کد خبر: ۷۹۶۷۹۶
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳

وزیر لبنانی: سفر هیات لبنانی به تهران مثبت بود

وزیر انرژی دولت پیشبرد امور لبنان سفر اخیر هیاتی لبنانی به تهران را مثبت خواند.
وزیر لبنانی: سفر هیات لبنانی به تهران مثبت بود
آفتاب‌‌نیوز :

ولید فیاض، وزیر انرژی دولت پیشبرد امور لبنان در اظهاراتی گفت که سفر هیات لبنانی به ایران مثبت بود و با سوختی که ایران به ما می دهد و همچنین قراردادی که با عراق امضاء می شود، روزانه به 8 الی 10 ساعت برق مجهز می شویم.

به گزارش پایگاه خبری النشره، وی گفت که ویژگی‌های سوخت ایرانی با سوخت مورد نظر ما تطبیق داده خواهد شد و این سوخت طی روزها و هفته های آینده به ما خواهد رسید.

فیاض همچنین گفت که نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق دیدار کرد و قرار شد تا یک هیات لبنانی به عراق برود و قراردادی در این زمینه امضاء کند.

شبکه لبنانی المنار اخیرا به نقل از منابع خود ادعا کرد که ایران به هیات رسمی لبنانی که اخیرا به تهران سفر کرده بود اعلام کرده است که طی ۵ ماه ۶۰۰ هزار تن سوخت به لبنان ارسال خواهد کرد.

مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت نیز در صفحه توییتر خود نوشته بود: به زودی اخبار خوشحال کننده‌ای درباره توافق میان هیات وزارت انرژی لبنان و مسئولان ایرانی درخصوص سوخت ایران و همکاری در زمینه برق اعلام خواهد شد.

بر اساس این گزارش، پیش از این وزارت خارجه لبنان اعلام کرد که عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران دیدار و رایزنی کرد.

وزارت خارجه لبنان اعلام کرد که امیرعبداللهیان در این دیدار بر آمادگی ایران برای ارسال سوخت به لبنان و تقدیم کمک های دیگر برای غلبه بر مشکلات تاکید کرد.

همچنین یک مسئول در سفارت ایران در بیروت اعلام کرده بود که مسئولان ایرانی و لبنانی در خصوص سه موضوع رایزنی می کنند؛ کمک به لبنان در زمینه سوخت بر اساس توافق انجام شده با نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان و ولید فیاض، وزیر انرژی این کشور، اصلاح شبکه های برق و ساخت نیروگاه های تولید برق.

این مسئول همچنین اعلام کرد که نفتکش های ایرانی حامل سوخت آماده هستند که طی یک الی دو هفته آینده به سوی لبنان حرکت کنند و در بندری که طرف لبنانی مشخص می کند پهلو بگیرند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزرات خارجه ایران در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به سوالی در خصوص اخبار منتشر شده در مورد سفر تیمی از وزارت انرژی لبنان به ایران و دیدار اخیر سفیر ایران در بیروت با وزیر انرژی لبنان گفت: روابط ایران با دولت و ملت لبنان روابط دوستانه‌ای است و ایران همواره تلاش کرده در جهت کمک به رفع مشکلات لبنان اعم از مشکلات سیاسی و به ویژه در دو سال اخیر کمک به رفع مشکلات اقتصادی لبنان و خاصه در حوزه انرژی نقش سازنده‌ای را ایفا کند. ایران در چارچوب مناسبات سازنده و دوستانه با لبنان و در راستای توسعه همکاری‌های دوجانبه با این کشور در سطوح مختلف با این کشور ارتباط دارد و گفت‌وگوهایی هم با وزارتخانه‌های مربوط به حوزه انرژی لبنان انجام داده است.

کنعانی با بیان این که حمایت از دولت‌های دوست و کمک به رفع مشکلات اقتصادی آنها از سیاست های اصولی ما است و این موضوع در مورد لبنان نیز صدق می‌کند، گفت: گفت‌وگوهایی بین دو کشور در سطوح مختلف انجام شده است از جمله در دیدار سفیر ایران با مقامات لبنان از جمله وزیر انرژی این کشور. ما بر مبنای خواست دولت لبنان اعلام آمادگی کردیم که در چارچوب ظرفیت‌های فنی و اقتصادی دو کشور راهکارهای کمک اقتصادی به لبنان را بررسی کنیم، در این چارچوب گفت‌وگوها ادامه دارد و ایران متناسب با ظرفیت‌های خود و متناسب با ظرفیت لبنان حتما آمادگی دارد به رفع مشکلات لبنان در چاچوب منافع و مصالح دوجانبه کمک کند. این سیاست کلی و اصولی ایران است و ان‌شاءالله با مذاکرات بین دو کشور زمینه برای کمک اقتصادی به لبنان بیشتر از گذشته فراهم شود.

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسش کننده مبنی بر اینکه آیا این کمک رایگان خواهد بود؟ گفت: بحث رایگان مطرح نیست. گفت‌وگوهای ما در حوزه مناسبات اقتصادی و تامین انرژی در قالب یک بسته در حال انجام است و موضوع رایگان موضوعیت ندارد، بلکه کمک به رفع مشکلات انرژی هم در حوزه سوخت و هم در حوزه برق مطرح است و امیدواریم مذاکرات پیش رو بین دو کشور به رفع بخشی از نیازهای ملت لبنان کمک کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین