کد خبر: ۷۹۶۷۱۳
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸

لیز تراس، تهدید‌های پوتین را "ساختگی" خواند

لیز تراس خطاب به متحدان انگلیس تاکید کرد که آنها باید "قاطعانه" در کنار اوکراین باشند و "تهدید نظامی" پوتین را نادیده بگیرند.
لیز تراس، تهدید‌های پوتین را
آفتاب‌‌نیوز :

 لیز تراس نخست وزیر انگلیس که در نخستین سفرش در این سمت به نیویورک و برای شرکت در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و همتای فرانسوی او امانوئل ماکرون در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی.ان.ان گفت: دموکراسی‌هایی شبیه به ما قاطعانه علیه "رژیم‌های خودکامه" هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اخیرا دستور به بسیح نسبی سربازان داد که مساله احتمال بروز درگیری اتمی را ایجاد کرده است. تراس گفت که پوتین به این دلیل حملاتش را به اوکراین تشدید می‌کند که "پیروز" نیست و یک "اشتباه استراتژیک" مرتکب شده است.

وی همچنین افزود: به نظرم، پوتین قدرت واکنش از سوی جهان آزاد را پیش‌بینی نکرده بود. ما نباید به این تهدیدهای او گوش دهیم. در عوض، آنچه که نیاز داریم ادامه وضع تحریم‌ها علیه روسیه و حمایت از اوکراینی‌هاست.

تراس روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: ما نباید به تهدیدات ساختگی او که از سر قدرتنمایی است، توجه کنیم. در عوض، کاری که ما باید انجام دهیم این است که به تحریم روسیه و ادامه حمایت از اوکراینی‌ها ادامه دهیم.

نخست وزیر انگلیس وعده داده که هزینه‌های دفاعی را تا سه درصد تولید ناخالص داخلی این کشور افزایش می‌دهد. بن والاس، وزیر دفاع انگلیس نیز به روزنامه چاپ یکشنبه تلگراف گفته بود که هزینه دفاع سالانه به حدود ۱۰۰ میلیارد پوند تا ۲۰۳۰ می‌رسد که دو برابر میزان کنونی است.

تراس علیه روسیه و چین موضعی سخت گرفته اما در عین حال، با برخی از متحدان دیرینه به ویژه در اروپا و با آمریکا بابت توافق‌های تجاری پسابریگزیت با اتحادیه اروپا مناقشه دارد.

وی همچنین گفت، هنوز به دنبال راه حلی قابل مذکره درباره پروتکل ایرلند شمالی است که او و بایدن توافق کردند که صلح در این استان باید حفظ شود و اینکه تراس همچنان به "روابط ویژه" بین لندن و ایالات متحده اعتقاد دارد.

تراس در ادامه صحبت‌هایش گفت: به نظرم روابط ما با آمریکا ویژه است و درست در زمانی مهم است که ما با تهدیدهایی از سوی روسیه و افزایش اقداماتی تحریک‌آمیز از سوی چین روبرو هستیم. من مصمم هستم که در سال‌های آینده این رابطه ویژه را خاص‌تر کنیم. با ماکرون در نیویورک دیدار بسیار خوبی داشتیم. متحدان انگلیس باید در مواجهه با چین و روسیه همکاری قوی‌تری داشت باشند.

وی در پاسخ به اینکه آیا در صورت حمله چین به تایوان، انگلیس از این جزیره دفاع می‌کند یا خیر، افزود: ما با متحدانمان برای تضمین این مساله که تایوان می‌تواند از خودش دفاع کند، همکاری می‌کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین