌ام را جلوی دوربین ببرم.»

او ادامه می‌دهد: «یکی دیگر از مهم‌ترین جنبه‌های شخصیتی زنده‌یاد امین تارخ، اهمیت دادن به جوانان و وقت زیادی بود که برای آموزش و همراهی با آن‌ها صرف می‌کرد. او جزو اولین کسانی بود که آموزشگاه بازیگری تاسیس کرد و هنرجو پذیرفت و بازیگران خوبی را به تئاتر و سینما معرفی کرد.»

پوران درخشنده در پایان می‌گوید: «امین تارخ، خیلی زود از بین ما رفت و بسیار متاسفم. علاوه بر انرژی زیادی که صرف بازی و آموزش بازیگری به هنرجویانش می‌کرد، حضور بسیار جدی هم در خانه سینما داشت و فقدان او برای جامعه هنری بسیار غم‌انگیز است. واقعا متاسفم که این هنرمند را از دست دادیم. روح‌شان شاد و یادگاران ایشان مانا باشد.»

امین تارخ که از ۲۸ شهریور به علت بیماری قلبی در یکی از بیمارستان‌های پایتخت بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفته بود، روز شنبه دوم مهر چشم از جهان فروبست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین